ابزارهای بررسی و ارزیابی سئو سایت

Arrows 3D . Recycle symbol isolated on white background

سایتا و وسایل بررسی و آزمایش سئو سایت

در این نوشته می خوایم سایتا و ابزارهایی که واسه بررسی سئو سایت هست و با به کار گیری اونا می تونین وضعیت سایت خود رو مورد تحلیل و بررسی بذارین به شما بازدیدکنندگان گرامی از سایت سئو پارسیان مشهد معرفی کنیم . البته به کار گیری این وسیله ها در کنار کارشناس سئو و بهینه سازی سایت پیشنهاد می شه.

سئو

  • Open site explorer

وقتی حرف از آزمایش کارکرد سئو می شه، یکی از مهمترین بخشایی که باید بررسی شه پروفایل بک لینک سایت شماس. باید ببینین همونطوری که سایت شما رو به رشده، ترکیبی از نوعای جورواجور پیوند، انکر تکست (با اسم یا نشانی سایت و واژه های کلیدی غنی) و سایتای جور واجور دیگری که به شما لینک داده باشن هم داشته باشه.

بک لینک

وسیله پیشنهادی ما Moz’s open site explorerه. چون کار کردن با اون آسون  و اطلاعات زیادی درباره اعتبار هر سایتی که به اون بدین ارائه می کنه. به جز این، تعداد پیوندهای سایت و محلشون هم مشخص می کنه. اگه بخواین بیشتر وارد جزئیات بشوید،  محل دقیق تک تک پیوندها و دامنه های مختلفی که به سایت شما پیوند دادن، همه تو یه فایل اکسل قابل دانلود هست. خیلی سخت می تونین ابزاری به این خوبی پیدا کنین که همچین اطلاعاتی درباره پیوندهای خارجی به یه سایت ارائه بده.

  • SEMRush

بیشتر سئوکاران از اینکه کارشون افزایش رتبه (رتبه بندی) واژه های کلیدی خاصی عنوان شه ناراضی هستن (چون در واقع هم نباید این طور باشه و جزء گروه هایی نیستن که میخوان حضور آنلاینشان رو از راه درستش شکل بدن)، اما اگه بخوایم روراست باشیم، بیشتر شرکتا میخوان رتبه یه سری کلیدواژهای خاص رو بالا ببرن تا به کسب و کارشون رونق بدن، و به خاطر همین هم به سئو رو میارن.
پس، یکی از مهم ترین چیزایی که واسه یه سایت به آزمایش دائمی نیاز داره، رتبه کلیدواژهای خاص یه شرکته. اگه وسیله درست اونو نداشته باشین کار خیلی سختیه  . با Google’s Pigeon local updates میشه تا حدودی این کار رو انجام داد، در حد یه جستجوی سریع در گوگل به شما یه یادداشت کلی می ده که کجا اشتباه کردین و وجهه سایتتون درکشورتان چیجوریه. بهترین راه حل این مشکل SEMRushه که هم کلیدواژهایی که رتبه دامنه تون رو بالا برده ردیابی می کنه و هم اثر تک تک صفحات رو در رتبه کلی سایتتون تعیین می کنه. به خصوص اگه یه سایت سنگین دارین و فهمیدین که بعضی از صفحاتش داره ترافیک موتورهای جستجو رو از دست می ده، می تونین از SEMRush استفاده کنین و ببینین در اون صفحه کدوم کلید واژه ها گم شدن. می تونین همزمان با اصلاح مشکلات، دلایل این اتفاق رو هم پیدا کنین.

مشکلات

  • GTMetrix

حتما می دونید که سرعت سایت هم در سئو اثر داره البته مهم ترین عامل نیس ولی در رتبه بندی موبایلی و دسکتاپ تغییر بوجود میاره. شمام سرعت سایت خود رو بررسی کنین و اگه سرعت اون کمه زودتر اونو اصلاح کنین وگرنه باید منتظر افت رتبه سایت خود باشین. واسه بررسی سرعت سایت از گوگل آنالیتیک استفاده کنین. گوگل آنالیتیک به شما میگه سرعت کدوم صفحات کمه ولی مشکل اونو بیان نمی کنه. معمولا دلیل یابی سرعت پایین یه صفحه کار سختیه، اما یکی از دلایل می تونه هاستینگ باشه.

موبایل

مزیت GTMetrix اینه که هم مجانیه و هم امتیاز سرعت سایتا رو هم از نظر گوگل و هم از نظر YSlow مشخص می کنه و بازم از نظر هر دو سایت، مشکلاتی که تشخیص داده شده رو نشون می ده تا خیلی راحت بتونین اصلاحاتی که هر صفحه لازم داره رو انجام بدین. مثلا شاید اندازه عکسا باید اصلاح بشن یا شاید از یاد بردین ابعاد تصاویر رو مشخص کنین. اما بهرحال مشکل در هر کجا که باشه با GTMetrix می تونین همه این اطلاعات رو به دست بیارین و اصلاحاتی که لازمه رو انجام بدین تا سایت شما  از سایت همه رقبا سریع تر شه و رتبه موتورهای جستجوی خود رو بهتر کنین. جهت آشنایی بیشتر به صفحه آموزش بهینه سازی سایت با جی تی متریکس  GTmetrix مراجعه کنین .

