فناوری

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [۱۳ اردیبهشت-۲۰ اردیبهشت]

دنیای بازیای ویدیویی گستردگی خاص خود رو داره و کمتر پیش اومده که در سایت ما بتونیم از گوشه به گوشه این دنیای خوش رنگ و جذاب واسه تون بگیم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانسا و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به شکلی متفاوت، دنیای بازی رو در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش بیاد در مورد اونا صحبت کنیم. شرکتای بزرگ و کوچیک، آدمایی رو تحت اختیار می گیرن، بازیایی تایید می شن و جنجالای خبری اتفاق می افته. شایعات هر روز در گوشا زمزمه می شه و بعضی به حقیقت می رسه در حالی که بسیاری دیگه کذب محض هستن.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارشای مالی شرکتا می پردازه و نیم نگاهی بر روش مدیریت کمپانیا در صنعت پر زرق و برق بازیای ویدیویی داره. اگه می خواین بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شید، بسته جمع بندی هفته رو تقدیم تون می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسولای شون تنها سوژهای خبری ما نیستن. به دنیای بازی سازان جداگونه سفر می کنیم و از استودیوهای کوچیک شون هم اخباری به اطلاع تون می رسانیم. بازیای موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پستای روزانه نیستن. اگه به دنبال تریلر بازی محبوب تون هستین، شاید در این پست اونا رو پیدا کنین و اگه می خواین بدونین چه بازیایی در هفته پیش رو منتشر می شن، ما به شما میگیم.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدئوگیم در شرق و غرب داریم. البته، مثل گذشته اخبار مهم رو خیلی سریع به اطلاع تون می رسونیم اما به هر حال یه جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تونه کامل باشه.

در ادامه با سایت ما و جمع بندی هفته همراه باشین.

بازی Threes از گوگل پلی حذف شد

تصور کنین یه بازی نوآورانه ستختین و اونو منتشر کردین، اما بدون این دست اون دست کردن پس از شما، تعداد زیادی پیشرفت دهنده، ورژنای ضعیف تر از بازی شما رو ساخته و منتشر کنن. یه دفعه میفهمید که بازی شما در سایه دیگه عناوین موجود و به دلیل مشکلات سیستم عرضه محو می شه.

تا اینجای کار جز خون دل خوردن کاری نمیشه کرد. اما اگه به یه باره گوگل پلی بازی شما رو از استور حذف کنه و بازیای دیگه با موفقیت تموم به کار خود ادامه چه حسی دارین؟

این داستان چند روز گذشته Asher Vollmer، سازنده بازی Threesه که پس از اون بازی ۲۰۴۸ ساخته شد. ۲۰۴۸ یه کلونی ضعیف اما ساده از Threes بود که به سرعت معروفیت یافت، در حدی که Threes تبدیل به نامی نامعلوم شد.

اما حالا Threes به دلیل به کار گیری کلید واژه ۲۰۴۸ در پیج خود به وسیله رباتای گوگل حذف شده و Asher Vollmer اصلا از این واسه خوشحال نیس. هزاران نفر درزمان این چند روزی که بازی از استور حذف شده دیگه قادر به دانلود Threes نیستن. با امید به اینکه به زودی این بازی به گوگل پلی برگرده تا مردم با یه بازی معمایی واقعی سر و کله بزنن، نه ورژن کپی شده اون.

آکیلس ریفت اوایل سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه می شه

یه چند وقت پیش، یکی از مسئولین فیسبوک در مورد تاریخ عرضه آکیلس صحبتایی به میان آورد و سال ۲۰۱۵ رو واسه عرضه اون غیر منطقی خواند. اما روز گذشته شرکت Oculus VR، تا حدودی نگرانی در مورد عرضه هدست اش رو برطرف کرد.

همونطور که توقع داشتیم، هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفت تا آخر سال ۲۰۱۵ عرضه نمیشه و HTC و والو می تونن راحت خاطر، Vive رو به بازار بفرستن. البته این مسئله در مورد ورژن اصلی دستگاهه و ورژن جدید واسه پیشرفت دهندگان زودتر از این تاریخ به دست صاحبان اش می رسه.

