• Home
  • Uncategorized
  • فواید بادی اتک واسه تناسب اندام و چیزی که باید قبل از شروع تمرین بدونین 

فواید بادی اتک واسه تناسب اندام و چیزی که باید قبل از شروع تمرین بدونین 

یکی از ورزشایی که می تونه باعث تناسب اندام شه، ورزش بادی اتکه. این ورزش ترکیبی از دویدن و حرکات موزونه و باعث سوزاندن کالری زیادی می شه.

 

بادی اتک گروهی از برنامه های تناسب اندامه که شرکتی در نیوزیلند به نام لس میلز (Les Mills) اونو طراحی کرده. بادی اتک یک ورزش هوازیه که با هدف ساخت قدرت و ایستادگی ایجاد شده.

این ورزش در بیشتر از ۸۰ کشور دنیا انجام می شه. وقتی به یک کلاس بادی اتک می روید، گروهی رو می ببینن که به شکل خاصی درحالِ دویدن هستن.

یک کلاس استاندارد بادی اتک چیجوریه؟

در این کلاسا همیشه ۱۱ نوع موسیقی به ترتیب خاصی پخش می شه. مراحل کلاسای بادی اتک:

  • گرم کردن؛
  • حرکات ترکیبی؛
  • حرکات هوازی؛
  • حرکات پلایومتریک؛
  • حرکات بالاوپایین تنه؛
  • دویدن؛
  • حرکات سرعتی؛
  • اینتروال؛
  • قدرتی؛
  • تمرین بین تنه ی بدن؛
  • سردکردن.

این کلاسا ۲ نقطه اوج دارن. اولین نقطه زمانی رخ می ده که تمرینات پلایومتریک در قطعه ی چهارم موسیقی درحالِ انجامه. بعد وقت دارین کمی استراحت کنین تا خود رو واسه نقطه اوج بعدی آماده کنین که در طول قطعه ی نهم موسیقی روی می ده. این زمانا واسه بازیابی انرژی و استراحت عالی هستن. این کلاسا به شکل ۳۰ و ۴۵ دقیقه ای هم اجرا می شن.

به چه ابزاری نیاز دارین؟

شما به یک تشک یوگا واسه اجرای این ورزش نیاز دارین. شما از این تشک واسه اجرای حرکت بالا، پایین و بین تنه و همین طور سردکردن استفاده می کنین. به جز این شما نیازمند انرژی لازم، حوله، آب و یک جفت کفش مناسب هستین.

واسه اجرای این ورزش به چه لباسی نیاز دارین؟

این ورزشی پرتحرکه، پس استفاده از کتانی، انتخابی عاقلانهه. این انتخاب با توجه به جنب و جوش بالا و پایین و بالا جهیدن شما خیلی مناسبه.

بهتره از شلوارک و تی شرت استفاده کنین، چون قراره کلی عرق بکنین. تی شرت زیاد تنگ نباشه تا بدن بتونه تنفس کنه. استفاده از جوراب ورزشی و مچ بند واسه کنترل عرق خیلی خوبه.

چه حرکاتی واسه بادی اتک اجرا می شه؟

بادی اتک ۳ وجه داره: هوازی، ورزشی و قدرتی که تموم بدن رو تحت اثر می ذارن. تموم حرکاتا به این سه دسته تعلق دارن. مثل: قدم به بغل، قدم زدن، بالاآوردن زانو، لانگ، پرش لانگ پلایومتریک، پرش، اسکوات، اسکوات پرشی پلایومتریک، بالاآوردن زانو تا روی سینه، شنا، برپی، پرش با جمع کردن پاها، دویدن نردبانی، اسنوبرد، اسکیت، پرش اسکی، پرش جک، کرانچ، پلانک و… .

مطلب مشابه :  فواید رژیم بی گلوتن، مضرات اون و نمونه ای از یک برنامه غذایی هفتگی

احتیاجی نیس نحوه ی اجرای همه حرکات رو یاد بگیرین، چراکه مربی شما رو واسه انجام حرکات و ترتیب اونا راهنمایی می کنه. مسئله مهمی که باید بدونین اینه که بادی اتک یک کلاس رقص نیس. بیشتر حرکات آسون هستن و با اینکه واسه اجرای اونا به موزیک نیاز دارین، اما احتیاجی به تسلط روی فنون رقص و هماهنگی وجود نداره. درضمن این یک کلاس زومبا هم نیس.

