• Home
  • Uncategorized
  • فواید ماست؛ ۱۰ فایده شگفت انگیز این خوراکی همه فن حریف 

فواید ماست؛ ۱۰ فایده شگفت انگیز این خوراکی همه فن حریف 

از دور کردن سرماخوردگی تا کمک به کاهش وزن، همه از فواید ماست، اولین و بهترین دوست بدن شماس! ماستی که قراره درباره فوایدش با شما صحبت کنیم کمی با ماست معمولی فرق داره، منظور ما ماست یونانیه که نسبت به ماست معمولی، پروتئین و کلسیم بیشتر و سدیم و کربوهیدرات کمتری داره. نسبت به ماست معمولی غلیظ تر و خامه ای تره اما کالری کمتری داره.

قدمت ماست یونانی به یونان قدیم باز می شه. به سرزمینی که اونو خواستگاه دموکراسی می شناسن که در پیشرفت تمدن غرب مؤثر بوده. تمدنی که بازیای ورزشی (المپیک) رو واسه نشون دادن تواناییای بدن آدم ساخت.

ماست یونانی پر از مواد عضله ساز، پروتئین چربی سوز شکم، کلسیم قوی کننده ی استخوانا و پروبیوتیک سفت کننده ی شکمه که هم حالا به عنوان نشونه بهبود کارکرد ماست شناخته می شه. البته باید این رو هم بدونین که اگه هر کدوم (چه ماست یونانی و چه ماست معمولی) رو از نوع بی قند اون انتخاب کنین بهترین گزینه واسه یک بین وعده ی سالم رو در اختیار دارین. خیلی نگران نشید، ماست یونانی چیز عجیب و غریب و دور از دسترسی نیس و همون ماست معمولی چکیده ی خودمونه که حدودا دو سه برابرِ ماست معمولی، شیر واسه تهیه ی اون استفاده می شه.

در این نوشته می خوایم درباره فواید ماست، با شما صحبت کنیم. ماده خوراکی که به شما حس الهه گان و خدایان یونانی رو می ده! با ما همراه باشین.

قبل از صحبت درباره فواید ماست، بیایید درباره نحوه ی درست کردن ماست یونانی نکته ای رو یاد بگیریم: یادتون باشه همونجوریکه گفتیم ماست یونانی همون ماست چکیدهه که مقدار بیشتری شیر داره، پس اگه خواستین ماست یونانی درست کنین تموم مراحل درست کردن ماست معمولی رو انجام بدین، ولی نسبت به مایه ی ماست تون از مقدار بیشتری شیر استفاده کنین و ماست رو بیشتر گرما بدین تا شیر غلیظ تری داشته باشین و البته نکته ی مهم اینه که بعد از درست شدن ماست، اونو در یک پارچه یا تنظیف بریزین تا آب اون جدا شده، غلیظ و سفت تر شه، اگه با این روش یک ماست چکیده ی سفت داشته باشین شما همون ماستی رو که در یونان قدیم و مدرن و تا زمان حال وجود داشته و به ماست یونانی معروفیت داره، میل می کنین.

۱. لبخندتان رو همیشگی و طولانی می کنه

شاید باید بدونین حتی ماستِ آسون هم مقداری قند داره، اما برخلاف بقیه شکلای مختلف اجناس لبنی، قند اون طبیعیه. قند ماست، لاکتوزه که در شیر هم هست و تقریبا در هر ۲۳۰ گرم ماست، ۹ گرم از این قند موجوده.

خبر خوب اینه که حتی با وجود این قند طبیعی، ماست موجب کرم خوردگی دندان نمی شه. تحقیق گران دانشگاه مِرمره ی ترکیه شکلای مختلف ماست رو از جهت اثر روی پوسیدگی مینای دندان مورد بررسی قرار دادن و به این نتیجه رسیدن که هیچ کدوم از شکلای مختلف اونا، اثر کلی ای روی پوسیدگی دندان ندارن.

پس خوبه بدونین پاداش افرادی که اهل مصرف کمه کم ۵۰ تا ۶۰ گرم ماست هستن، اینه که خطر ابتلای اونا به مریضیای دندانی شدید، ۶۰ درصد کمتر از کسائیه که ماست دوست ندارن.

۲. قوه ی درک تون رو برانگیخته می کنه

پس از مطالعاتی که ثابت کرد کارکرد مغز حیوانات به وسیله باکتریای روده دچار تغییر می شن، محققان دانشگاه UCLA تصمیم گرفتن درباره مثل این کارکرد در آدم هم تحقیق کنن، پس سه گروه از آدما رو انتخاب کردن.

گروه اول با ماست پروبیوتیک تغذیه شدن، گروه دوم با کالاهایی لبنی مثل ماست و گروه سوم با ماست شیرین سنتی.

مطلب مشابه :  فواید سونا واسه سلامتی بدن 

نتیجه این بود که در زنانی که ماست طبیعی خورده بودن افزایش ایجاد رابطه در سلولای خاکستری مغز و غشای جلویی مغز (قسمت پیشانی) که روی قوه ی درک و شناخت ما اثر داره، مشاهده شد. پس شاید با مصرف ماست باهوش تر میشید!

۳. سیستم گوارش تون رو دوباره بازسازی می کنه

در حالی که افراد صاحب نظر هنوز ماستِ پروبیوتیک رو بی اثر میدونن اما گروهی بازم مصرف ماستِ پروبیوتیک رو پیشنهاد می کنن و دلیل این پیشنهاد رو هم اثر ماستِ پروبیوتیک در تنظیم دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان می کنن.

ماستِ یونانی معمولا نسبت به ماستِ سنتی، سفت تره، پروتئین چربی سوز بالاتری داره و دارای میزان بیشتری پروبیوتیکه. باکتریای خوب (میکروارگانیسم) موجود در ماست، نه تنها به سیستم گوارش شما کمک می کنه بلکه باعث جذب بیشتر مواد مغذی به بدن تون می شه و سلامت سیستم ایمنی بدن رو بهتر کنه.

ماست به روند گوارش شما کمک می کنه و موجب نبود دچار شدن به یبوست می شه، مریضیای التهابی روده به سراغ تون نمیاد و البته چون لاکتوز کمتری نسبت به شیر داره، دچار نبود تحمل لاکتوز نمی شین.

۴. دور کمرتون رو کم می کنه

گنجاندن منظم ماست در رژیم غذایی سالم، لاغرتان می کنه! در تحقیقات دانشگاهی این مطلب اثبات شده. محققان دریافتند، نمونه های تحقیقی که هم زمان با رژیم غذایی و کم کردن کالری کلی بدن شون، روزانه حدود ۵۰۰ گرم ماست خوشمزه و ترش می خورند، تقریبا ۲۲ درصد بیشتر وزن کم می کنن و به طور باورنکردنی ۸۱ درصد بیشتر از کسائی که فقط کالری مصرفی شون رو محدود می کنن، چربی شکمی از دست میدن.

اما این همه ماجرا نیس، دکتر مایکل زمل (Michael Zemel) استاد تغذیه و تحقیق گر می گه «ماست واسه کسائی که رژیم می گیرن، یک سوم بیشتر، عضله ی بی چربی ذخیره می کنه و این به اون معناست که ماست متابولیسم (سوخت وساز) بدن رو بالا می بره، کالری بیشتری می سوزونین و پس کاهش وزن بیشتری دارین.»

از آنجایی که چربی دور کمر باعث ترشح هورمون کورتیزول می شه، بدن واسه مقاومت، چربی شکمی بیشتری ذخیره می کنه. کلسیم که ماست مقدار زیادی از اونو داره به سلولا پیام می ده که کورتیزول کمتری دریافت کنن و این کاهش وزن رو آسون تر می کنه.

۵. اشتها یتان رو متعادل تر می کنه

تحقیقات درباره غذاهای شامل پروتئین بالا نشون می ده این غذاها می تونن گرسنگی شما رو برطرف کنن و مانع پُرخوری زیادتون در لحظه می شن. باید بدونین که ماست منبع آسون پروتئینه اما همه شکلای مختلف ماستا دارای میزان برابر پروتئین نیستن. در حالی که ماست چکیده، مقدار زیادی پروتئین در هر وعده تأمین می کنه. این مقدار می تونه دو برابر حالت عادی باشه پس در هر ظرف ماست بالای ۲۰ گرم پروتئین هست. پیشنهاد ی ما اینه واسه اونکه حس سیری کنین، یکی از شکلای مختلف ماست رو که کمه کم ۱۰ گرم پروتئین در هر وعده به شما برسونه، انتخاب کنین. با توجه به مواردی که عنوان شد تعجبی نداره اگه ماست یکی از بهترین بین وعدهای با پروتئین بالا در آمریکا حساب می شه.

