انواع تجارت الکترونیکی ؛پایان نامه درمورد بازاریابی اینترنتی

دانلود پایان نامه

 

انواع تجارت الکترونیکی

بر اساس طبقه بندی که با توجه به ماهیت معادلات و ارتباط بین شرکت کنندگان در فعالیت های تجارت الکترونیکی صورت می گیرد،انواع تجارت الکترونیکی عبارتند از: (سهلانی، 1388،ص29)

 

1)تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه[1]

در این نوع از تجارت الکترونیکی،شرکت کنندگان در فعالیت های مربوطه،بنگاه ها بوده و هم اکنون 85 درصد از حجم تجارت الکترونیکی را تشکیل می دهند.

 

2)تجارت الکترونیکی بنگاه با مشتری[2]

این نوع از تجارت الکترونیکی مربوط به معاملات خرده فروشی کالاها و خدمات بین بنگاه ها و خریداران انفرادی بوده و به همین دلیل این نوع از تجارت به E-TAILING[3] معروف است.

 

3)تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه و با مشتری[4]

در این نوع از تجارت الکترونیکی،یک کسب و کار یا بنگاه برخی از محصولات و خدمات را برای کسب و کار وابسته تهیه کرده و کسب و کار وابسته، به مشتریان خود که شامل کارمندان خود یا کسانی که کالاها و خدمات را بدون هیچ گونه ارزش افزوده ای تهیه می کنند،سرویس می دهد.مانند یک انبار دار که کالا را برای خرده فروشان نگهداری می کند و خرده فروش پس از فروش کالا به مصرف کننده با دستور حمل کالا به انباردار حق الزحمه آن را پرداخت می کند که در این صورت آن را تجارت انبار دار با خرده فروش و با مشتری می نامند و یا مانند یک آژانس مسافرتی که از سوی شرکت های هواپیمایی و صاحبان هتل ها،خدمات مسافرتی را تهیه و به مشتریان ارائه می کند.

 

4)تجارت الکترونیکی مشتری با بنگاه[5]

این نوع از تجارت الکترونیکی شامل فروش کالاها و خدمات توسط افراد به سازمانها از طریق اینترنت است.

 

5)تجارت الکترونیکی مشتری با مشتری[6]

این طبقه بندی از تجارت الکترونیکی شامل معاملاتی است که مصرف کنندگان به طور مستقیم با یکدیگر انجام می دهند،مثل فروش دارایی های شخصی توسط یک مصرف کننده به مصرف کننده دیگر یا فروش اتومبیل.فروش دانش و اظهار نظرهای کارشناسی به طریق بر خط یا آنلاین از طریق اینترنت نیز جزئی از تجارت مشتری با مشتری است.معاملات صورت گرفته در حراجی های آن لاین نیز در این طبقه قرار می گیرند.

 

6)کاربرد های نقطه به نقطه[7]

این فناوری می تواند در انواع معاملات مشتری با مشتری و بنگاه با مشتری مورد استفاده قرار گیرد.این فناوری،شبکه های رایانه ای عضو را قادر می سازد تا اطلاعات را بین هم تسهیل کنند مثل این که مردم می توانند موزیک،نرم افزار و دیگر کالاهای دیجیتالی را از این طریق با هم معاوضه کنند.

 

7)تجارت سیار[8]

انجام معاملات و فعالیت های تجارت الکترونیک از طریق تجهیزات بی سیم به تجارت سیار معروف است.مثل اینکه یک فرد می تواند از طریق تلفن همراه خود،پول را در سیستم بانکداری الکترونیکی از حسابی به حساب دیگر منتقل کند یا سفارشات را به یک فروشنده در محیط الکترونیکی ارجاع دهد.اکثر کاربردهای تجارت سیار مستلزم امکان دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه است.اگر معاملات انجام شده در تجارت سیار به مکان ها یا زمان های خاص محدود شوند در آن صورت تجارت مکانی نامیده می شوند.بعضی مردم تجارت سیار را به عنوان معاملاتی که از راه دور مثل منزل یا اداره انجام می دهند تعریف می کنند.

