فناوری

بررسی ۱۰ استارت‌آپ جالب سال ۲۰۱۵

سال گذشته فیسبوک قبول کرد واسه به دست آوردن واتس اپ ۱۹ میلیارد دلار بپردازه. سهام Uber هم بعد از ارزشگذاری ۱۸ میلیارد دلاری اون، یه میلیارد دلار دیگه صعود کرد، طبق گزارشات احتمال می رفت به رقمی بالاتر از اینم برسه. همینطور در مورد اسنپ چت هم شنیده می شه که ارزش اون ۱۰ میلیارد دلاره.

امسال به طور قطع ارزشا بیشتر از چیزی که انتظار میرفت رشد داشتن، دست کم در دنیای استارت آپا که اینجور بوده. در حالی که ادامه این روند در سال ۲۰۱۵ خیلی محتمل نیس، اما بازم استارت آپای زیادی با هیجان چشم انتظار اون هستن.

Uber و استارت آپای دیگری که با بودجه های فوق العاده  سنگین در مورد حمل و نقل به راه افتادن بر سر کنترل و تصرف بازار در دنیا به رقابت می پردازن. ظاهر اپلیکیشنای پیام رسان به شکلی تغییر می کنه که اونا رو به عنوان کانون تفریحات، ارتباطات و یا مبادلات به نمایش گذارد. استارت آپای مربوط به صنایع غذایی هم در حال سود آوریای میلیون دلاری در جهت پیشرفت و جهش این صنعت هستن.

اینجا استارت آپای جالبی رو جمع آوری کردیم که از یه سو پتانسیل رشد، یاد گرفتن و تبدیل شدن به تجارتای بزرگ جهانی رو دارن، و از طرف دیگه ممکنه خیلی راحت شکست خورده و از بین برن.

۱. Slack

Slack می تونه با پیشرفت وسایل ارتباطی محل کار به تنهایی سازمان استارت آپ شما رو شیک و مدرن جلوه دهد. درحالی که کمتر از یه سال از شروع کار این شرکت میگذره ارزش اون تازگیا یه میلیارد دلار تخمین زده شده.

Stewart Butterfield موسس این شرکت، در مورد فرصتای عرضه محصول میگه: «قرار نیس همه افراد کره زمین ازش استفاده کنن و یا تعداد کاربران فیسبوک رو داشته باشه، اما کار و کاسبی بزرگیه که میلیونا نفر استفاده کننده داره.»

Slack مطمئنا رقبایی هم داره. درست همین هفته گزارش شد که فیسبوک قصد انجام کاری مشابه رو داره، اما تیم Slack واسه ادامه کار در هر شرایطی آماده س.  Butterfield قبلا در تاسیس Flickr و بعد فروش اون به یاهو مشارکت داشته، کار بزرگی که به نظر نمی رسه این بار قصد تکرار اونو داشته باشه. اون میگه: «میل و اشتیاق زیادی واسه جداگونه موندن هست، میلی که اکتسابی نیس، بلکه تشخیص فرصت بزرگیه که امکان داره هیچوقت تکرار نشه.»

Stripe .۲

وقتی توییتر در ماه سپتامبر بعد از شایعات فراوون در آخر از «دکمه خرید» این سایت رونمایی کرد، توجه رسانه ها بیشتر از قبل به شبکه های اجتماعی معطوف شد. اما درواقع پشت این ماجرا Stripe قرار داشت. اتفاقی مشابه زمان رونمایی از «دکمه خرید» فیسبوک هم اتفاق افتاد.

Stripe به وسیله دو داداش، در سال ۲۰۱۱ با هدف آسون کردن روند پرداختای آنلاین شروع به کار کرد. این موسسه الان با اسمای بزرگی در دنیای تکنولوژی مثل Reddit ، Lyft و TaskRabit کار می کنه. Stripe سال ۲۰۱۴ رو با صعود ۸۰ میلیون دلاری و ارزشگذاری ۱,۷۵ میلیارد دلاری شروع کرد و با ۷۰ میلیون دلار دیگه صعود و ۲ برابر ارزشگذاری گفته شده تموم کرد.

Patrick Collison یکی از موسسان و مدیر اجرایی Stripe در مصاحبه اخیرش میگه: «وقتی که ما شروع به کار کردیم بخش بزرگی از روند معاملات آنلاین برگرفته از ساختار و شالوده معاملات بانکی و تجاری قبلی بود. واقعا شخص دیگری رو نمی شناسیم که مثل ما مشکل رو دیده باشه و پس از بررسی و تفکر، به طراحی پلتفرمی برابر با تجارتای اینترنتی دست زده باشه.»

این استارت آپ به سرعت در حال پیشرفت و افزایش شرکای تجاریه.

