• Home
  • Uncategorized
  • فواید جویدن آدامس و مشکلات احتمالی اون واسه سلامتی 

فواید جویدن آدامس و مشکلات احتمالی اون واسه سلامتی 

آدامس هزاران ساله که در بین مردم هست. آدامسای راحت از شیره ی درختانی مثل صنوبر ساخته می شدن، اما بیشتر آدامسای امروزی از لاستیک مصنوعی ساخته می شن. همراه ما باشین، در این مطلب می خواهیم شما رو با ترکیبات، فواید و مضرات آدامس آشنا کنیم.

 

ترکیبات آدامس

آدامس ماده ای نرم و لاستیکیه. این ماده قابل جویدنه ولی نباید اونو قورت داد. البته دستور ساخت هر آدامس با دیگری متفاوته، ولی همه آدامسا از مواد تشکیل دهنده ی اصلی زیر درست شدن:

  • آدامس: پایه ای لاستیکی و غیر قابل هضم که باعث جویدنی شدن آدامس می شه.
  • صمغ: معمولا به آدامس اضافه می شه تا محکم تر و بادوام تر شه.
  • پُرکنندها: موادی مثل کربنات کلسیم یا تالک که بافتی خاص به آدامس میدن.
  • مواد نگه دارنده: این مواد عمر مفید آدامس رو بیشتر می کنن. بهترین اونا مواد طبیعی هستن. این مواد بوتیلات هیدروکسی تولوئن یا (BHT) نام دارن.
  • نرم کنندها: این مواد رطوبت آدامس رو حفظ می کنن. اونا اجازه نمی دن تا آدامس خشک شه. این مواد شامل مومایی مثل پارافین و روغنای طبیعی هستن.
  • شیرین کنندها: بهترین شیرین کنندها قند، چغندر قند و شربت ذرت هستن. آدامسای بی قند از الکل قندهایی مثل زایلیتول یا شیرین کنندهای مصنوعی مثل آسپارتام استفاده میکردن.
  • طعم دهندها: این مواد طعم مورد نظر رو به آدامس میدن. این مواد می تونن طبیعی یا مصنوعی باشن.

بیشتر تولید کنندگان آدامس دستور دقیق تولید خود رو معلوم نمی کنن. اونا معمولا ترکیب دقیقِ آدامس، صمغ، پرکننده، نرم کننده و آنتی اکسیدانا رو «مواد پایه آدامس» می خونن. تموم موادی که در فرآیند تولید آدامس استفاده می شن، باید «خوراکی» باشن. این مواد باید مجوز استفاده به عنوان غذای انسانی رو داشته باشن.

نتیجه گیری: آدامس مثل آبنباته. فرقش اینه که آدامس رو نباید قورت بدین. آدامس با ترکیب شدن «مواد پایه آدامس»، شیرین کنندها و طعم دهندها تولید می شه.

مواد تشکیل دهنده آدامس واسه خوردن مناسب هستن؟

عموما جویدن آدامس ضرری نداره، اما بعضی از شکلای مختلف آدامس، مقدار کمی از مواد بحث برانگیز رو در خود جای دادن. البته این مواد به حدی ناچیزند که نمی تونن واسه بدن آسیب زا باشن.

۱. بوتیلات هیدروکسی تولوئن (BHT)

BHT یه جور آنتی اکسیدانه. این ماده به عنوان نگه دارنده به غذاهای فرآوری شده اضافه می شه. این ماده به چربیا اجازه فاسد شدن نمی ده، درنتیجه از فاسد شدن غذا جلوگیری می کنن.

استفاده از این ماده بحث برانگیزه، چون که تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشون دادن که این ماده در مقادیر بالا می تونه سرطان زا باشه. با این حال این نتایج قطعی نیستن و بقیه آزمایشات این نتیجه رو تکرار نمی کنن.

با اینحال، آزمایشات انسانی کمی انجام شدن؛ پس تأثیر این مواد روی آدما تقریبا ناشناختهه.

سازمانایی مثل FDA و EFSA مقادیر کم این ماده رو که چیزی در حدود ۰/۱۱ میلی گرم در هر ۵۰۰ گرم از وزن بدنه، بی ضرر می شمارند.