مدل اصلی براساس ورژن آزمایشی Cresent Bay طراحی و ساخته می شه اما سنسورهای اون پیشرفته تر هستن و در حالت وایس تاده و نشسته قابل استفاده ان. هفته آینده مشخصات سخت افزاری هدست رسما منتشر می شه.

تاریخ عرضه رسمی آکیلس ریفت هنوز مشخص نشده اما میدونیم که اوایل سال ۲۰۱۶، میشه انتظار اونو کشید. قیمتی هنوز واسه اون در نظر گرفته نشده اما براساس گفته های والو و HTC، آکیلس ارزون تر از وایوه.

نینتندو لیست پرفروش ترین بازیای Wii U و ۳DS رو منتشر کرد

نینتندو پس از اعلام آمار فروش و درآمدزایی فصل گذشته خود، اندازه فروش کنسولای Wii U و ۳DS رو هم اعلام کرد که هر کدوم تقریبا ۱۰ و ۵۲ میلیون فروش داشتن. ۶۲ میلیون کاربری که نسل جدید کنسولای نینتندو رو خریداره کردن نیاز به بازی هم داشتن. پس نینتندو پرفروش ترین بازیای کنسولی اش رو هم اعلام کرده.

دارندگان ۹٫۵۴ میلیون کنسول Wii U، به ترتیب بازیای زیر رو بیشتر از همه پسندیده ان:

  • Mario Kart 8 – 5.11 million, 54 percent attach
  • New Super Mario Bros. U – 4.81 million, 50 percent attach
  • Nintendo Land – 4.68 million, 49 percent attach
  • Super Mario 3D World – 4.1 million, 43 percent attach
  • Super Smash Bros. for Wii U – 3.65 million, 38 percent attach
  • New Super Luigi U – 2.25 million, 24 percent attach
  • Wii Party U – 1.55 million, 16 percent attach
  • The Legend of Zelda: The Wind Waker HD – 1.52 million, 16 percent attach

ماجرا واسه ۳DS، با ۵۲ میلیون کنسولی که در دست مشتریاس کمی فرق داره:

  • Pokémon X and Y – 13.85 million, 27 percent attach
  • Mario Kart 7 – 11.7 million, 23 percent attach
  • Super Mario 3D Land – 10 million, 19 percent attach
  • Pokémon Omega Ruby and Alpha Sapphire – 9.94 million, 19 percent attach
  • New Super Mario Bros. 2 – 9.16 million, 18 percent attach
  • Animal Crossing: New Leaf – 8.94 million, 17 percent attach
  • Super Smash Bros. for 3DS – 6.75 million, 13 percent attach
  • Luigi’s Mansion: Dark Moon – 4.48 million, 9 percent attach
  • Tomodachi Life – 4.15 million, 8 percent attach
  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D – 3.7 million, 7 percent attach

عنوان بعدی در سری Assassin’s Creed با نام Syndicate به زودی رونمایی می شه

Assassin’s Creed بعدی، قراره در این هفته به وسیله یوبیسافت رسما رونمایی شه. چند ماه پیش، سایت کوتاکو تصاویری منتشر کرد که معرف Assassin’s Creed جدید بود. پس از منتشر کردن تصاویر، یوبیسافت ساخت این عنوان رو تائید کرد اما واسه دریافت اطلاعات بیشتر، لازم بود که چند ماهی صبر کنیم.

در آخر، Assassin’s Creed جدید که اول با نام Victory میشناختنش و حالا انگار Syndicate نام گرفته، قراره در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه (چهارشنبه شب) رونمایی شه.

اطلاعاتی که تازگیا به دست سایت Polygon رسیده، نام رسمی بازی و هم اینکه نام کاراکتر اصلی رو تائید می کنه. Jacob Frye، شخصیه که در Syndicate ایشون رو کنترل می کنیم. الان، روی سایت اصلی یوبیسافت تیزر انیمیشنی کوتاهی قرار گرفته که در کنار اون عبارت «ظلم و ستم باید پایان یابد» حک شده.