۶. فشارخون رو کم می کنه

تحقیقی در مجله آمریکایی Clinical Nutrition نشون می ده بزرگ سالانی که روزانه دو وعده یا بیشتر لبنیات کم چرب می خورند، ۵۴ درصد کمتر به فشارخون بالا گرفتار می شن. می پرسین چرا؟ توضیح این موضوع با نمک موجود در بدن شما رابطه داره. بیشتر از دوسوم ما، بیشتر از دو برابر مقدار پیشنهاد شده نمک مصرف می کنیم و این با گذشت زمان می تونه به فشارخون بالا و مریضیای قلبی و کلیوی منجر شه. اما پتاسیم می تونه مازاد سدیم رو از بدن خارج کنه و خبر خوب اینکه یک وعده ماست، مقدار زیادی پتاسیم داره. هر ۲۳۰ گرم ماست، حدودا ۶۰۰ گرم پتاسیم داره. این مقدار از میزان پتاسیم موجود در یک موز بزرگ هم که حدودا ۵۴۴ میلی گرم پتاسیم داره بیشتره.

مطلب مشابه :  فواید جوش شیرین؛ ۹ کاربردی که کارهای منزل رو آسون می کنه "

۷. کمک می کنه سیستم عصبی شما چیزایی که دوست داره رو دریافت کنه

در هر بار مصرف حدود ۲۳۰ گرم ماست یک منبع قابل توجه پتاسیم، فسفر، ویتامین B2، یُد، روی و ویتامین B5 به بدن تون جذب می شه. این ماده غذایی خیلی مفید، شامل ویتامین B12 هم هست که از گلبولای قرمز خون محافظت و به کارکرد درست سیستم عصبی کمک می کنه. B12 ویتامینیه که تنها در اجناس حیوانی پیدا می شه و از این جهت واسه گیاه خواران ویتامینی لازم به حساب میاد که کامل کننده ی رژیم غذایی آنهاست. اگه شما یک وگان (زیر مجموعه گیاه خواران) نیستین می تونین قسمت کلی ی ویتامین B12 خود رو با خوردن فقط یک وعده ماست تأمین کنین.

۸. به بازیابی بدن بعد از ورزش کمک می کنه

کارشناسان فکر می کنن، ۶۰ دقیقه بعد از تمرینات ورزشی، بهترین زمان واسه تغذیه و بازیابی بدن با مواد غذایی مغذیه. در این بین پروتئین یک انتخاب عالیه که می تونین از ماست به عنوان یک بین وعده ی ایده آل در یک ساعت بعد از تمرین دریافت کنین. که کربوهیدرات هم می تونه جانشین ذخایر انرژی در ماهیچهاتون پس از یک تمرین ورزشی سخت باشه، پروتئین انتخاب کامل تری نسبت به کربوهیدراته، چون ۹ نوع آمینواسید که بدن نمیتونه بسازه، اما عضلات واسه بازسازی به اونا نیاز دارن رو فراهم می کنه.

۹. سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه

محققان دانشگاه وین کشف کردن که خوردن ماست یکی از بهترین راه های بالا بردن سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگیه. اونا دریافتند زنانی که روزانه حدود ۱۱۵ گرم ماست می خورند، بدن قوی تری دارن و سلولای T (سلولایی که با مریضی و عفونت جنگ می کنن) اونا نسبت به زمانی که هنوز شروع به خوردن ماست نکرده بودن فعال تر شدن. دکتر الکس مایر (Alexa Meyer) محقق تغذیه در این رابطه می گه: «باکتریای سالم موجود در ماست به ارسال پیام به سلولای تقویت ایمنی در بدن واسه بالابردن قدرت اونا کمک می کنن تا بتونن با مواد مضر مقابله کنن.»

۱۰. می تونه ویتامین D مورد نیاز بدن رو تأمین کنه

شما واسه سلامتی و قدرت استخوانا به کلسیم نیاز دارین، اما می دونستین کمبود ویتامین D بهره بردن از همه فوائد مواد مغذی تقویت کننده ی سالم رو تقریبا غیرممکن می سازه؟ یعنی خود ویتامین D باعث جذب مواد معدنی، ویتامینای دیگر و جذب بیشتر کلسیم می شه. درسته! اما این تنها دلیلی نیس که شما باید ماست بخورین تا مقدار مناسبی از هر دوی این مواد رو دریافت کنین.

علاوه بر اینکه خوردن ماست استخوانای شکننده رو سرجای شون محکم نگه می داره، مواد مغذی اون با افسردگی و سرماخوردگی جنگ می کنه، خطر دچار شدن به بعضی سرطانا رو کم می کنه، التهابات رو کم می کنه و با توجه به گزارش یک مجله پزشکی حتی از مشکلات نعوظ هم جلوگیری می کنه. پس ماست بخورین چون یک خوراکیِ همه فن حریفه!

برگرفته از: eatthis

 


92

دیدگاهتان را بنویسید