۲. دی اکسید تیتانیوم

دی اکسید تیتانیوم، یکی از افزدونیای عادی در خوراکی هاست. از این ماده واسه سفید کردن رنگ اجناس غذایی و ایجاد بافتی نرم در اونا استفاده می شه.

تحقیقاتی درمورد مقادیر زیاد دی اکسید تیتانیوم در موشا انجام شده. این تحقیقات نشون میدن که مقدار زیاد این ماده باعث آسیب به سیستم عصبی و اعضای بدن می شه.

اما تحقیقات نتایج متناقضی داشتن و تأثیرات دی اکسید تیتانیوم روی آدما خیلی شناخته شده نیس.

الان مقدار دی اکسید تیتانیومی که به شکل عادی در غذا هست، بی ضرر شناخته می شه. اما واسه تعیین حد مجاز استفاده از این ماده، تحقیقات بیشتری موردنیازه.

۳. آسپارتام

آسپارتام شیرین کننده ای مصنوعیه. این ماده معمولا در غذاهای بی شکر پیدا می شه.

این ماده خیلی بحث برانگیزه. این احتمال هست که آسپارتام باعث سردرد، چاقی یا سرطان شه.

اما الان دلایلی که نشون بده آسپارتام باعث چاقی یا سرطان می شه، وجود نداره. این فرضیه که آسپارتام باعث سندرم متابولیک یا سردرد می شه هم هنوز به اثبات نرسیده.

به هر حال پزشکان فکر می کنن که استفاده از مقادیر پایین آسپارتام درطول روز ضرر زیادی نداره.

مطلب مشابه :  فواید مصرف امگا ۳ و بهترین منابع غذایی واسه تأمین اون 

نتیجه گیری: جویدن آدامس تأثیرات خطرناک زیادی بر بدن نداره، ولی مواد اضافه شده به بعضی از شکلای مختلف آدامسا ممکنه بحث برانگیز باشن.

فواید آدامس

۱. جویدن آدامس می تونه استرس رو کاهش بده و حافظه رو تقویت کنه

تحقیقات نشون داده ان که جویدن آدامس درهنگام انجام کارا، می تونه موجب بهبود جنبه های مختلف کارکرد مغز شه. این کارکردا شامل هوشیاری، حافظه، درک و تصمیم گیری هستن.

در تحقیقی، افرادی که در بین آزمون آدامس می جویدن، ۲۴ درصد در آزمون حافظه کوتاه مدت و ۳۶ درصد در آزمون حافظه دراز مدت، موفق تر بودن.

جالبه که در بعضی از تحقیقات جویدن آدامس درهنگام آزمون، اول موجب حواس پرتی فرد می شه، ولی در بلندمدت به افزایش تمرکز کمک نشون میده.

تحقیقات دیگر نشون دادن که جویدن آدامس فقط در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ی آسون آزمون به تمرکز کمک می کنه.

هنوز مشخص نیس که جویدن آدامس چه جوری به بهتر شدن حافظه کمک می کنه. یکی از نظریها در این باره اینه که جویدن آدامس جریان خون رو در مغز افزایش می ده، بخاطر این حافظه بهبود پیدا می کنه.

تحقیقات نشون دادن که جویدن آدامس موجب کاهش استرس می شه. آدامس احساس هوشیاری رو هم بیشتر می کنه.

جویدن آدامس به مدت دوهفته، می تونه استرس دانشجویان رو هم کاهش بده؛ به ویژه زمانی که حجم کارهای اونا خیلی زیاده. البته ممکنه که این نتیجه حاصل عمل جویدن باشه. تحقیقات نشون میدن که جویدن، باعث کاهش هورمونای استرس مثل کورتیزول می شه.

دلایل نشون میدن که فواید جویدن آدامس تنها درهنگام جویدن ادامه دارن. اما ممکنه افرادی که به جویدن آدامس عادت دارن، در تموم طول روز هوشیارتر و آروم تر باشن.

نتیجه گیری: جویدن آدامس ممکنه حافظه ی شما رو بهبود بخشد. جویدن آدامس می تونه استرس رو کاهش بده.