  • Moz’s on-page grader

بعد از بروزرسانی جدید پاندا ۴٫۲ شرکتای آنلاین باید عناصر برصفحه (on-page) سایت خود رو به طور مرتب بررسی کنن تا اگه موردی نیاز به اصلاح داشت اونو تعمبر کنن.
On-page grader تک تک صفحات سایت رو طی یه الگوریتم بررسی می کنه تا فهمیده باشه که یه کلمه کلیدی خاص چقدر به اونا می خوره. تعداد دفعاتی که اون کلمه کلیدی در صفحه به کار رفته باشه و اینکه در تگ عنوان هست یا نه، توضیحات متا، تگای h1 و h2 رو بررسی می کنه و یه آمتیاز به اون می ده که عددی نیس. یکی دیگه از مزیتای اون اینست که به شما میگه به چه دلیل هر کدوم از این موارد مهمند و اگه بخواید هر کدوم رو تعمیر کنین چقدر مشکله. البته خود شمام می تونین این کارا رو انجام بدین اما این وسیله به شما یه فهرست از کارایی که لازمه انجام بدین رو میده و دیگه لازم نیس هر صفحه رو به صورت دستی بررسی کنین.

  • CrazyEgg

وقتی یه بازدید کننده وارد سایت شما  می شه، اینکه چیجوری برخورد می کُند روی رتبه موتورجستجو  اثر میگذاره. پس باید با دقت کلید واژه ها رو مربوط به محتوا تعریف کنین چون اگه وقتی کاربران یه چیزی رو در گوگل سرچ می کنن و وارد سایت شما میشند با مطالب بی ربطی مواجه بشن، سریع صفحه رو می بندن. در نتیجه رتبه سایت شما پایین میاد.
پس باید رفتار کاربران رو آزمایش کنین تا ببینین کاربران با دیدن کدوم مطالب سریع صفحه رو ترک می کنن. CrazyEgg بهترین وسیله واسه این کاره چون به شما نشون می ده که کاربران اسکرول بار رو تا کجای صفحه پایین کشیدن، کجا کلیک کردن، و چه چیزایی بیشتر از بقیه کلیک شده. از همه اینا مهم تر اینه که ترافیک سایت شما رو تقسیم بندی می کنه تا ببینین دقیقا چه چیزایی رفتار کاربر رو تغییر می ده. بدین شکل می تونین بفهمین دقیقا از چی خوششون نیامده. اگه بانس ریت (یا اندازه دفع کاربر یا اندازه پرش) سایت شما  کم بشه یعنی کاربران زمان بیشتری در سایت موندن  یا اصطلاحا تجربه کاربری سایت شما بالا می ورد و هر چی  تجربه کاربری بیشتر باشه، رتبه سایت در موتورهای جستجو بیشتر میشه.

  • ScreamingFrog

صد در صد باید بدونین در کجا اشتباه کردین و تا چه حدی لازمه که مشکلات سئوی سایت رو حل کنین، حالا می خواد مشکل تگ عنوان باشه یا خطای ۴۰۴٫ .تا اینجا ابزاری که بتونه سرعت سایت رو سبک سنگین کنه، پروفایل بک لینک به شما بده و مشکلات صفحات سایت رو بگه رو  معرفی کردیم اما چیجوری میشه موارد فنی سایت مثل کدهای جواب، محدودیت کارکترهای تگ عنوان و عکسای بدون متن رو پیدا کرد؟
ScreamingFrog سایتی محبوب واسه حل این طور مشکلاته. سایت شما رو مورد بررسی قرار میده و هزاران گزارش درباره چگونگی کارکرد سایت از نظر فنی میده. تگای H1 ندارین؟ تگای H2 دو تا شدن؟ بعضی از صفحه ها نوشته خیلی کمی دارن؟ واسه رفع همه اینا راهنماییایی ارئه میده. اگه سئوی سایت واسه شما  خیلی جدیه پس حتما باید از ScreamingFrog استفاده کنین. و حتما هم به طور مرتب ازش استفاده کنین تا مطمئن شید که همه موارد فنی صفحات سایت شما  طبق استاندارهای سئو هستن.

