انواع تجارت الکترونیکی ؛پایان نامه درمورد بازاریابی اینترنتی

 

مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی

مدلهای کسب و کار تجارت الکترونیکی بسیار متنوع بوده ولی نکات مشترک در این مدل  و جزئیات مربوط به آنها به شرح زیر می باشد(سهلانی،1388،ص34).

 

1)بازاریابی مستقیم به صورت بر خط یا آنلاین

اکثر مدل ها شامل فروش بر خط یا آنلاین توسط تولید کننده به مصرف کنندگان(با حذف واسطه ها)و یاخرده فروشان به مشتریان بوده که هدف آنها افزایش کارایی در توزیع محصولات و خدمات است.چنین مدل هایی به طور خالص برای محصولات و خدمات دیجیتالی(مثل نرم افزار،موسیقی و ….)از کارایی بالاتری برخوردارند،چرا که به این گونه کالاها و خدمات به صورت الکترونیکی به مشتری تحویل داده می شوند.این مدل ها از طریق  انواع معاملات B2Bو B2C تجارت الکترونیک به صورت عملی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

2)سیستم های مناقصه و مزایده الکترونیکی

سازمان ها و بنگاه های اقتصادی بزرگ(دولتی و خصوصی) معمولاً برای خرید و فروش هایی با حجم بالا از سیستم مناقصه استفاده می کنند.در این سیستم پیشنهاد خرید یا فروش هایی با حجم بالا از سیستم مناقصه استفاده می کنند.در این سیستم پیشنهاد خرید یا فروش در محیطی الکترونیکی انتشار یافته و متقاضیان آمادگی خود را برای شرکت در مناقصه و مزایده اعلام و در نهایت برنده انتخاب می شوند.این سیستم که به صورت بر خط و آنلاین عمل می کند،از نظر زمانی موجب کاهش زمان معاملات و از نظر هزینه به کاهش هزینه ها می انجامد.به طور معمول سازمان های دولتی استفاده از این سیستم را در دستور کار خود قرار می دهند.

 

3)معامله با قیمت مورد نظر خود

این مدل به خریداران امکان می دهد که قیمت مورد نظر خود را برای خرید کالاها و خدمات  اعلام و واسطه ها نیز سعی می کنند تا بین قیمت مورد درخواست مشتریان یا خریداران با قیمت پیشنهادی عرضه کنندگان تناسب ایجاد کنند.این مدل به مدل مجموعه تقاضا معروف است.

 

4)یافتن بهترین قیمت

بر طبق این مدل که به مدل موتور جست و جو معروف است،مشتری نیاز خود را مشخص کرده،انگار واسطه ای بر اساس بانک اطلاعاتی خود پایین ترین قیمت را با توجه به نیاز مشتری تشخیص داده و به وی اعلام می کند، خریدار بالقوه مدت 30 تا 60 دقیقه فرصت دارد تا قیمت اعلام شده را پذیرفته یا رد کند.

 

5)بازاریابی وابسته با واسطه

در این مدل،شرکاء با همکاران بازاریابی(شرکت،سازمان یا یک فرد)مشتریان را به سایت های فروشندگان کالاها و خدمات ارتباط یا ارجاع می دهند.این ارتباط یا ارجاع از طریق قرار گرفتن تبلیغات یا آرم شرکت های فروشنده در سایت شریک بازاریابی صورت می گیرد.چنانچه ارجاع مشتری به فروشنده از طریق سایت شریک بازاریابی منجر به انجام معامله شود،شریک بازاریابی حق العمل خود را بر اساس قیمت بین 3 تا 15 درصد دریافت می کند.به عبارت دیگر شرکت فروشنده از طریق بازاریابی وابسته یک سیستم فروش،حق العمل مجازی را ایجاد می کند.