۲. جویدن آدامس می تونه به کاهش وزن کمک کنه

جویدن آدامس می تونه وسیله خوبی واسه کاهش وزن باشه. به این خاطر که آدامس هم شیرینه و هم کالری کمی داره. جویدن آدامس مزه ی شیرینی به دهن شما می ده ولی رژیم تون رو خراب نمی کنه.

تحقیقی نشون می ده که جویدن آدامس بعد از ناهار باعث کاهش گرسنگی می شه. احتمال خوردن بین وعده رو هم تا ۱۰ درصد کم می کنه. تحقیق دیگری هم که اخیرا انجام شده، نتایج مشابهی رو نشون می ده.

اما نتایج کلی یک دست نیستن. بعضی تحقیقات نشون دادن که جویدن آدامس روی اشتها و دریافت انرژی درطول روز تأثیری نداره.

تحقیق دیگری نشون می ده افرادی که آدامس می جوند، بین وعدهای سالم کمتری مصرف می کنن. یکی از دلایل این موضوع در افرادی که قبل از بین وعده آدامس نعنایی جویده ان، اینه که احساس می کنن میوه طعم خوبی نداره.

جالبه بدونین که دلایلی هست که نشون می ده جویدن آدامس می تونه باعث افزایش سوخت و ساز بدن شه.

درواقع محققان در یکی از تحقیقات به این نتیجه رسیدن که افرادی که آدامس می جوند، ۱۹ درصد بیشتر از آدما دیگر کالری مصرف می کنن.

واسه فهمیدن این موضوع که جویدن آدامس در درازمدت تغییراتی در وزن ایجاد می کنه یا نه، باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

نتیجه گیری: جویدن آدامس به شما کمک می کنه تا با مصرف کالری کمتر، وزن تون رو کم کنین. جویدن آدامس احساس گرسنگی رو کمتر می کنه و کاری می کنه که کمتر بخورین. گرچه نتایج آزمایشات قطعی نیستن.

۳. جویدن آدامس از دندانا محافظت می کنه و بوی بد دهن رو کم می کنه

جویدن آدامس بی قند می تونه از دندانا در مقابل پوسیدگی محافظت کنه.

آدامسای بی قند از آدامسای شیرین بهترند، به این خاطر که باکتریای «بد» دهن از قند تغذیه می کنن. این باکتریا به دندانا آسیب می رسانند.

اما بعضی از آدامسای بی قند، به نسب اجناس مثل شون، واسه سلامت دندانا مفیدترند.

تحقیقات نشون دادن که جویدن آدامسایی که با قند الکل زایلیتول شیرین شدن، بیشتر از بقیه آدامسای بی قند می تونن در جلوگیری از پوسیدگی دندانا مؤثر باشن. دلیل این فرق اینه که زایلیتول از رشد باکتریا جلوگیری می کنه. این باکتریا باعث پوسیدگی دندانا و بوی بد دهن می شن.

مطلب مشابه :  فواید بادی اتک واسه تناسب اندام و چیزی که باید قبل از شروع تمرین بدونین 

درواقع طبق نتایج یکی از تحقیقات انجام شده، جویدن آدامسایی که با زایلیتول شیرین شدن، باکتریای بد رو تا ۷۵٪ کاهش میدن.

ضمنا جویدن آدامس بعد از غذا، مقدار بزاق رو افزایش می ده. این کمک می کنه تا قند اضافه و باقی مونده ی غذا شسته شن. هر دوی این مواد باکتریا رو تغذیه می کنن.

نتیجه گیری: جویدن آدامس بی قند بعد از غذا می تونه دندانا رو سالم نگه داره و باعث جلوگیری از بوی بد دهن شه.

۴. بقیه فواید آدامس واسه سلامتی

علاوه بر فوایدی که گفتیم، جویدن آدامس فواید دیگری هم داره که شامل موارد زیره:

  • جلوگیری از عفونت گوش در کودکان:بعضی تحقیقات نشون میدن که آدامسای شامل زایلیتول از عفونت گوش میانی در کودکان جلوگیری می کنن.
  • کمک به ترک سیگار: آدامسِ نیکوتین به افراد سیگاری کمک می کنه تا سیگار رو ترک کنن.
  • کمک به بهتر شدن بعد از جراحی: تحقیقات نشون دادن که جویدن آدامس بعد از جراحی می تونه زمان بهبود رو سرعت دادن کنه.