۳. Blue Apron

«ما میانبری به سمت نشاط و سلامتی هستیم»

جمله فوق جمله ایست که Matt Salzberg کمی قبل از آغار کار در سال ۲۰۱۲ شرکتش رو با اون تعریف کرد. شعاری که اون زمان جاه طلبانه به نظر می رسید اما حالا ً به حقیقت پیوسته س. Blue Apron دستورپخت و ترکیبات رو به وسیله ایمیل واسه مشتریان خود می فرسته . درزمان دو سالی که از تاسیس اون میگذره به عنوان یکی از پیشتازان استارت آپا در مورد تغذیه ظاهر شده. استارت آپی که می خواد در صنعت غذایی موفقیتی مثل تغییر صنعت حمل و نقل به وسیله Uber به دست آورد.

این شرکت اوایل سال جدید پنجاه میلیون دلار واسه استخدام، بازاریابی و و تجهیز مراکز بودجه تامین کرده و هم اینکه از اهداف جدیدی که در نظر داره خبر میده. این استارت آپ الان در ماه بیشتر از یه میلیون وعده غذا به مشتریانش تحویل میده.

۴. Coinbase

سال قبل بیت کوین شرایط سختی رو گذروند اما بازم به کار خود ادامه میده. Coinbase هم بر این باور استواره که بیت کوین یا هر پول مجازی دیگری به موفقیت می رسه.

کوین بیس در سال ۲۰۱۲ با هدف جفت و جور کنی کیف پول دیجیتالی واسه معاملات بیت کوین پایه گذاری شد. در اون زمان موسس شرکت، Brian Armstrong، درگیر توجیه اقتصادی این سرویس واسه سرمایه گذاران بود. اون در مصاحبه گذشته خود میگه: من نمی تونستم کل طرح بیت کوین رو واسه شخصی توضیح بدم تا اونو راضی به سرمایه گذاری کنم.

اما در آخر سال ۲۰۱۳ تامین بودجه کوین بیس به ۲۵ میلیون دلار رسید و اونو تبدیل به بیشترین دریافت کننده سرمایه استارت آپای بیت کوینی کرد. الان هم مرتبا خبر افزایش سرمایه گذاری در اون به گوش می رسه، تا جایی که ممکنه ارزش اون به ۴۰۰ میلیون دلار برسه.

۵. Snapchat

وقتی که واسه اولین بار در ماه آگوست گزارش شد که ممکنه Snapchat مبلغ ۱۰ میلیون دلار ارزشگذاری شه، میشد صدای خشم خوانندگان رو شنید. چیجوری ممکنه یه استارت آپ بدون هیچ درآمدی پنج برابر نیویورک تایمز بیارزد؟

از اون زمان ما به دنبال جواب این سوال بوده ایم. اسنپ چت هیچ نقصی در راه کسب درآمد نداشته. ماه گذشته این سرویس اولین افزونه خود رو به شکل یه تبلیغ ۲۰ ثانیه ای تجربه کرد. هم اینکه واسه جفت و جور کردن انتقال وجه کاربران خود با Square همکاری می کنه. از نظر بعضیا اسنپ چت می تونه خیلی راحت افزونه های مربوط به تلویزیون رو در قسمت «رویدادای زنده» خود معرفی کنه.

Aswath Damodaran به عنوان کارشناس ارزشگذاری و استاد سرمایه گذاری در دانشگاه نیویورک توضیح میده: «بستگی داره شما اونو با چی مقایسه کنین، اگه توییتر ۳۰ میلیارد یا بیشتر می ارزه به چه دلیل اسنپ شات نباید ۱۰ میلیارد ارزش داشته باشه. توییتر خیلی برتری نسبت به اسنپ چت نداره.»

ممکنه امسال همون سالی باشه که تماشاگر رسیدن اسنپ چت به رسانه های اجتماعی بزرگتر باشیم.

۶. Fusion

Fusion ممکنه نمونه روشن استارت آپ رسانه ای نباشه، بلکه یه جور ترکیب اقتصادی بین شرکتای یونی ویژن و دیزنیه. تا کنون در دنیای خبرنگاری هیچ معامله ای اینجور پر سر و صدا نبوده.

سرویس دیجیتالی و شبکه خبر اون سال گذشته با تحت پوشش قرار دادن جامعه آمریکای لاتین شروع به کار کرد. اما در ماه های گذشته فیوژن در حال تغییر رویکرده. این شرکت جمعی از بهترین خبرنگاران رو گرد هم آورده. در مرحله اول به نظر می رسه به لطف سرمایه گذاری ۲۵۰ ملیون دلاری موسس eBay گروهی از نویسندگان خبره در این رسانه دارن کار می کنن اما شرایط اونقدرا هم بر وفق مراد نبوده. به هر حال این شرکت نوپا هستش و هر اتفاقی هم که بیفته این شراکت رسانه ای سوژه ای مناسب واسه بررسی در سال ۲۰۱۵ه.