 

8)تجارت الکترونیک به عنوان کسب و کار داخلی

این نوع از تجارت الکترونیکی،شامل تمام فعالیت های درون سازمانی است که مستلزم مبادله کالاها،خدمات و اطلاعات بین واحدهای مختلف و افراد سازمان می باشد.مانند آموزش کارکنان به صورت بر خط  یا آنلاین که مستلزم وجود اینترانت در داخل سازمان است.

 

9) تجارت الکترونیکی بنگاه با کارکنان[9]

در این نوع که خود طبقه ای از تجارت الکترونیکی به صورت کسب و کار داخلی سازمان است،خدمات،اطلاعات یا محصولات در اختیار کارکنان(به صورت انفرادی)قرار می گیرد مثل پرداخت حقوق کارکنان از طریق سیستم حقوق و دستمزد بر خط یا آنلاین سازمان.

 

 

 

 

 

10) تجارت الکترونیکی به شکل همکاری[10]

همکاری افراد یا گروه های جامعه  به صورت بر خط یا آنلاین با یکدیگر به همکاری یا مشارکت تجاری معروف است،مثل این که شرکای تجاری در مکان های مختلف بر روی طراحی یک محصول با یکدیگر کارکرده و به صورت بر خط یا آنلاین و به طور مرتب با یکدیگر ارتباط دارند یا مثل اینکه شرکای تجاری با یکدیگر در مورد تقاضای بازار  به پیش بینی پرداخته و نتایج را با هم تعادل می کنند.

11)تجارت الکترونیکی غیر تجاری

تعداد زیادی از موسسات غیر تجاری مثل موسسات علمی،سازمان های غیر انتفاعی،سازمان های مذهبی،موسسات اجتماعی و سازمان های دولتی برای کاهش مخارج یا بهبود فعالیت ها و خدمات به مشتریان و مراجعین و مخاطبین خود از تجارت الکترونیکی استفاده می کنند.

 

12)یادگیری الکترونیکی

در یادگیری الکترونیکی،آموزش یا تحصیل به صورت بر خط یا آنلاین ارائه شده و بیشتر در داخل بنگاه ها برای آموزش کارکنان مورد استفاده قرار گرفته و به آن آموزش الکترونیکی گفته می شود.همچنین دانشگاه های مجازی نیز از این سیستم استفاده می کند.

 

13)تجارت الکترونیکی مبادله به مبادله[11]

به طور کلی مبادله در یک بازار الکترونیکی عمومی با وجود تعداد زیادی خریدار و فروشنده صورت  می گیرد.در معاملات B2B بازار الکترونیکی مکانی مجازی برای ارتباط خریداران و فروشندگان با یکدیگر است.تجارت الکترونیکی از نوع مبادله با مبادله سیستمی است که ارتباط بین معاملات مختلف را برقرار می کند.

14)دولت الکترونیکی[12]

در این نوع از تجارت الکترونیکی،واحدهای دولتی،کالا ها،خدمات و اطلاعات را از بنگاه ها یا از مردم خریداری کرده و خدمات خود را از این طریق به متقاضیان ارائه می کنند.

اجزای تشکیل دهنده فضای بازار داد و ستد الکترونیکی

در فضای بازار خریداران و فروشندگان همانند یک بازار داد و ستد فیزیکی،کالا و خدمات را با پول مبادله می کنند،به این تفاوت که در این بازار این عمل به صورت الکترونیکی انجام می شود.فضای بازار شامل معاملات الکترونیکی است که نوع جدیدی از توزیع کالا و خدمات را ایجاد می کند.اجزای اصلی تشکیل دهنده یک بازار داد و ستد الکترونیکی شامل مشتریان،فروشندگان،کالا(فیزیکی یا دیجیتالی)،زیر ساخته ها،واسطه ها و دیگر شرکای تجاری و خدمات پشتیبانی می باشد که به تشریح آنها پرداخته می شود(معمارنژاد،1387،صص76-79).

