روش هاي نام گذاري كالا/ پایان نامه لوگوی بانک ملت و عملکرد بانک

دانلود پایان نامه

18 انواع روش هاي نام گذاري كالا

روش هاي متعددي جهت نام گذاري استفاده مي شود بعضي از آنها در زير عنوان شده است

1 – روش ساده : گزينش يك نام براي يك كالا مانند : صابون لوكس ، نوشابه سينالكو

2 –  روش حمايتي : حمايت از نام كالا توسط يك نام بزرگ تر و فراگير مانند: دريا محصولي از تولي پرس ، سپيد محصولي از پاكسان

3-  روش يكپارچه:  گزينش يك نام براي كليه محصولات بنگاه مانند: مهرام ، بهروز ، سوني ، كريستين ديور

4- روشهاي ايجاد تمايز: يكي از عوامل بقاء و موفقيت برند در بازار رقابتي امروز همانطوركه قبلاً نيز اشاره شد ايجاد تمايز نسبت به ديگر برندهاي موجود مي باشد درجهت ايجاد اين امر روش هاي متعددي مورد استفاده قرار مي گيرد . از مهتمرين عواملي كه يك بنگاه بايد درجهت متمايز شدن درنظر گيرد مي توان به موارد زير اشاره كرد:

 

  • كيفيت
  • زمان تحويل
  • رنگ بسته بندي
  • روش توزيع
  • قيمت
  • بسته بندي
  • تبليغات
  • دوام
  • خدمات
  • گارانتي
  • ارتباط و مشتري مداري
  • روش فروش
  • نوع و جنس فروشندگان

2-19 شيوه هاي برند سازي

از ديدگاه تجاري، برند سازي در بازار بسيارشبيه علامت گذاري در مزرعه است. يك برنامه برند سازي بايد طوري طراحي شود كه محصول شما را از همه محصولات مشابه متمايز سازد. حتي اگر همه محصولات آن دامنه بسيار شبيه به هم باشند.

بنابراين خلق يك برند بر طبق تعريف انجمن بازاريابي آمريكا به اين صورت مي باشد : انتخاب يك اسم، لوگو، سمبل، طرح بسته بندي يا ساير مشخصه هايي كه يك محصول را از ساير محصولات متمايز مي كند . اين مولفه هاي متفاوت از برند ، كه قا بل شناسايي و تفكيك پذير هستند، اساس برند را تشكيل مي دهند . براي مثال تنوع استراتژي هاي نام برند را درنظر بگيريد . بعضي از شركت ها نام جنرال الكتريك و سامسونگ را دوست دارند و از اين اسامي براي تمام محصولات خود استفاده مي كنند . توليدكننده هاي ديگر محصولات جدي دشان را با برندهاي اختصاصي كه ربطي با شركتشان ندارد نامگذاري مي كنند. مانند

– Procter

– Gamble’s Tide

– Pampers

– Iams

– Panten product

خرده فروشان برندهاي خود را براساس نام فروشگاه ديگران ايجاد مي كنند مانند:

– Macy’s has its own Alfani

– INC

– Charter Club

– Club room

اشكال متفاوتي از نام هاي برند وجود دارند. بعضي از برندها براساس نام اشخاص مي باشند. مانند:

-Estee lauder cosmetics لوازم آرايشي

– Porsche automobiles اتومبيل پورشه

-Orville Redenbacher popcornذرت بوداده

براساس نام مكان مانند:

– Stante Fe cologne

– Chevrolet Tahoe SUV

– British Airways

براساس نام حيوانات يا پرندگان مانند:

– Mustang automobiles

– Dove Soap

– Greyhound buses

بعضي از نام هاي برند براي محصولات با قابليت ماندگاري استفاده مي شود مانند:

– lean cuisine

– just juice

– Ticketron

يا ويژگي هاي صفاتي مانند:

– DieHard Autobatteries

– Mop & Glo floor

– Beautyrest mattresses

يا اسامي كه داراي پسوند و پيشوند هستند و اعتبار علمي و طبيعي دارند مانند:

– Compaq computers

– lexus automobiles

– Intel microprocessors

يك برنامه برند سازي موفق مبتني بر مفهوم منحصربفرد بودن است. اين برنامه برداشتي را در ذهن مشتري احتمالي ايجاد مي كند كه هيچ محصول ديگري در بازار شبيه محصول شما نيست. آيا يك برند موفق براي همه جذاب است؟خير. هيچ برندي نمي تواند جاذبه جهاني داشته باشد. با اين همه وسعت دادن مبنا، گسترش دادن جاذبه و طولاني تر كردن خط همگي گرايش هاي رايجي در بازاريابي هستند. همان طور كه نيروهايي سعي مي كنند سهم بازار شركت را افزايش دهند نيروهايي نيز وجود دارند كه از قدرت برند مي كاهند.

دانلود پایان نامه