Magic Leap .۷

Magic Leap استارت آپی اسرارآمیز با بیشتر از یه میلیون دلار سرمایه گذاریه، با بیانیه هایی متهورانه اما سربسته و مبهم که از طرف گروه سازنده اون با نام modern wizard صادر می شه. بیانیه هایی که در اونا به توصیف نقشه های گروه واسه ساخت ابزاری جادویی با هدف تغییر جهان پرداخته شده.

اونطور که اعلام شده سرمایه گذاری در این استارت آپ سه ساله از طرف گوگل و بقیه سرمایه گذاران به ۵۴۲ میلیون دلار رسیده. این کار در جهت پیشرفت تکنولوژی واقعیت اضافه و رقابت با پروژه Oculus فیسبوک شکل میگیره.

Rony Abovitz موسس شرکت میگه: «مجیک لیپ بالاتر از درکیه که ما حالا از لوازم کامپیوتری قابل حمل، واقعیت اضافه و واقعیت مجازی داریم. ما اون طرف این سه مورد فکر کردیم و در ارتباطات، تجارت، آموزش، سرگرمی و اشتراک گذاری انقلابی به پا می کنیم.»

۸. Box

حدود دو سال پیش Box به عنوان شرکتی هولدینگ با سهامی عام، در مورد کنفرانس از راه دور شروع به کار کرد. در اون زمان به نظر می رسید باکس شرکتی در مورد ذخیره سازی ابریه که فقط در گوشه ای به کار خود مشغوله. اما باکس اونطور که به نظر می رسید نبود.

سهام این شرکت در ماه مارس واسه اولین بار در صف عرضه عمومی قرار گرفت و مبلغ اون به ۲۵۰ میلیون دلار رسید. اما بعد اعلام شد که این عرضه به دلیل رکود در بازار تکنولوژی تا تابستون به تاخیر افتاده. حالا هم گزارش شده که این تاخیر تا سال آینده ادامه داره.

تا اون زمان شرکت باکس و مدیر اجرایی اون باید هزینه ها و سرمایه گذاران خود رو به موازات رقابت با شرکتای بزرگی مثل دراپ باکس، گوگل و مایکروسافت، مدیریت کنن، شرکتای تجاری که اونا هم در تلاش واسه پیشرفت ذخیره سازی آنلاین هستن.

 

Product Hunt .۹

اگه شمام امسال در مورد اپلیکیشنای احمقانه مانند yo مطالبی خوندین می تونین از Ryan Hoover و شرکتProduct Hunt. ممنون باشین. Hoover سال قبل پروداکت هانت رو به خاطر کشف و اشتراک گذاری روزانه اپلیکیشنای موبایل و کامپیوتر درست کرد. حالا این پسر ۲۷ ساله و سایتش به عناصری موثر در دنیای تکنولوژی تبدیل شدن. این سایت هم اینکه فضایی مناسب واسه جستجوی اجناس و استارت آپای جدید از طرف سرمایه گذاران و گزارشگران جفت و جور کرده. ماه گذشته سرمایه این شرکت به شش میلیون دلار رسید.

اونطور که Hoover در مصاحبه گذشته خود گفته برنامه این شرکت پیشرفت کم کم اون از راه پرداختن به موضوعات تخصصی مانند موسیقی و فشن و طبقه بندی کردن اونا هستش. اون میگه «وقتی که شناسایی گروه های شاخص رو کامل کنیم، به پیشرفت سایت و جداسازی بخشا می پردازیم.»

Uber .۱۰

همونطور که در اول مطلب گفته شد، ارزش این شرکت بیشتر از یه میلیارد دلار زیاد شده و گزارش می شه که در راه صعود به یه میلیارد دلار بعدی قرار داره. این شرکت مشغول طرح آزمایشی تحویل سفارش از طرف فروشگاه های کوچیک و محلیه. حرکتی که به باور تحلیل کنندگان می تونه توانایی بیشتری از این طرح رو به عنوان یه سرویس لجستیک کامل به نمایش گذارد و بازم جنگ گرم اون با بقیه استارت آپای صنعت حمل و نقل رو ادامه بده.

با این حال شاید جالبترین مورد واسه پبگیری وضعیت Uber این باشه که ببینیم چیجوری می خواد به اصلاح رفتار کارکنان داخلی خود بپردازه. رفتارای گستاخانه و سوال برانگیزی که با راه موفقیت شرکت مغایرت داره. این موضوع نقش مهمی در دریافت انتقادات از طرف مشتریان داره و خطر از دست دادن اونا رو بالا می بره.

Uber تا کنون در شکست دادن یه صنعت چندین میلیارد دلاری موفق عمل کرده، باید ببینیم می تونه موفق به از هم پاشیدن خود هم بشه؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *