آموزشی

انواع افزونه تبلیغات گوگل ادوردز چیست و هر کدام چه کاربردی دارد؟

شکلای جور واجور افزونه تبلیغات گوگل ادوردز چیه و هر کدوم چه کاربردی داره؟

حامد رضوی

۱۹

۵

۵ ۴۵۱۸

اگه در گوگل به دنبال خرید چیزی بودین و کلید واژه اونو جستجو کردین، شاید چند متن تبلیغ در بالا یا پایین صفحه گوگل دیدین. اما متنای تبلیغی که مشاهده می کنین، معمولا برابر و مشابه نیستن. بعضی ۳ خطی هستن، بعضی ۵ خطی! بعضی شماره دارن و بعضی چند لینک در زیر تبلیغ خود اضافه کردن. دلیل این همه فرق چیه؟ ، متن تبلیغاتی شما در گوگل ادوردز کلا دارای ۲ قسمته. قسمت اول، بخش ثابت و اصلی تبلیغ شماس که در همه نمایشا تموم و کمال به کاربران نشون داده می شه. بخش دوم هم هرچیزیه که به متن اصلی تبلیغ اضافه می شه که اصطلاحا به اون افزونه گوگل ادوردز یا Google adwords extension میگن.

بخش اصلی یه تبلیغ در گوگل در شکل زیر میشه دید:

اما همونطور که در اول هم گفتیم، بعضی وقتا تبلیغاتی می بینیم که علاوه بر بخشای اصلی، اطلاعات اضافه تری هم ارائه میدن. مثلا، ممکنه بعضی وقتا فرمت بزرگ زیر رو تو یه تبلیغ گوگل ببینیم:

اما به چه دلیل این تبلیغ انقدر پر شاخ و برگ و حسابیه و تبلیغ دیگه هیچ چیزی نداره؟! ، در این مقاله می خوایم به جواب همین سوال برسیم و ببینیم این قسمتای جذاب چیه و چیجوری میشه این افزونها رو به متن لخت و سه خطی تبلیغات گوگل اضافه کرد!

افزونه تبلیغات گوگل ادوردز چیه؟

همونطور که در تصویر بالا می ببینن، گوگل به شما اجازه میده که امکانات و قسمتای کاربردی و فوق العاده دیگری رو هم به متن اصلی تبلیغ اضافه کرد. این قسمتای اضافه همون افزونه های تبلیغات گوگل یا Ad Extensioans هستن. افزونه گوگل ادوردز به شما اجازه میده تا اطلاعات بیشتری از خدمات و اجناس خود رو به کاربران ارائه بدین و کاربران با به کار گیری اونا می تونن سریع تر به اهداف خود برسن.

مهم ترین مزیت افزونه های ادوردز اینه که با به کار گیری اون متن تبلیغ شما برجسته تر می شه که همین مزیت موجب می شه تا متن شما نسبت به رقبایتان کلیک بیشتری دریافت کنه. هم اینکه، اکستنشنا متن تبلیغ شما رو باحال تر کرده و علاوه بر کاهش هزینه ها، رتبه تبلیغ شما رو بالاتر میبرن. اما همه چیز به اینجا ختم نمی شه! کلی مزیت دیگه در به کار گیری این افزونها هست که دونستن اونا واجب و لازمه!

در ادامه این مقاله می خوایم به شما آموزش بدیم که چیجوری تبلیغ خود رو از یه متن خشک و خالی، به متنی جذاب تبدیل کنین. اما قبل از اون بد نیس اول امتیازات به کار گیری این افزونها رو با هم بررسی کنیم.

به چه دلیل باید از شکلای جور واجور افزونه در تبلیغات گوگل ادوردز استفاده کنیم؟

یکی از مهم ترین کارایی که در تبلیغات گوگل و مخصوصا پس از راه اندازی اون باید انجام بدیم، کاهش هزینه های تبلیغات گوگله. اما چیجوری؟ با افزایش امتیاز کیفی تبلیغ. چیجوری این امتیاز رو افزایش بدیم؟ ، یکی از بهترین راهکارها به کار گیری همین افزونه های ادوردزه. افزونه س ایی که امتیاز شما رو زیاد می کنن که در نتیجه اون، هزینهاتون کاهش پیدا می کنه.

