فناوری

چه نگرشی موجب بهبود عملکرد کاری می‌شود

با بررسی کارکرد ۵ هزار نفر طی مدت ۵ سال مشخص شد که آدمایی که میخوان در کار خود موفق باشن باید چه نوع نگرشی اتخاذ کنن تا بتونن باعث بهبود کارکرد کاری خود بشن.

بعضی مواقع هیچ چیز ناراحت کننده تر از این نیس که همکاران شما موفقیت بیشتری از شما کسب کرده ، به وسیله روسا تشویق شده یا حتی ترفیع بگیرن. درحالی که می دونین تلاش و وقت بسیار کمتری نسبت به شما صرف فعالیت کاری خود کردن.

این مسئله ایه که خیلی از افراد در فعالیت کاری خود با اون درگیرن اما تازگیا «مورتن هنسن» استاد مدیریت دانشگاه بارکلی کالیفرنیا کتابی در همین مورد نوشته که «ماهر در کار» (Great at Work) اسمشه.

هنسن تلاش کرده با بررسی کارکرد کاری پنج هزار کارمند شرکتای بزرگ آمریکا دید درستی درباره عاملای مهم دور و بر موفقیت کاری پیدا کرده و اونا رو با همه به اشتراک بزاره.

هنسن در این تحقیقات که ۵ سال زمان برده از کارمندان خواسته که دیدگاه هاشون رو درباره عمکرد خود، رییس یا گزارشات گفته و به سوال هایی دور و بر عادات کاری خود جواب بدن.

از بررسی جوابای این پنج هزار نفر مشخص شده که کارکرد موفق در محیط کاری ربطی به سخت تر کار کردن نداره. بلکه افراد موفق در فعالیت خود هوشمندانه عمل می کنن. شاید این مطلبی باشه که بارها شنیده باشین اما هنسن موضوع رو شکافته و دقیقاً نگاه درستی که موجب بهبود کارکرد کاری می شه رو به دو بخش کلی تقسیم می کنه.

رٔوسایتان رو در مورد نبود بهبود کارکرد کاری خود مقصر ندونین

هنسن عقیده داره روش هدف دار «کار کمتر، وسواس بیشتر» می تونه ایده خوبی واسه بهبود کارکرد کاری افراد باشه. اینجوری که اونا باید از انجام بعضی کارا دوری کرده و روی مطالب باقی مونده تمرکز کنن.

تنها ۱۶ درصد از کارمندان بررسی شده در تحقیق هنسن اینجور تمرکزی در انجام کارای خود استفاده میکردن. باحال اینجاس که بیست وچهار درصد از کارمندان ناتوانی خود در تمرکز کردن رو به گردن رییس خود میندازن و فکر می کنن که اونا نمی تونن به جهت دهی فعالیتشون کمکی کنن.

شاید این مطلب درست باشه. همه رییسا هر چند ساعت یه بار وظیفه ای جدید و پیچیده جلوی کارمندانشان می ذارن که توانایی تمرکز کردن رو واسه اونا غیرممکن می کنه.

اما هنسن خط بطلانی بر این مطلب کشیده و عقیده داره که یه نه گفتن و رابطه مناسب می تونه مشکل رو رفع کنه مثلا می توان به رییس گفت که در صورت انجام چند مسئولیت با همدیگه نمی شه بهترین کارکرد رو در انجام یه وظیفه نشون داد. اگه رییس کیفیت رو مهم بدونه مسئولیت کمتری به کارمندان داده و انتظار بهترین کارکرد رو داره.

ً نه گفتن به یه رییس نمی تونه آسون باشه اما مهم اینه که میشه با رابطه مناسب طبعیت محل کار رو هم عوض کرد مخصوصاً اگه فرد از فعالیت خود لذت برده ، علاقه مند به پیشرفت شخصی و موفقیت برند کاری خود باشه.

به جای اینکه زمان کار خود رو زیاد کنین، بیشتر تلاش کنین

مهمترین پیام کتاب «ماهر در کار» اینه که ساعات کار اونقدر عامل تاثیر گذاری در بهبود کارکرد کاری یه فرد نیس. اما اندازه دقت و تلاش فرد که در طول همون ساعات یه جوره که تاثیر فوق العاده ای داره.

به گفته هنسن روش هدف دار «یکی بودن» می تونه کمک زیادی به افراد بکنه. بدین صورت که یه کارمند طوری فعالیت کنه که همزمان هم علایقش رو دنبال کنه و هم هم جهت با موفقیت برند محل کارش قدم برداره. فقط در این صورته که یه کارمند می تونه از عملکردش رضایت داشته باشه.

در تحقیق هنسن مشخص شده آدمایی که هدف و اشتیاق واسه فعالیتای کاری خود دارن می تونن بسیار بهتر از دیگر کارمندان عمل کرده و با کیفیت تر کار کنن. این گونه افراد همیشه انرژی بیشتری در مورد کار خود دارن به شرط اینکه روسای اونا این مطلب رو درک کرده و کیفیت رو به کمیت ترجیح بدن.

پس همه مثل کارمندان تا مدیران ارشد می تونن با تغییر نوع تفکر و نگرششان هم جهت با بهبود کارکرد کاری خود قدم بردارن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *