فواید سونا واسه سلامتی بدن 

سعی واسه عرق کردن سابقه ای تاریخی داره. حدود ۳۰۰۰ سال پیش مایاها (قوم مایا پدیدآورندهٔ یکی از تمدنای خیلی پیشرفته آمریکای مرکزی در زمان پیشاکلمبی بود) از خونه های تعریق واسه مراسم مذهبی و کمک به سلامتی استفاده می کردن. تقریبا در هر فرهنگی به روشی متفاوت از گرما واسه ایجاد آرامش، درمان مریضیا و انجام مراسم مذهبی استفاده می شه. حمومای روم قدیم، حموم بخار ترکیه و جکوزی معروف آمریکایی نمونه هایی از این روش ها هستن. در این بین، سونا یکی از قدیمی ترین و داغ ترین روش ها حساب می شه. هزاران ساله که در کشور فنلاند از سونا استفاده می شه. نزدیک به یک سوم بزرگسالان در این کشور واسه برخورداری از فواید سونا به طور منظم از اون استفاده می کنن. البته سونا در آمریکا هم خیلی معروفه و بیشتر از یک میلیون نفر به طور منظم از اون استفاده می کنن. اما معروف بودن، یک بحثه و بی خطربودن بحثی دیگر. سونا واسه سلامتی مفیده یا مضر؟ با این مطلب همراه شید تا جواب این سؤال رو بدونین.

فضای داخل سونا

سوناهای امروزی اتاقای رنگ نشده ی آسون ای هستن که دیوارها و صندلیای چوبی دارن. دمای سونا رو به کمک یک گرماساز الکتریکی به دمای ۸۵ درجه سانتی گراد می رسانند. برخلاف حموم ترکی، سوناهای فنلاندی خیلی خشک هستن. میزان رطوبت این سوناها بین ۱۰ تا ۲۰ درصده. با خروج آب از کف این سوناها، هوای داخل اون خشک می شه. سیستم تهویه ی مناسب در یک سونای خوب می تونه هوای محیط رو در هر ساعت، ۳ تا ۸ بار عوض کنه.

اثر سونا بر بدن

گرمای خشک اثر عمیقی بر بدن داره. معمولا در این روش تعریق بی معطلی شروع می شه. حضور در سونا می تونه باعث شه فرد در زمان تقریبا کوتاهی نزدیک به ۵۰۰ میلی لیتر عرق کنه. سرعت تبخیر عرق در هوای خشک سونا به حدی زیاده که معمولا فرد متوجه میزان تعریقش نمی شه. دمای پوست به سرعت به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد می رسه. ولی دمای داخلی بدن با سرعت کمتری زیاد می شه و معمولا زیر ۳۷٫۷ درجه سانتی گراد باقی می مونه.

در بین تغییرات دمایی بدن در سونا، واکنش قلب به گرما اهمیت ویژه ای داره. در سونا میزان ضربان قلب تا بیشتر از ۳۰٪ زیاد می شه. پس قلب در هر دقیقه دو برابر خون به بدن پمپاژ می کنه. بیشتر خونی که در بدن به جریان میفته، مستقیم به خارج از اندامای داخلی و به طرف پوست هدایت می شه. ممکنه پس ی این اتفاق فشار خون افزایش یا کم بشه، اما این تغییرات پس از خنک شدن فرد به حالت راحت بازمی شه.

مطلب مشابه :  فواید ماسک شیر و ۵ روش استفاده از شیر واسه سلامت پوست 

بااینکه سونا می تونه به آرامش تون کمک کنه، ولی در سونا با اینکه نشسته اید، قلب تون خیلی کار می کنه. این بی خطره؟

اثر سونا بر قلب

بیشتر اطلاعات درباره اثر سونا بر سلامت مربوط به کشور فنلانده. طبق مطالعه ای که به مدت ۱۶ ماه روی ۱۶۳۱ مورد حمله قلبی در هلسینکی انجام شد، محققان دریافتند تنها ۱٫۸٪ افراد تا ۳ ساعت پس از سونا دچار حمله قلبی شدن. در مطالعه دیگری روی ۶۱۷۵ مرگ یهویی که در یک سال اتفاق افتاده بود، مشاهده شد که تنها ۱٫۷٪ مرگا در ۲۴ ساعت پس از سونا اتفاق افتادن و از بین اونا خیلی به دلیل مصرف مشروبات الکلی بودن.

استفاده از سونا در فنلاند یک تفریح ملیه. پس این نتایج در مورد افراد دیگر دنیا که بعضی وقتا از سونا استفاده می کنن، صادقه؟

محققان کانادایی اثر سونا رو در ۱۶ فرد گرفتار به مریضی قلبی بررسی کردن. اونا اثرات یک سونای ۱۵ دقیقه ای رو با فعالیت قلب هنگام دویدن روی تردمیل مقایسه کردن. هیچ یک از دو گروه در اثر این فعالیتا دچار دردهای سینه ای، مشکل در ریتم ضربان قلب و تغییرات در نوار قلب نشدند. البته اسکن قلبی بیشتر بیماران، اختلالاتی رو در جریان خون به عضلات قلب نشون می داد که این مشکلات در افرادی که از سونا استفاده کرده بودن، کمتر از گروه دیگر بود.

به نظر می رسه سونا واسه افراد گرفتار به مریضی سرخرگ کرونری ضرر کمتری داشته باشه. طبق مطالعه کوچیکی در ژاپن استفاده ی هرروزه و به مدت ۲ هفته از سونا تونست کارکرد رگا رو در بیماران گرفتار به آسیبای کم قلبی که قلب شون نمیتونه خون رو به طور طبیعی پمپاژ کنه، بهبود بده.

بیماران قلبی باید پیش از استفاده از سونا با دکتر مشورت کنن. معمولا افرادی که می تونن تمرینات سبک مثل نیم ساعت پیاده روی یا بالارفتن از ۳ یا ۴ طبقه پله رو بی سختی بکنن، مشکلی واسه استفاده از سونا ندارن. اما به بیماران گرفتار به مشکل فشار خون، ریتم غیرطبیعی قلب، آنژین ناپایدار، مشکل قلبی پیشرفته و مشکل دریچه ی قلب پیشنهاد می شه که از افزایش دمای بدن شون جلوگیری کنن.

اثر سونا بر بقیه اندامای بدن

سونا بر بیشتر اندامای بدن اثر کمی داره. مثلا با استفاده از سونا دمای کیسه بیضه افزایش و تولید اسپرم کاهش پیدا میکنه. اما هیچ دلایلی درباره رابطه استفاده ی منظم از سونا و ناباروری وجود نداره.

مطلب مشابه :  فواید بازاریابی شبکه ای چیه؟ 

هوای خشک واسه پوست و ریها ضرری نداره. در افراد گرفتار به پسوریازیس (یه جور مریضی پوستی طولانی) گزارشای از کاهش خارش در اثر استفاده از سونا هست. با استفاده از سونا از میزان خس خس سینه در افراد گرفتار به آسم کم کرده می شه. در کل به نظر می رسه سونا خطری واسه بدن نداشته باشه، اما دلایل کمی از ایجاد آرامش فوق العاده، احساس تندرستی و فواید بالا هست.

احتیاطا درباره جکوزی

دمای جکوزی به طور میانگین بین ۳۷ تا ۴۰ درجه سانتی گراده. اگه سونا واسه بدن خطری نداشته باشه، جکوزی هم بی خطر هستش. مطالعه ای روی ۱۵ مرد گرفتار به مریضی سرخرگ کرونری نشون داد، استفاده ی ۱۵ دقیقه ای از سونا نسبت به ۱۵ دقیقه استفاده از دوچرخه ثابت استرس کمتری در گردش خون ایجاد می کنه. علاوه براین در مطالعه ای روی ۲۱ فرد گرفتار به فشارخون بالا مشاهده شد که نشستن در جکوزی می تونه فشار خون رو بی رساندن اون به درجات خطرناک، پایین بیاره.

واسه لذت بردن از جکوزی همون پیشنهادای بالا واسه استفاده از سونا رو رعایت کنین و اطمینان یابید که محیط جکوزی تمیز بوده و به آب کلر زده شده باشه تا از بروز «فولیکولیت» جلوگیری کنین. فولیکولیت یه جور عفونت پوستیه که می تونه در اثر رعایت نکردن نظافت جکوزی بروز یابد.

احتیاطا درباره سونا

هشدارهای آسون ای وجود دارن که واسه استفاده ی بی خطر و کم آسیب از سونا واسه افراد سالم و بیماران قلبی مثل ان. این هشدارها عبارت ان از:

  • قبل و بعد از سونا از مصرف نوشیدنیای الکلی خودداری کنین؛
  • بیشتر از اندازه در سونا نباشید. استفاده ی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای از سونا معمولا مناسبه؛
  • پس از سونا خود رو کم کم و آهسته خنک کنین. در بعضی فرهنگا پیشنهاد می شه بعد از سونا فورا در حوضچه ی آب سرد برید. ولی این کار می تونه باعث بروز نا آرومی در گردش خون شه، پس از انجام اون خودداری کنین؛
  • پس از سونا ۲ تا ۴ لیوان آب خنک بخورین و مراقب باشین بدن تون دچار کم آبی نشه؛
  • در مواقع مریضی یا ناخوشی از سونا استفاده نکنین. استفاده از سونا در مواقع مناسب بهترین راه واسه لذت بردن و بی خطر بودن اینه.



92

دیدگاهتان را بنویسید