  • Copyscape

بدترین چیز اینه که مطالب برابر با آدرسای جور واجور داشته باشین البته بیشتر وقتا روی سئو اثر قابل توجه ای نداره. اما عجیبه که بعضی افراد فکر می کنن اگه مطالب شما خوبه پس باید کلمه به کلمه توی سایت خودشون اونو کپی کنن. هرچند، همیشه هم بقیه نمی خوان این مطالب رو  با نام خود ثبت کنن. بعضی مواقع، سایتی مطالبی رو که کپی می کنه مبنع رو هم اعلام می کنه که مثلا از فلان سایت گرفته شده، ولی به شما لینک نمیده. بدین شکل در پروفایل بک لینک شمام مشخص نمیشه.
اینجور سایت هارو چجوری پیدا کنیم؟ Copescape به خاطر همین کاره. تنها کاری که لازمه بکنین اینه که نشانی مطلبی که فکر می کنین ممکنه کپی ورداری شده باشه رو به اون بدین تا همه مطالب دیگه ای که مشابه مطلب شمان و درصد لغات مشابه رو به شما نشون بده. مخصوصا چون پیدا کردن مقاله هایی که ۵ تا ۱۰ درصد لغاتشون با مقاله شما مشابه ان خیلی وقت گیره. یه مزیت دیگه Copescape اینه که اون دامنه رو مجبور می کنه، وقتی شما رو به عنوان منبع معرفی کرده، لینک هم بده. بدیش اینه که همه این روند از تشخیص سایتا و دسترسی پیدا کردن به اونا خسته کننده س ولی به پیدا کردن و لینک گرفتن از سایتایی که مطالب شما رو بدون منبع دادن استفاده کردن ارزش داره.

  • MajesticSEO

بد نیس بدونین که گوگل رابطه موضوعات سایت شما رو چیجوری می بینه، هرچند رابطه موضوعی (هنوز) مهم ترین عامل سئو در جهان نیس. مثلا اگه شما کار مربوط به باغبانیه، و پیوندهایی که دادین و مطالب سایت شما به گونه ایه که گوگل فکر میکنه شما نرم افزارهای طراحی وب می فروشید! این یه مشکله. پس باید تلاش کنین همه نشونه های درست رو به گوگل بدین تا درست تشخیص بده که شما چه خدماتی ارائه می دید یا چه می فروشید.
MajesticSEO همین موضوع رو بررسی می کنه. البته کارای دیگه ای هم در مورد سئو انجام می ده، اما این یخدمت اونا باعث شده از رقبای خود بالاتر باشن. هم به شما نشون می ده سایت شما از نظر موضوعی بیشتر به چه ربط داره و هم نشون می ده پیوندهایی که دادین بیشتر درمورد چه موضوعی بوده. وقتی نوع پیوندهایی که بیشتر در سایت استفاده کردین رو تحلیل کنین می تونین تلاش خود رو روی گرفتن لینکای مربوط به موضوع کار خود بذارین تا رتبه سایت و رتبه موثر کلیدواژهای مورد نظرتون بهتر شه.

  • Fresh web explorer

گوگل بارها گفته که پروفایل بک لینک باید طبیعی باشه. تا حالا بسیاری افراد بحث کردن که حالا این حرف چه مفهومی داره، چکیده اش اینه که بیشتر یا تقریبا همه پیوندایی که دامنه های دیگه به شما میدند و در پروفایل بک لینک شما  ظاهر میشه باید به خاطر این باشه که محتوای مطالب شما عالی بوده، نه اینکه شما با مشورت و خواهش و التماس از اونا گرفته باشین یا خریده باشین. مشکلش اینه که بیشتر کار و کاسبیای آنلاین واقعا نمی دونن کی به طور طبیعی برند یا اجناس اونا در مطالب خودشون ، مثلا توی پست وبلاگ خود، آورده.
Moz’s fresh web explorer یکی از بهترین هاست. این برنامه اینترنت رو می شه تا اصل عبارت ها رو پیدا کنه و به شما نشون می ده که کدوم سایتا تازگیا اون عبارت ها رو استفاده کردن. بدبن شکل هر وقت کسی اسم برند شما رو ببره خبردار میشین. البته خیلی از برنامه ها هستن که همین کار رو انجام میدن و با هم فرقی هم ندارن. مزیت این وسیله اینه که به محض اینکه یکی اسم برند شما رو ببره باخبر میشین و می تونین از اون بخواین به شما لینک بده.

  • Wordcounter.net

وبسایتتان چقدر بزرگه؟ چند سالشه؟ اگه دامنه تون قدیمیه و کلی صفحه متفاوت دارین، شاید بین این همه صفحه قدیمی که بهینه سازی لازم دارن سردرگم بشوید – به خصوص در مورد تگ عنوان و حساب عامل توصیف متا. با وجود محدودیتای این دو عامل، ساختن یه کپی مناسب فوق العاده سخته و اگه ندونین که در هر کدوم چند کاراکتر استفاده کردین باید آماده عواقبش باشین.
البته این دقیقا هم یه وسیله موشکافی نیس. در اصل یه وبسایته که وقتی می خواین تگای عنوان جدید بسازین و توصیفهای متایی رو که کاربران بیشتر پسند می کردن و ارزش کلمه کلیدی هارا بررسی کنین ، نیاز شما رو مرتفع می کنه. این برنامه خودش به شما یاد می ده چجوری حساب کاراکتر و کلمه بسازین و تراکم کلمه کلیدی و سطح خوندن رو نشون می ده تا بهترین تگ عنوانا و توصیفات متا رو واسه محتوای قدیمی و جدید بسازین.

موشکافی