نتیجه گیری: جویدن آدامس می تونه به ترک سیگار کمک کنه. می تونه از ابتلای کودکان به عفونت گوش میانی جلوگیری کنه و به سرعت دادن کارکرد طبیعی بدن تون بعد از جراحی کمک کنه.

مشکلات جانبی و مضرات آدامس

جویدن آدامس می تونه فواید زیادی داشته باشه؛ ولی جویدن زیاد آدامس می تونه مشکلات جانبی ناخواسته ای هم به همراه داشته باشه.

۱. آدامس بی قند شامل ملینا و FODMAPهاست

قند الکل مورداستفاده در آدامس، درصورت استفاده ی دراز مدت تأثیر ملین داره.

این یعنی جویدن آدامس بی قند می تونه سیستم گوارش رو به هم بریزه. این مشکل باعث دچار شدن به اسهال می شه.

ضمنا قند الکل از خونواده FODMAPه. FODMAPها کربوهیدراتایی هستن که می تونن واسه افراد گرفتار به سندرم روده ی تحریک پذیر، مشکلات گوارشی بسازن.

۲. آدامسای شیرین واسه دندانا و سوخت وساز مضر هستن

آدامسایی که با شکر شیرین شدن واسه دندانا خیلی مضر هستن.

ار اونجا که باکتریای بد دهن از شکر تغذیه می کنن، مصرف این نوع از آدامسا باعث می شه تا پلاک دندان بیشتر شه و دندان در بلندمدت بپوسد.

خوردن شکر زیاد مشکلات دیگری رو هم واسه سلامتی ایجاد می کنه. از بین این مشکلات میشه به چاقی، دیابت و مقاومت در مقابل انسولین اشاره کرد.

۳. جویدن آدامس واسه فک مشکل ایجاد می کنه

تحقیقات نشون میدن که جویدن همیشگی می تونه باعث مشکلی در فک شه که به مشکل تمپوروماندیبولار (TMD) معروفه. این مشکل باعث می شه تا درهنگام جویدن احساس درد کنین.

گرچه این مشکل نادره، ولی بعضی تحقیقات نشون میدن که رابطه ای بین جویدن همیشگی و TMD هست.

۴. جویدن آدامس می تونه باعث سردرد شه

اخیرا، پژوهشی نشون داده که بین جویدن آدامس، میگرن و سردرد عصبی در افراد با استعداد، رابطه ای هست.

باید تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شه. این تحقیقات می تونن ثابت کنن که جویدن آدامس واقعا باعث سردرد می شه یا نه. اما محققین به این نتیجه رسیدن که افراد گرفتار به میگرن بهتره کمتر آدامس بجوند.

نتیجه گیری: جویدن زیاد آدامس می تونه باعث مشکلاتی مثل فک درد، سردرد، اسهال و پوسیدگی دندانا شه. جویدن آدامسِ بی قند می تونه در افراد گرفتار به سندرم روده ی تحریک پذیر، باعث مشکلات گوارشی شه.

کدوم یک از شکلای مختلف آدامس رو انتخاب کنیم؟

اگه جویدن آدامس رو دوست دارین، بهتره که از آدامس بی قند شامل زایلیتول استفاده کنین.

البته افراد گرفتار به سندرم روده تحریک پذیر از این قانون مستثنی هستن، به این خاطر که آدامسای بی قند شامل FODMAPها هستن. FODMAPها می تونن در افراد گرفتار به سندرم روده ی تحریک پذیر مشکلات گوارشی بسازن.

افرادی که نمی تونن FODMAPها رو هضم کنن، باید از آدامسای کم کالری استفاده کنن. مثلا آدامسایی که با اِستویا شیرین می شن.

پس پیش از مصرف آدامس، حتما مواد تشکیل دهنده ی اونو بررسی کنین تا از نبود وجود هرگونه ماده حساسیت زا مطمئن شید.



 


92

دیدگاهتان را بنویسید