امتیازات بادی اتک

انجام بادی اتک امتیازات زیادی داره، شامل:

  • در هر جلسه بیشتر از ۷۰۰ کالری خواهید سوزاند.
  • قدرت و ایستادگی خود رو افزایش میدید.
  • ظرفیت شش ها و قلب خود رو از راه کاردیو (این عبارت به تمرینات ورزشی که باعث تقویت شبکه گردش خون می شه گفته می شه) افزایش میدید.
  • با تموم کردن کلاسا، حس خیلی خوبی دارین.
  • بادی اتک انتخابای زیادی رو به عنوان ورزش جلو شما می ذاره. هر کسی می تونه این ورزش رو بکنه. می تونین بی اینکه پرش کنین یا بدوید، جلسه ی تمرینی خود رو به پایان برسونین.
  • از طرف دیگر می تونین در قسمت اینتروال و اوج جلسه ی تمرینی، به سختی تمرین کنین. می تونین تا ارتفاع بالاتری پرش کنین و در هوا زانوهای خود رو به بغل بگیرین.

در جلسه ی اول تمرینی چه چیزای رو باید بدونین؟

دیدن مردمی که درون اتاق درحالِ دویدن هستن و نفس نفس میزنن، شاید ترسناک باشه، اما هرکسی باید از یک جایی بادی اتک رو شروع کنه. درادامه تعدادی پیشنهاد ی مهم ارائه می کنیم:

  • کمی زودتر به باشگاه برید و خود رو به مربی معرفی کنین. دراین صورت اون می تونه به شما بگه که انتظار چه چیزی رو داشته باشین و حواسش به شما باشه.
  • سعی کنین در صف جلو قرار بگیرین تا دید خوبی نسبت به مربی داشته باشین.
  • ذهن بازی داشته باشین و به خود سخت نگیرید. شما نمی تونین در اولین جلسه تموم حرکات رو درست بکنین. فقط حرکت کنین.
  • با حرکت آسون و همین طور حرکات سنگین تمرین کنین.
  • حتی اگه ورزشکاری حرفه ای هستین، اما در اولین جلسه به خود فشار وارد نکنین. بادی اتک برخلاف بقیه تمرینات اینتروال کمتر از یک ساعت به پایان می رسه، پس انرژی خود رو واسه باقی کلاس حفظ کنین.
  • اگه خسته شدید بهتره کلاس خود رو نیمه کاره آزاد کنین و بعد واسه قسمت دوم کلاس خود رو آماده کنین. ازآنجایی که بادی اتک ورزشی مشکله، می تونین فقط ۵ قطعه اول رو اجرا کنین.
  • ازآنجایی که در هر جلسه بادی اتک نزدیک به ۶ مایل می دوید، اگه بدن شما آماده نیس باید منتظر درد زانو و درد در ناحیه مچ پا باشین.
مطلب مشابه :  فواید جوش شیرین؛ ۹ کاربردی که کارهای منزل رو آسون می کنه "

  • اگه با حرکت کردن مشکل دارین، حرکات مربوط به دستا و بازوها رو انجام ندین. اگه قصد دارین تمرکز بیشتری روی پاها داشته باشین، می تونین تموم حرکات بادی اتک رو بکنین و حرکات بازو رو سبک بکنین.
  • اگه نمی تونین خود رو با بقیه هماهنگ کنین، می تونین واسه لحظاتی از گروه فاصله بگیرین و فقط بدوید تا جنب و جوش خود رو حفظ کرده باشین. بعد دوباره به گروه ملحق شید.
  • به بقیه توجه نکنین و دنبال رقابت با بقیه نباشید. کسی به شما نگاه نمی کنه. بیشتر افراد سرگرم انجام حرکات خودشون هستن و حتی متوجه حرکات شمام نمی شن.
  • زمانایی هست که در راهی دایره ای درون اتاق درحالِ دویدن هستین و بعد باید به طرف داخل اتاق حرکت کنین. از اینکه نزدیک بقیه شید نگران نشید. شما اونا رو زمانی مشاهده می کنین که در حالِ عرق کردن هستن. این موضوع دوطرفهه. اینجا جای رقابت با بقیه نیس.
  • شما می تونین فضای شخصی خود رو داشته باشین، اما در طول جلسه تمرینی محل قرار گرفتن شما تغییر می کنه.
  • بادی اتک ورزشی خیلی جدی نیس، اما ورزشی دقیقه که نیازمند پیداکردن مهارت بیشتر در اون هستین. روح این ورزش بیشتر مربوط به انرژی، سرگرمی و تحرکه. پس حرکت کنین.
  • بادی اتک یک ورزشی گروهیه.

اگه با اثر دویدن بر کاهش وزن آشنا باشین، شاید انگیزه بیشتری واسه انجام این ورزش دارین.



 


92

دیدگاهتان را بنویسید