با این حال، ورژن آمریکا این سایت پیامای دیگری داره. علاوه بر عبارات به نمایش درآمده، صداهایی هم پشت زمینه به گوش می رسه که یادآور دوران ویکتوریا انگلستانه.

طبق تصاویر قبلی که از بازی دیدیم (و البته نام قبلی)، میدونیم که این بار قراره به لندن سفر کرده و دوران ویکتوریا رو با چشم ببینیم. Assassin’s Creed Unity در زمان انقلاب فرانسه رخ می داد و قبل از اونم سری Assassin’s Creed به آمریکای شمالی، ایتالیا، ترکیه و چندین کشور دیگه رفته بود. انتظار میره که Assassin’s Creed Syndicate در نوامبر ۲۰۱۵ واسه پی سی، پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان منتشر شه.

سگا بعضی از عناوین خود رو از اپ استور و گوگل پلی حذف می کنه

سگا، شرکت بازی ساز ژاپنی، اعلام کرده که بعضی از عناوین قدیمی اش رو از روی اپ استورهای جور واجور حذف می کنه و تردیدی نیس که این تصمیم، تاثیر زیادی بر فروشگاه های مجازی نامدار مثل اپ استور اپل، گوگل پلی و استورهای آمازون و سامسونگ می ذاره.

این شرکت هنوز اعلام نکرده که کدوم بازیا از فروشگاه های یاد شده حذف می شن، با این همه در اعلام نظر رسمی مدیران اون گفته شده که شاید نسخه به روز شده ای از بازیایی که قراره حذف شن، در آینده ارائه می شه.

مدیران این شرکت ژاپنی در وبلاگ رسمی خود از تصمیمشان در این رابطه خبر داده و اعلام داشتن که اونا لیست بازیا رو مورد آزمایش قرار داده و تشخیص دادن که بعضی از اونا پایین تر استاندارد مد نظرشون قرار دارن.

در مورد کاربرانی که یکی از بازیای سگا رو خریدن و اون عنوان در لیست حذفیا قرار داره، باید بگیم که بازم امکان دانلود و بازی کردن اون عناوین هست، اما احتمال میره که سازگاری لازم میون این بازیا و آپدیتای آینده سیستم عاملا وجود نداشته باشه.

جالبه بدونین که این خبر درست همزمان با اعلام تصمیم نینتندو (دیگه بازی ساز مشهور ژاپنی) واسه عرضه ۵ بازی خاص گوشی موبایل تا ماه مارس ۲۰۱۷ و با تاکید بر کیفیت، منتشر می شه.

الکترونیک آرتز می خواد تا آخر سال مالی پیش رو، ۹ الی ۱۰ میلیون استار وارز بفروشه

Star Wars Battlefront قراره نوامبر امسال، همزمان با عرضه جدیدترین فیلم از سری استار وارز واسه کنسولای بازی و پی سی به بازار عرضه شه.

بلیک جورگنسن، مدیر امور مالی الکترونیک آرتز گفت به امید اینکه بتونیم از هیجان ایجاد شده دور و بر بازی و فیلم استفاده کنیم، معتقدیم که می شه در حدود ۹ الی ۱۰ میلیون نسخه از این بازی رو به فروش رساند.

بتلفیلدهای جدید در این بازه وقتی معمولا نزدیک ۱۵ میلیون نسخه فروش دارن، پس با ایجاد کمپینای تبلیغاتی قوی همزمان با عرضه فیلم، اصلا بعید نیس که Star Wars جدید حتی بتونه در حد بتلفیلدها فروش داشته باشه.

Star Wars Battlefront در ماه نوامبر واسه پی سی، پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان عرضه می شه.

بلیزارد طی سه ماه، ۳ میلیون کاربر World of Warcraft رو از دست داد

World of Warcraft به شکل غیر قابل باوری پر طرفداره و از سال ۲۰۰۴ که منتشر شد، تا الان میلیونا بازیکن داشته. اما به هر حال، بازیا هم زمونه ای دارن و جایگزینایی واسه شون پیدا می شه.

