دانشجویی

پایان نامه درباره استرس شغلی/:اهمیت رضایت شغلی

اهمیت رضایت شغلی

مسأله اساسی برای مدیران سازمان­ها این است که چطور می­توان همزمان با تجهیز فعالیت­های افراد در جهت تحقق هدف­های سازمانی طوری عمل کرد که افراد از کار و کوشش خود در سازمان رضایت شخصی و پاداش کافی کسب نمایند (کمالوند، 1378).

هیچ تردیدی نیست رضایت شغلی اهمیت بسیار بالایی دارد. حداقل، به سه دلیل به رضایت شغلی افراد و اعضای سازمان اهمیت می­دهند:

  • افراد ناراضی سازمان را ترک می­کنند و بیشتر استعفا می­دهند.
  • کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردارند و بیشتر عمر می­کنند.
  • رضایت از کار پدیده­ای است که از مرز سازمان­ها فراتر می­رود و اثرات آن در زندگی خصوصی فرد و خارج از سازمان مشاهده می­شود.

افراد راضی کمتر غیبت کرده و کمتر سازمان را ترک می­کنند. رضایت شغلی با تصمیماتی که فرد در رابطه با ترک سازمان می­گیرد رابطه محکم ولی منفی دارد. رابطه رضایت شغلی با غیبت کارکنان نیز منفی است.

مسأله دیگر رابطه رضایت شغلی با سلامت کارمند است. تحقیقات زیادی نشان می­دهد که افراد ناراضی از شغل خود، مستعد ابتلا به امراض گوناگون هستند و فشار روانی که در نتیجه نارضایتی بر فرد وارد می­شود می­تواند وی را مستعد و پذیرای بیماری­هایی چون حمله قلبی کند.

از نظر مدیریت این بدان معنی است که حتی اگر عدم رضایت شغلی به افزایش غیبت و جابجایی کارکنان منجر نشود باز هم باید سعی کنند که موجبات رضایت شغلی آنان را فراهم آورند، زیرا بدین طریق هزینه­های پزشکی و احتمال از دست دادن بی­موقع کارمندان ارزشمند پایین می­آید.

از موارد دیگر اهمیت رضایت شغلی، اثراتی است که این پدیده بر کل جامعه خواهد داشت.

هنگامی که کارکنان و اعضای سازمان از کار خود لذت می­برند، زندگی خصوصی آنان (در خارج از سازمان) بهبود می­یابد. همچنین مزایای حاصل از رضایت شغلی کارمندان سازمان به همه افراد جامعه و شهروندان خواهد رسید. کارکنانی که از شغل خود راضی هستند در جهت رضایت شهروندان قدم بر می­دارند این افراد نگرشی مثبت­تر به زندگی دارند و از نظر روانی، جامعه را سالم­تر می­نمایند (رابینز، 1991، ترجمه پارسائیان و اعرابی،1377).

از طرفی می­توان گفت که سازمان­ها برای آن تأسیس شده­اند که به عنوان مؤثرترین و کارسازترین واحدهای اجتماعی هدف خود را در حد انتظار جامعه تحقق بخشند. از این رو تمام کوشش­های سازمانی، غالباً در جهت ترویج و تشویق رفتارهایی است که از لحاظ سازمان اثربخش و مولد، و از لحاظ کارکنان سازمانی رضایت­بخش باشد (علاقه­بند، 1377).

14-2- فواید بررسی رضایت شغلی

بررسی رضایت شغلی می­تواند پی­آمدهای مثبت و بی­طرفانه، یا منفی داشته باشد. اگر این بررسی­ها را خوب برنامه­ریزی کنند و به کار بندند به طور معمول فوایدی به شرح ذیل به دست می­آید:

رضایت شغلی کلی: یکی از فواید به کار گرفتن بررسی آن است که مدیریت را از ترازهای کلی خوشنودی در سازمان آگاه می­سازد. بررسی­ها همچنین قلمروهای ویژه رضایت یا عدم رضایت ودسته­های ویژه کارکنان را بخوبی آشکار می­سازد. به عبارت دیگر بررسی وسیله نیرومند تشخیصی برای دشواری­های کارکنان است.

ارتباطات: بهره دیگر آن است که پیوند ارتباطی زنده­ای از این راه به دست می­آید در حالیکه بررسی، برنامه­ریزی، اجرا و نتیجه­های آن بازکاوی می­شود ارتباطات در هر سوی سازمان برقرار می­گردد. هنگامی که از کارکنان خواسته شود تا آنچه در ذهن خود دارند را بگویند نه آنکه پرسش­هایی را برای مدیریت مهم­اند پاسخ دهند آنگاه ارتباطات به سوی بلای سازمان یک وسیله نیرومند خواهد بود.

بهبود نگرش: فایده دیگر که اغلب دور از انتظار است، بهبود نگرش­ها می­باشد. برای شماری از افراد بررسی یک دریچه اطمینان، یک تخلیه عاطفی و یک وسیله آرام ساختن دل است. برای گروهی دیگر نشانه آشکار از دلبستگی مدیریت به کارکنان است. به کار گرفتن بررسی به کارکنان دستاویزی می­دهد تا نسبت به مدیریت در خود احساس بهتری را بپرورانند.

نیازهای آموزشی: بررسی­های شغلی روش سودمندی برای تعیین پاره­ای از نیازهای آموزشی است.بطور معمول به کارکنان این فرصت داده می­شود تا احساس خود را درباره شیوه کار سرپرست­شان آشکار سازند. چون کارکنان بطور نزدیک این­گونه رفتار سرپرست را تجربه می­کنند، بنابراین ادراک آنان می­تواند داده­های سودمندی درباره نیازهای آموزشی سرپرستان فراهم آورد.

برنامه­ریزی دگرگونی و پیگیری آن: مدیران هوشیار از نیاز به ارزیابی واکنش­های کارکنان در برابر تغییرات عمده در برنامه­های سازمان آگاهند. بررسی­های پیشاهنگ، برای تشخیص دشواری­هایی که ممکن است پدید آیند، و برای هم­سنجی واکنش در برابر چندین راه چاره و برای ترغیب مدیران به اصطلاح برنامه­های نخستین خود سودمنداند. پیگیری بررسی­های به مدیریت فرصت می­دهد تا واکنش­های واقعی به تغییر را ارزیابی کند و کامیابی یا شکست آن را تعیین نمایند (دیویس و نیواستروم، 1989، ترجمه طوسی، 1377).

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی رابطه استرس شغلی با رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان­های شهر کرمانشاه در سال 1393