هم اینکه امکاناتی که این افزونها در اختیار ما قرار میدن بسیار جذاب و موثره. شما می تونین شماره تماس خود رو به تبلیغ اضافه کنین، می تونین چند لینک از سایت خود رو در تبلیغ بذارین، می تونین تخفیفای خود رو اعلام کنین و کلی امتیازات دیگری که با به کار گیری این اکستنشنا نصیب شما می شه!

به گفته خود گوگل، هر افزونه به تنهایی می تونه تا ۱۵% اندازه کلیک تبلیغ شما رو زیاد کنه! چقدر فوق العاده!

هنوزم راضی نشدین که به کار گیری این افزونها چقدر حیاتیه؟ ، واسه شما، ۴ مورد از مهم ترین مزیتای افزونه های گوگل ادوردز رو معرفی می کنیم:

۱- با به کار گیری افزونها اطلاعات بیشتری به کاربران می دین

افزونه های تبلیغ در گوگل به شما اجازه میدن تا بتونین اطلاعات بیشتری رو از امتیازات و خدمات کار و کاسبی خود به کاربران معرفی کنین. همونطور که می دونین، متن ثابت و اصلی تبلیغ شما محدوده و شاید نتونین بعضی از امتیازات کار و کاسبی خود رو در اون عنوان کنین. افزونها فضای بیشتری رو واسه شما جفت و جور می کنن که با به کار گیری اون می تونین توضیحات بیشتری از کار و کاسبی خود ارائه بدین و تو یه نگاه، خود رو بهتر و کامل تر معرفی کنین.

چیجوری سایت خود رو واسه تبلیغات در گوگل ادوردز آماده کنیم؟

۲- با کمک افزونه های گوگل ادوردز بالاتر از رقبای خود قرار بگیرین!

به کار گیری افزونها به واسطه افزایش اندازه کلیک و رابطه تبلیغ با عبارت جستجو شده، در آخر کیفیت تبلیغ شما رو بالاتر می بره. چند سال تجربه کار با سیستم ادوردز به ما ثابت کرده کمپینایی که از این اکستنشنا به درستی استفاده می کنن، امتیاز بالاتری از گوگل ادوردز دریافت کرده و در آخر رتبه بالاتری در میان رقبا دریافت می کنن.

شما خودتون فرض کنین که گوگل هستین و قراره رتبه چند تبلیغ رو مشخص کنین. کدوم رو انتخاب می کنین؟ من شخصا بهتر می دونم تبلیغی رو بالاتر بذارم که تبلیغ دهنده اون وقت بیشتری رو روی اون گذاشته باشه، اطلاعات بیشتر و شفاف تری رو ارائه داده باشه و در کل کیفیت تبلیغ بالاتری داشته باشه.

گوگل هم به این مسئله اهمیت میده و واسه تبلیغاتی که اطلاعات بیشتری رو جفت و جور کرده و خیلی راحت کاربران خود اهمیت بدن، ارزش بیشتری قائله و امتیاز بالاتری واسه اون تبلیغ درنظر میگیره.

۳- با به کار گیری افزونه های ادوردز تبلیغ خود رو حرفه ای و قابل اعتماد کنین

با به کار گیری افزونه های گوگل ادوردز می تونین اطلاعات بیشتری رو در اختیار مخاطبان خود بدین. ارائه این اطلاعات در جلب نظر و اعتماد کاربران خیلی موثره. کاربری که اطلاعات کاملی رو درباره اجناس و خدمات شما در متن تبلیغ می بینه، تصویر حرفه ای تری از شما در ذهنش ایجاد می شه و راحت تر به شما اعتماد می کنه. پس شانس شما واسه گرفتن ورودی نسبت به بقیه رقبا زیاد می شه.

۴- افزونه های گوگل اندازه کلیک شما رو افزایش و هزینه ها رو کاهش میدن

یکی از مهم ترین اهداف ما در بهینه سازی تبلیغات گوگل، افزایش اندازه کلیک (نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش تبلیغ) است. چون هرچه اندازه کلیک شما بالاتر باشه، یعنی تبلیغ شما بهتر، باحال تر و در رابطه تره و امتیاز بالاتری می گیره که در نتیجه اون، هزینهاتون کاهش زیادی دارن.

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم، ارائه اطلاعات تکمیلی به کاربران، باعث می شه نظر اونا بیشتر جلب شه و بیشتر دوست داشته باشن که روی تبلیغ شما کلیک کنن. مثلا، کاربری که خیلی سریع به دنبال شماره تماس شما هستش، پس از دیدن افزونه شماره تماس، خیلی راحت و با کلیک روی اون می تونه با شما تماس بگیره. در واقع، استفاده مناسب از افزونه شماره تماس، نظر این کاربر رو جلب می کنه و شانس شما رو واسه جذب اون زیاد می کنه.

یادتون باشه که اندازه کلیک، یکی از مهم ترین شاخص هاییه که گوگل ادوردز براساس اون، به تبلیغ شما امتیاز میده. هرچه اندازه کلیک بالاتر باشه، امتیاز بیشتری می گیرین که در نتیجه اون، هزینهاتون کم میشه.

حالا که با مهم ترین مزیتای به کار گیری اکستنشنای گوگل ادوردز آشنا شدید، لازمه با شکلای جور واجور، کاربرده ها و امتیازات هرکدوم هم آشنا شید.

به دنبال یه راه حل سریع واسه حضور در گوگل هستین؟

راه حل

ما به شما کمک می کنیم یه کمپین پر قدرت و کم هزینه واسه تبلیغات گوگلی خود راه بندازین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

تبلیغات گوگل ادوردز

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

شکلای جور واجور افزونها در تبلیغات گوگل ادوردز

در گوگل ادوردز افزونه های متعدی داریم که شما می‎ تونید از اونا استفاده کنین. اما یادتون باشه که اشتباه در انتخاب این افزونها هم می تونه هزینهاتون رو نابود کنه!

پس، قبل اینکه حریصانه بخوایم از همه اونا استفاده کنیم، باید با هرکدامشان آشنا شیم و کاربرد و جایگاهشان رو بدونیم. فقط در این صورته که این اکستنشنا به افزایش کیفیت تبلیغ شما کمک می کنن.

افزونه س ایی که در ایران کاربردی و قابل استفاده هستن!

در این بخش مهم ترین این افزونها رو مورد بررسی قرار می دیم. البته بعضی از افزونها بدلیل محدودیتایی که به واسطه تحریمای شرکت گوگل هست، در ایران قابل استفاده نیس. پس، ما در این مقاله اکستنشنایی رو بررسی می کنیم که در ایران کاربری هستن و با خیال راحت می تونین از اونا استفاده کنین.

۱۰ باور غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید از یاد ببرین!

با به کار گیری افزونه کال آوت (Callout Extension) باحال تر جلوه کنین!

شما با به کار گیری افزونه کال اوت می تونین عبارات چند کلمه ای رو زیر قسمت توضیحات اصلی تبلیغ خود (Description) اضافه کنین. معمولا از این وسیله واسه اضافه کردن امتیازات، فرصتای خاص و… به متن تبلیغ استفاده می شه.

مثلا میشه عبارت «ارسال رایگان تو تهران» یا «تضمین برگشت وجه تا ۲۰ روز» رو اضافه کرد. اگه فکر می کنین که قسمت اصلی متن تبلیغ فضای کافی واسه معرفی همه مزیتاتون نداره، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از این افزونها استفاده کنین.