عنوان MMORPG شرکت بلیزارد دیگه مانند گذشته پرطرفدار نیس و در حال از دست دادن تعداد خیلی از کاربران خوده. اگه همین روش ادامه پیدا کنه شاید تماشاگر تصمیمات جدی از طرف بلیزارد در مورد این بازی هستیم.

طی سه ماه گذشته، بلیزارد یه چهارم کل بازیکنان و مشترکین ماهانه World of Warcraft رو از دست داده. Activision Blizzard درزمان فصل مالی گذشته ۱٫۲۸ میلیارد دلار درآمد داشتن. در ژانویه امسال، تعداد کاربران WoW در حدود ۱۰ میلیون نفر اعلام شد و حالا این رقم به ۷٫۱ میلیون رسیده.

۷ میلیون هنوزم رقم حیرت انگیزیه اما ۳ میلیون کاهش، واسه یه سرویس معتادکننده اونم فقط در طول سه ماه، رقم زیادی حساب می شه.

در سال ۲۰۱۱، تعداد کاربران World of Warcraft به ۱۲٫۵ میلیون نفر رسید، ۱۲٫۵ میلیون نفری که هر ماه ۱۵ دلار روونه جیبای اکتیویژن بلیزارد می کردن.

کوتاکو در این رابطه میگه، کیفیت بازی با افت خاصی مواجه نشده و دقیقا همون چیزیه که سالای پیش بوده، مسئله اینجاس که بازیکنان دیگه کار جدیدی واسه انجام دادن در این بازی ندارن.

بلیزارد، پیشرفت دهنده بازی، بسته الحاقی Warlords of Draenor رو درزمان همین فصل منتشر کرد. در اول همه چیز خوب به نظر می رسید. بازیکنان واسه اینکه ببینن چی به بازی اضافه شده برگشتن اما به محض اینکه فهمیدن محتوای مناسبی در اختیارشون نیستش، دوباره بازی رو رها کردن.

البته، سهامداران شرکت دلیلی واسه نگرانی ندارن، چون که ارزش سهام اکتیویژن بلیزارد با ۵٫۲۲ درصد رشد، به ۲۴٫۴۱ دلار رسید.

Hearthstone بیشتر از ۳۰ میلیون بازیکن داره

از ماه ژانویه تا الان، به تعداد بازیکنان بازی Hearthstone: Heroes of Warcraft حدودا ۵ میلیون نفر اضافه شده. این رقم قبل از این ۲۵ میلیون بود و حالا به این تعداد رسیده.

این عنوان، ماه مارس سال ۲۰۱۴ روی پی سی و مک منتشر شد و در طول یه سال و دو ماه موفق به کسب اینجور رتبه ای شده.

چندی بود، در آوریل ۲۰۱۴، بازی واسه آیپد و در ماه دسامبر تبلتای اندرویدی میزبان بازی بودن. تازگیا هم دارندگان تلفنای همراه به آخرین ساخته تکامل یافته بلیزارد رسیدن.

شما چیجوری؟ تا حالا این بازی رایگان رو امتحان کردین؟

نینتندو در آخر پس از چهار سال به سوددهی رسید

پس از چهار سال پشت سر هم، نینتندو واسه اولین بار به سوددهی کمی رسید. شاید مبلغ سود حاصله بالا نباشه اما بهتر از ضررهاییه که نینتندو طی چهار سال گذشته متحمل اونا بوده.

سود عملیاتی شرکت ۲۴٫۸ میلیارد دلار، برابر با ۲۰۷ میلیون دلار برآورد شده در حالی که سود خالص ۳۵۰ میلیون دلار از ۴٫۶ میلیارد دلاره. کل فروش نینتندو در این فصل نسبت به سال گذشته با ۳٫۸ درصد کاهش همراه بوده اما تغییرات ارزی دلیل افزایش سود عملیاتی شرکت شده.