 

6) بازاریابی مجازی

بر طبق این مدل،یک سازمان جهت افزایش فروش خود،از طریق ارسال پیام برای مردم سعی در افزایش آگاهی و انجام تبلیغ می ک

7) خریدهای گروهی

در تجارت جهانی به شکل ناپیوسته یا آفلاین،خریدهای با حجم و ارزش بالا مشمول تخفیف می شوند. در محیط تجارت الکترونیکی نیز مفهومی به نام مجموع تقاضا وجود دارد که طبق آن یک طرف سوم درخواست های افراد و شرکت های کوچک و متوسط را شناسایی و جمع آوری کرده و آنگاه با حجم بالایی از درخواست برای دریافت تخفیف یا دریافت بهترین قیمت با فروشندگان مذاکره می کند.

 

8) حراجی های بر خط یا آنلاین

اکثر مردم در مورد EBAY.COM که بزرگترین سایت حراجی بر خط یا آنلاین در سطح جهان است.مطالبی را شنیده اید .صدها شرکت دیگر نیز نظیر YAHOO.COMو AMAZON.COM سایت های حراجی بر خط (آنلاین) را راه اندازی کرده اند.در این گونه سایت ها،فروشندگان بر خط (آنلاین)،پیشنهادات مربوط به فروش کالاها و خدمات را ارائه نموده و محصولات را به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می رسانند.

 

9) بومی کردن کالا و خدمات

منظور از بومی کردن کالا و خدمات،تولید آنها مطابق مشخصات مورد نظر مشتریان با خریداران است.بومی سازی مدل جدیدی نیست ولی از آنجا که با استفاده از محیط الکترونیکی می توان کالاها و خدمات را مطابق نظر مشتریان تولید و قیمت آنها را تغییر نداد(همان قیمت غیر بومی سازه شده) مورد توجه قرار گرفته است.شرکت Dell نمونه خوبی از بومی سازی رایانه های شخصی منطبق نظر مشتریان است.شرکت های خودرو ساز با استفاده از این مدل یعنی تولید اتومبیل مطابق سفارش مشتریان خود در کشورهای مختلف،حجم موجودی انبار خود را به شدت کاهش داده و از این طریق منافع زیادی را کسب نموده اند.

 

10)بازار داد و ستد الکترونیکی و مبادلات

بازار داد و ستد الکترونیکی در مورد مبادله کالا ها و نیز سهام مورد استفاده قرار می گیرد.از سال 1999 هزاران بار دادوستد الکترونیکی فرآیندهای تجاری را به دلیل استفاده از اینترنت با کارایی بیشتری انجام می دهند.اگر این بازارها به خوبی سازماندهی و مدیریت شوند،قادرند تا منافع معنی داری برای فروشندگان و خریداران ایجاد کنند.اینترنت یک بازار داد و ستد مجازی است.

 

 

11) سیستم زنجیره ارزش

این مدل اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات را به صورت یک بسته برای مشتریان آماده می کند.به عنوان مثال سایت Carpoint.com خدمات متعددی را جهت خرید اتومبیل ارائه می کند

 

12) ارائه کنندگان خدمات زنجیره ارزش

در این مدل ارائه دهندگان زنجیره ارزش به طور خاص عوامل زنجیره عرضه مثل پشتیبانی یا پرداخت را معرفی می کند.

 

 

13) کارگزاران اطلاعات

کارگزاران اطلاعات،خدماتی نظیر امنیت و محرمانه ماندن،جست و جو و محتوی اطلاعات را ارائه می نمایند.مانند Bizrate.com,Google.com.

 

 

14) معاملات پایاپای

بنگاه ها با استفاده از این مدل،کالاها و خدمات و محصولات مازاد بر نیاز خود را با آنچه نیاز دارند مبادله می کنند.این گونه مبادلات به وسیله ی بازارسازها سازمان دهی می شود.

 

 

15) تخفیفات بالا

شرکت هایی مثل Half.com کالاها و خدماتی را با تخفیف بسیار بالا(به طور مثال با 50 درصد تخفیف)نسبت به قیمت خرده فروشی ارائه می دهند.