شما می تونین هر تعداد کال آوتی که مورد نظرتون بود رو به تبلیغ خود اضافه کنین، اما گوگل در هر بار نمایش متن تبلیغ شما ۱ الی ۴ کال آوت رو نمایش میده. پس اگه در تبلیغی شما ۱۰  مورد Callout اضافه کردین، انتظار نداشته باشین که گوگل هر ۱۰ مورد رو نمایش دهد.

سیستم ادرودز از بین مواردی که شما اضافه کردین، دست به انتخاب می زنه و الابختکی تعدادی از اونا رو نمایش میده. هدف گوگل از انتخاب تصادفی عبارات اینه که بهترین کال اوتایی که تاثیر مثبتی بر افزایش اندازه کلیک تبلیغ شما داشتن رو انتخاب کنه و اونا رو بیشتر از بقیه عبارات نمایش دهد.

با افزونه سایت لینک (Sitelink Extension) با یه تیر ۸ نشون بزنین!

افزونه سایت لینک هم امکان فوق العاده دیگه ایه که گوگل در اختیار ما قرار میده و با به کار گیری اون می تونیم تا ۸ لینک در زیر تبلیغ خود اضافه کنیم. در واقع شما با به کار گیری این افزونه می تونین در هر نمایش متن تبلیغ، تا ۸ لینک رو زیر متن اصلی خود نمایش بدین.

شاید شما در سایت خود صفحه ای جداگونه واسه تعرفه ها داشته باشین. شاید بخواین لینک صفحه تماس با ما رو به تبلیغ خود اضافه کنین، شاید بخواین زیر تبلیغی که واسه فروش گوشی سامسونگ نوشته اید، لینک مستقیم چند محصول پر فروش دیگه رو هم بذارین، شاید حتی در سایت خود فرم مشاوره ای آماده کردین و بدتون نمیاد کاربران رو مستقیم به اون صفحه بفرستید.

واسه انجام همه این کارا، کافیه از این افزونه استفاده کنین! شما علاوه بر اینکه می تونین زیر تبلیغ خود این لینکا رو اضافه کنین، می تونین واسه هر لینک توضیحی بنویسین تا کاربران فهمیده باشن که پس از کلیک روی لینک شما به چه صفحه ای وارد می شن.

اینجا هم گوگل در آخر تا ۸ لینک رو زیر تبلیغ شما نمایش میده و اگه تعداد بیشتری لینک به تبلیغ اضافه کنین، بین اونا دست به انتخاب می زنه تا کم کم بهترینا رو واسه نمایش تعیین کنه.

کلیک روی هر کدوم از این لینکا به اندازه قیمت پیشنهادی شما روی کلید واژه جستجو شده هزینه داره. در واقع فرقی میان کلیک روی این لینکا با کلیک روی متن تبلیغ وجود نداره. به کار گیری افزونه سایت لینک باعث بالاتر رفتن کیفیت تبلیغ شما می شه و گوگل به کار گیری اونو به شما پیشنهاد می کنه.

قیمت

با افزونه تماس (Call Extension) همیشه در دسترس باشین!

اگه دوست دارین مخاطبان شما، پس از دیدن متن تبلیغ مستقیما با شما تماس بگیرن، به کار گیری افزونه تماس یا کال اکستنشن رو شدیدا به شما پیشنهاد می کنیم. همون گونه که در تصویر بالا مشاهده می کنین، این افزونه به عنوان شماره تماس ثابت یا گوشی موبایل شما در کنار متن تبلیغ قرار میگیره.

موبایل

اما قضیه در موبایل حرفه ای تر هم هست! همون گونه که در شکل پایین مشاهده می کنین شماره تماس شما در موبایل به زیبایی کامل به کاربران نشون داده می شه و کاربران تنها پس از کلیک روی شماره تماس، می تونن مستقیم با شما تماس بگیرن، چقدر عالی!

یادتون باشه که کلیک کاربر روی شماره تماس مثل کلیک کاربران روی متن تبلیغ هزینه داره و از شارژ شما به اندازه قیمت کلید واژه جستجو شده کم می شه. در واقع گوگل فرقی بین کلیک روی شماره تماس یا کلیک روی متن تبلیغ قائل نمی شه.