  • مشتریان-میلیون ها نفر از افرادی که در سراسر جهان از سایت های اینترنتی استفاده می کنند،خریداران بالقوه کالاها و خدماتی هستند که بر روی شبکه اینترنت عرضه و تبلیغ می شوند.این مشتریان بالقوه به دنبال سرگرمی،معاملات سودمند و اجناس ارزان قیمت بوده و به سادگی می توانند به جستجوی اطلاعات،مقایسه،پیشنهاد قیمت برای خرید و گاهی نیز به معامله بپردازند.در عین حال سازمانها،بیش از 86 درصد از فعالیت های تجارت الکترونیکی را به خود اختصاص می دهند.
  • فروشندگان-بر روی شبکه وب میلیون ها فروشگاه وجود دارد که هر کدام به تبلیغ و عرضه انواع متعددی از کالاها می پردازند به نحوی که هر روزه می توان عرضه جدیدی از کالاها و خدمات را یافت.در این حالت فروشندگان می توانند محصولات خود را به طور مستقیم از طریق وب سایت خود و یا از طریق بازار داد و ستد الکترونیکی به فروش برسانند.
  • محصولات-یکی از تفاوت های اصلی بین بازار داد و ستد فیزیکی و الکترونیکی امکان دیجیتالی نمودن کالاها و خدمات در فضای بازار است.هرچند که هر دو نوع بازار به فروش محصولات فیزیکی می پردازند،اما در بازار داد و ستد الکترونیکی،محصولات دیجیتالی نیز به فروش می رسند. محصولات دیجیتالی محصولاتی هستند که می توانند به اشکال دیجیتالی تبدیل شده و بر روی شبکه اینترنت تحویل داده شوند.علاوه بر امکان دیجیتالی شدن نرم افزارها،کالاها و خدمات دیگری نظیر موسیقی،روزنامه و کتاب را نیز می توان دیجیتالی نمود.منحنی هزینه محصولات دیجیتالی متفاوت از منحنی هزینه محصولات عادی است،چرا که  در مورد محصولات دیجیتالی اکثر هزینه ها ثابت بوده و هزینه های متغیر بسیار ناچیز می باشند.بنابراین به محض پرداخت هزینه های ثابت میزان سود به سرعت افزایش یافته و این موضوع یکی از مزایای اصلی بازارهای داد و ستد الکترونیکی است.
  • زیر ساخت ها-زیر ساخت های یک بازار داد و ستد الکترونیکی شامل سخت افزار،نرم افزار،شبکه ها و غیره می باشد.
  • پیشخوان شرکت-تعامل مشتریان با بازار داد وستد الکترونیکی از طریق یک پیشخوان صورت گرفته و زیر ساخت های آن شامل سایت اینترنتی(درگاه)فروشندگان،کاتولوگ های الکترونیکی،موتور جست وجو و یک شبکه پرداخت است.
  • بخش های پشتیبان فعالیت ها-تمامی فعالیت های مرتبط با مدیریت انبار،خرید از عرضه کنندگان،امور مالی و حسابداری،مراحل پرداخت،بسته بندی و تحویل در بخش های پشتیبانی یک شرکت انجام می شود.
  • واسطه ها-معمولاً در بازاریابی،واسطه طرف سومی است که بین خریداران و فروشندگان وساطت می کند.در بازار داد و ستد الکترونیکی،تمام واسطه ها خدمات خود را بر بروی شبکه وب عرضه کرده و نقش آنها اغلب با نقش واسطه ها متفاوت است.به نحوی که واسطه های بر خط یا آنلاین به ایجاد و مدیریت بازاریابی برخط می پردازند.اکثر واسطه های بر خط و آنلاین در قالب سیستم های رایانه ای ارتباط بین خریداران و فروشندگان را برقرار و انجام معاملات را تسهیل می کنند.
  • طرف های تجاری دیگر-علاوه بر واسطه ها،بسیاری از طرف های تجاری بر روی شبکه اینترنت و اغلب در طول زنجیره عرضه همکاری می کنند.
  • خدمات پشتیبانی-فضای بازار شامل انواعی از خدمات پشتیبانی مختلف اعم از خدمات تضمینی و اطلاع رسانی است.

 

[1]-Business to business

[2] -Busines ti costumer

[3] – Electronic tailing

[4] -Business to business to consumer

[5]-Costumer to business

[6] -Costumer to costumer

[7]-peer to peer

[8] -Mobail commerce

[9] -Business to employees

[10]-Collaborative commerce

[11]-Exchange to exchange

[12]-E-government

دانلود پایان نامه