 

16-تخفیف مخصوص اعضا

در این مدل کالاها و خدمات فقط برای اعضاء با تخفیف ارائه می شوند.

 

 

17- بهبود زنجیره عرضه

یکی از مهم ترین شکل همکاری در تجارت الکترونیکی،ایجاد مدل های جدید برای بهبود یا تغییر مدیریت زنجیره عرضه است.

 

کاربردهای تجارت الکترونیک

الف)دولت الکترونیک

اصطلاح دولت الکترونیک عبارت است از استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور عام و تجارت الکترونیکی به طور خاص به منظور ایجاد امکان دسترسی آسان تر شهروندان و سازمان ها به خدمات دولتی  و ارائه خدمات دولتی به شهروندان ،شرکای تجاری  و دیگر افرادی که در بخش دولتی فعالیت می کنند.دولت الکترونیکی همچنین روش کارا و مناسب در معاملات تجاری دولت با شهروندان و بنگاه های تجاری و نیز معاملات تجاری میان دولت ها است.میلر[1] در سال 2000 بیان می دارد که عوامل دیگری که محرکه دولت الکترونیکی محسوب می شوند عبارتند از قدرت فزاینده محاسبه،کاهش هزینه های محاسبه،تعداد فزاینده بنگاه ها و افراد در اینترنت و لزوم کاراتر نمودن دولتها است(سهلانی،1388،ص37).

 

ب)انتشارات بر خط یا آنلاین،کتابهای الکترونیکی و وب نوشت ها

یکی دیگر از حوزه های کاربرد تجارت الکترونیک عبارت است از انتشارات بر خط یا آنلاین و فعالیت های همراه با آن، تغییر اطلاعات و داده ها از شکل کاغذی به الکترونیکی،انقلابی ایجاد کرده و دو حوزه اطلاع رسانی و یادگیری را متأثر نموده است.انتشارات برخط یا آنلاین عبارت است از تحویل الکترونیکی روزنامه ها،مجلات،کتب،اخبار و دیگر اطلاعات قابل دیجیتالی شدن بر روی اینترنت(سهلانی،1388،ص37).

 

ج)یادگیری الکترونیکی

عبارت است از ارائه اطلاعات به صورت بر خط یا آنلاین به منظور مدیریت دانش و با اهداف آموزشی و تعلیم و تربیتی.یادگیری الکترونیکی سیستمی مبتنی بر وب بوده و امکان دسترسی به دانش  را از هرجا و در هر زمان فراهم می کند.این روش تسهیل کننده یادگیری در مدارس بوده و محیط مناسبی را برای تعلیم و تربیت افراد در شرکت ها و سازمان ها فراهم می کند(سهلانی،1388،ص37).

 

د)مدیریت دانش و تجارت الکترونیکی

ساگاماران[2] در سال 2002 بیان می کند که دانش یکی از مهم ترین مزیت های هر سازمانی بوده و بنابراین کسب،نگهداری،به روز آوری و به کاربری آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.برای سازمان هایی که به تجارت الکترونیک می پردازند چارچوبی را مشخص می کند،وی معتقد است که برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های سنتی مستلزم حجم قابل ملاحظه ای از دانش است.جهت تعدیل این مشکل،کسب و کار الکترونیکی می تواند با استفاده از فرآیند مدیریت زنجیره دانش سبب تسهیل دسترسی سریع به انواع مختلفی از دانش شود(سهلانی،1388،ص38).

 

ه)شبکه های نقطه به نقطه در مدیریت الکترونیکی

با فن آوری نقطه به نقطه،امکان ارتباط مستقیم بین رایانه های مشتریان فراهم می شود.با این فناوری افراد و سازمان می توانند فایل های دیجیتالی و قدرت پردازش یارانه ای خود را به اشتراک در آورند.این فناوری سبب افزایش کارایی و کاهش هزینه های ارتباطی می شود(سهلانی،1388،ص38).

 

[1]-Miller

[2] –Sugumaran