آموزشی

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟

تلوزیون، رادیو، کامپیوتر، اینترنت، SMS، USSD، دستگاه های عابربانک و…
به نظر شما این وسایل چقدر در زندگی ما تغییر ایجاد کرده؟ خیلی!!
پس قاعدتا واسه شما که صاحب یه کار و کاسبی هستین باید این موضوع مهم باشه!
جایی که مخاطب زیاد باشه، چه جای خوبیه واسه تبلیغات!

شما این اشتباه رو نکنین!

بارها با دوستائی برخورد کردم که رو با بازاریابی اینترنتی یا همون بازاریابی آنلاین برابر می دونن!
ولی این دو تا با همدیگه فرق دارن!

بازاریابی دیجیتال: بازاریابی با به کار گیری وسیله ها و رسانه های دیجیتاله.

دیجیتال

بازاریابی اینترنتی: بازاریابی با به کار گیری وسیله ها و رسانه های اینترنتی یا همون آنلاینه.

می دونم روشن بود! ولی یه سوال، تلوزیون، SMS، USSD، بیلبوردهای الکترونیکی و… جزو رسانه های آنلاین هستن؟؟ خیر!

چیزی که بیان شد یه تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود، در واقع دامنه دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روشای بازاریابی معموله.

پس بسیار گسترده تر از بازاریابی آنلاین است.
می تونین واسه آشنایی با بازاریابی آنلاین به مقاله “بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیه؟” نگاهی بندازین.

جعبه وسیله بازاریابی دیجیتال

بعضی از وسایل بازاریابی دیجیتال رو نام می بریم:

  • سئو (SEO)
  • بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • بازاریابی محتوا

  • بازاریابی شبکه های (رسانه های) اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • تبلیغات نمایشی یا بنری (Display Advertising)
  • کتابای الکترونیکی (E-Books)
  • بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  • موبایل

  • بازاریابی بازیای رایانه ای (Video games Marketing)
  • بازاریابی از راه SMS و MMS (به سردمداری ایرانسل در ایران!!)
  • بیلبوردهای الکترونیکی (Electronic Bilboards)
  • و…

دیجیتال مارکتینگ چه فایده ای داره؟

به جز این بحث روشن که رسانه های دیجیتال فوق العاده پر مخاطبند و نباید این فرصت رو از دست داد. اگه درست ببینیم، می فهمیم که روش اراده کردن مردم عوض شده و رد اونو که بگیریم، عکس العمل مشتریان نسبت به حرفایی که برنده ها به شکل تبلیغات و… میزنن هم تغییر پیدا کرده!

اراده کردن

اونا به حرف شما خیلی کمتر از کامنتای مردم در شبکه های اجتماعی درباره محصول یا خدمات برندتون اهمیت میدن! و خیلی از موارد این چنینی که شما نباید از اون غافل شید.

در واقع اینطوری نیس که بازاریابی دیجیتال واسه شما فقط یه کمک کننده باشه؛ بلکه شما “نیاز” دارین تا در رسانه های دیجیتال حضور داشته باشین.

مشکلات پیش روی بازاریابی دیجیتال

مشکلات

 هم مانند بقیه روشای دیگه دارای رقابتاییه. سه تا از مهم ترین اونا رو در این بخش می خونیم:

  • مشتریان همه جا پخش هستن: تنوع بسیار زیاد رسانه ها، وجود نوعای جورواجور دستگاه های دیجیتال با روشای بیان، روشای تبلیغاتی و نمایشی جور واجور، که هر کدوم در وقتی خاص و متفاوت با نوع دیگه و در موقعیتی خاص و متفاوت، استفاده می شه.
  • مشتریان بی محلی می کنن: جلب توجه مخاطب در رسانه های دیجیتال خیلی سخت تر شده!
    علاوه بر شرکت شما، خیلی زیاد شرکت دیگه در این کانال ارتباطی سهم دارن و دلیل اونم ارزون قیمت بودن این روش نسبت به روشای تبلیغاتی سنتیه.
  • قیمت

  • مشتریان مرموز شدن: دسترسی به اطلاعات مخاطب سخت تر شده! البته این اتفاق به خاطر امنیت بالای رسانه های دیجیتال نیس! موضوع چیز دیگریه…
    اون قدر اطلاعات به جا مونده از مشتریان در رسانه های دیجیتال زیاد شده که تحلیل “یه” نفر هم احتیاج به یه بررسی روان شناسانه و جامعه شناسانه داره!!
    به خاطر همین می گم دسترسی به اطلاعات مخاطب سخت تر شده!

کدوم یکی از رسانه های دیجیتال رو در ایران ترجیح می دین؟
باید هنوز به فکر رسانه هایی مثل فیس بوک، اینستاگرام و… باشیم؟
یا نه، می تونیم روی تلوزیون، رادیو، وب سایتای پربازدید (مثل ورزش ۳، خبرگزاری فارس و…) و… حساب کنیم؟

ورزش

منتظر نظرات شما هستیم!