البته به کار گیری این افزونه واسه کمپینای تبلیغاتی در ایران مجاز نیس و شما نمی تونین مستقیما شماره تماس خود رو به کمپین اضافه کنین. اما نگران نباشین. واسه اینکار ترفندهایی لازمه که در مقاله «چیجوری به تبلیغ گوگل خود شماره تماس ایران اضافه کنیم؟» صفر تا صد اونو به شما آموزش می دیم.

با افزونه Structured Snippet هرچه دارین رو کنین!

افزونه Structured snippet (استراکچرد اسنیپت) هم یکی دیگه از افزونه هاییه که می تونین از اون واسه معرفی شکلای جور واجور دسته بندی اجناس و خدمات خود استفاده کنین. مثلا، اگه فروشگاه عطر و ادکلن دارین، می تونین بگید چه برنده هایی دارین، می تونین شکلای جور واجور سرد، گرم، شیرین و تلخ ادکلن رو معرفی و کلا هر نوع دسته بندی دیگری که مدنظرتونه رو با به کار گیری این افزونه به متن تبلیغ اضافه کنین.

از یه آژانس تبلیغات گوگل چه سوالاتی سوال کنیم؟

البته همونجوری که در شکل بالا مشاهد می کنین، واسه عنوان خدمات یا کالاهایی که مدنظرتونه، مجبورین زبون انگلیسی رو انتخاب کنین، چون امکان به کار گیری زبون فارسی در این افزونه وجود نداره.

با افزونه پروموشن (Promotion Extension) تخفیفای خود رو فریاد بزنین!

این افزونه هم یکی از افزونه هاییه که تازگیا در ادوردز اضافه شده و شما واسه به کار گیری اون باید حتما از رابط کاربری جدید Google Adwords استفاده کنین. همونجوری که در تصویر مشاهده می کنین با به کار گیری افزونه پروموشن می تونین تخفیفای خاص و مناسبتی خود رو اعلام کنین.

شما می تونین واسه این اکستنشن یه لینک از سایت خود رو بذارین. مثلا اگه در سایت خود صفحه ای جداگونه واسه تخفیفات خاص خود دارین، می تونین نشانی اون صفحه رو واسه این افزونه تنظیم کنین. مثل بقیه افزونها، کلیک روی این افزونه هم واسه شما به اندازه قیمت کلید واژه جستجو شده هزینه داره.

توجه توجه: یه سورپرایز فوق العاده از طرف تیم ادوردز نوین!

، حالا که با شکلای جور واجور افزونها در گوگل ادوردز آشنا شدین، وقت اون هستش که قبل از راه اندازی کمپین، متن تبلیغ خود رو آماده کنین. اما در سیستم ادوردز، شما نمی تونین قسمت اصلی متن رو به همراه افزونها تو یه مرحله بنویسین و نمایش پایانی اونو قبل از راه اندازی تبلیغ ببینین.

راه حل این مسئله در دست ماست! ما یه وسیله عالی و البته رایگان واسه شما طراحی کردیم که با به کار گیری اون، می تونین متن(های) تبلیغ خود رو در کنار همه افزونها تو یه صفحه بنویسین و پیش نمایش تبلیغ پایانی خود رو در گوگل، اونم در دستگاه های دسکتاپ و موبایل ببینین. واسه به کار گیری این وسیله کافیه روی لینک زیر کلیک کنین.

نوشتن متن تبلیغ گوگل و پیش نمایش اون در کامپیوتر و موبایل

نوشتن و آماده سازی متن تبلیغ گوگل ادوردز یکی دیگه از کارهاییه که پس از آماده سازی مقدمات در سایت خود و قبل از راه اندازی کمپین باید انجا بدین. با به کار گیری وسیله بالا خیلی راحت می تونین متن تبلیغ خود رو بنویسین و اونو با بقیه به اشتراک بذارین.

بقیه افزونه های گوگل ادوردز که در ایران کاربرد چندانی ندارن!

افزونه س ایی که تا اینجا به شما آموزش دادیم، در ایران قابل استفاده بودن. اما گوگل ادوردز افزونه های کاربردی و باحال دیگری هم داره که در ایران قابل استفاده نیس. در ادامه این افزونها رو بطور کوتاه بررسی می کنیم. به امید روزی که بتونیم از همه اونا واسه بهتر شدن کمپین خود استفاده کنیم!

افزونه فرستادن اس ام اس (Message Extension)

با به کار گیری این افزونه، می تونین یه شماره تماس به تبلیغ خود اضافه کنین. کاربران می تونن با به کار گیری اون به شما اس ام اس بدن. البته مثل افزونه تماس گوگل، کلیک و فرستادن اس ام اس هزینه ای برابر هزینه کلیک روی متن اصلی تبلیغ شما داره.

افزونه مکان (Location Extension)

با به کار گیری افزونه لوکیشن می تونین مکان و نشانی کار و کاسبی خود رو به تبلیغ اضافه کنین. این افزونه واسه کسب و کارایی که هدفشون جذب مشتری در مکانشانه بسیار به درد بخور و موثره. البته چون در گوگل ادوردز نمی تونیم ایران رو هدفگیری کنیم، پس به کار گیری این افزونه در ایران قابل استفاده نیست.

افزونه مکان همکاران (Affiliate Location Extension)

این افزونه واسه کسب و کارایی مناسبه که چند شعبه یا همکار دارن و یا فروشگاه زنجیره ای هستن. این افزونه به مشتریان کمک می کنه که نزدیک ترین مکان واسه خرید رو در بین شعبه ای جور واجور پیدا کنن.

افزونه اپلیکیشن (App Extension)

درصورتی که واسه کار و کاسبی خود اپلیکیشنی دارین، می تونین از این افزونه استفاده کنین. کاربران پس از کلیک روی این افزونه، بطور مستقیم می تونن اپلیکیشن شما رو دانلود کنن. البته اگه کلا هدف شما افزایش دانلود اپلیکیشنه، در گوگل ادوردز یه جور کمپین هست که مخصوص دانلود اپلیکیشنه و به اون App promotion ads می گن.

افزونه نظرسنجی و امتیاز دهی (Review Extension)

این افزونه نشون دهنده رضایت مشتریان از تبلیغ شما هستش که به شکل چند ستاره زیر تبلیغ شما نشون داده می شه. این افزونه به شکل خودکار تنظیم می شه و واسه نمایش اون، لازمه دست کم ۱۵۰ نظر منحصر به فرد از کاربران دریافت کنین.

سخن پایانی

در آخر، هرچقدر از امتیازات و خوبیای به کار گیری افزونه های ادوردز بگم، کم گفتم! اما تو یه جمله، میشه گفت که مهم تر مزیتای به کار گیری این افزونها، افزایش امتیاز کیفی تبلیغ و کاهش هزینه ها هستش. ( در ادوردز غیر از این به دنبال چیز دیگری هم هستیم؟!).

یادتون باشه که گوگل به شما اجازه میده واسه نمایش یا نبود نمایش همه این افزونها محدودیت وقتی مشخص کنین. مثلا واسه افزونه تماس می تونین تنظیم کنین که در ساعات محدودی از روز که پاسخوی تماسای تلفنی هستین، این افرونه در تبلیغ شما نشون داده شه.

البته افزونه های دیگری هم در گوگل ادوردز وجود دارن، اما این مواردی که توضیح دادیم از مهم ترینا و کاربردی ترین افزونها هستن. یادتون باشه که استفاده درست از این افزونها شک نداشته باشین در افزایش امتیاز کیفی تبلیغ شما موثر میشه، اما اشتباه نتیجه نامطلوبی واسه شما داره. پس لازمه در انتخاب محتوای این افزونها و زمان نمایش اونا دقت کنین.