کنسول Wii U تنها ۳۴۰ هزار واحد در این سه ماه فروش داشته که با در نظر گرفتن این اعداد، کل کل فروش کنسول به ۹٫۵۴ میلیون رسیده. پلی استیشن ۴ با وجود اینکه یه سال دیرتر از Wii U منتشر شد اما مرز ۲۲ میلیون رو هم گذرونده.

Wii U از مشکلات نرم افزاری شدید رنج می بره. بازیای زیادی طی یه سال گذشته واسه کنسول منتشر نشده و طبیعتا کاربران واسه خرید Wii U بیشتر صبر می کنن. نینتندو توقع داره طی سال مالی آینده ۵۰ میلیارد ین سود عملیاتی، ۳۵ میلیارد سود خالص و فروش ۳٫۴ میلیونی Wii U رو تجربه کنه.

سال مالی ۲۰۱۴ با کسب سود تموم شد و این در حالیه که Mario Kart و Super Smash Bros، دو مهره بزرگ Wii U سال پیش منتشر شدن. نینتندو قرار بود The Legend of Zelda Wii U رو اواخر سال ۲۰۱۵ واسه کنسولش منتشر کنه اما این بازی هم تاخیر خورد و به ۲۰۱۶ افتاد.

پس چاره ای نیس جز اینکه نینتندو یا روی Splatoon و Mario Maker تمرکز کنه یا نمایش بزرگی در E3 داشته باشه. در هر صورت همه برگای برنده نینتندو تا به حالا واسه ۳DS و Wii U رو شدن و مخاطبین دیگه دلیلی واسه خرید کنسولای بدون بازی ندارن.

با این حال، پیشرفت بزرگ نینتندو در بخش بازیای موبایل خیلی با اهمیته. همکاری نینتندو و DeNA می تونه سال آینده رو واسه نینتندو رویایی کنه. هنوز هستن کسائی که بدون بازی کردن زلدا و ماریوهای نسل جدید، دل خوشی از نینتندو ندارن اما اگه تجربه ای جزئی از شاهکارهای نینتندو روی پلتفرمای موبایل ارائه شه، جمعیتی چند صد میلیونی می تونه دموی زیادی از تجربه های کنسولی رو دریافت کنه و واسه خرید Wii U و ۳DS صف بکشن.

اکس باکس وان DVR جانشین ویندوز مدیا سنتر می شه

همزمان با خداحافظی از Windows Media Center، شایعه هایی در مورد جایگزینی واسه اون منتشر شده. براساس گفته های Paul Thurrott، وبلاگ نویسی شناخته شده، اکس باکس وان توانایی ضبط تصاویر تلویزیونی رو شاید همین امسال دشت می کنه.

یعنی دیگه، اکس باکس وان کم کم به حالتی که دو سال پیش واسه اون برنامه ریزی شده بود نزدیک می شه، کنسولی همه کاره یا یعنی دستگاهی All-in-one در قلب اتاق نشیمن. پس از مشکلاتی که در عرضه کنسول به وجود اومد مدیران جدید ترجیح دادن اکس باکس با جماعت گیمرها آشتی کنه اما حالا به آرومی حرکت به طرف هدف قبلی شروع شده.

برنامه مخصوصی که فعلا در اروپا واسه دارندگان اکس باکس وان در دردسترسه و به زودی واسه آمریکای شمالی هم عرضه می شه، راهکارهای ساده ای واسه توقف، برگشت به عقب و دیدن دقایق قبلی برنامه ها از راه اکس باکس وان هست اما پشتیبانی کامل از DVR هنوز جایگاهی نداره.

پلی استیشن ۴ هم یه DVR مخصوص واسه مشترکین سرویس Vue TV داره که هنوز در مناطق زیادی در دسترس نیس و بسیار گران قیمته. پشتیبانی درست و حسابی از DVR با ترکیب تلویزیونای کابلی و آنتنی می تونه واسه مایکروسافت و کنسول اش برگ برنده ای باشه در برابر پلی استیشن ۴.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *