دست اندرکاران در این نقش خود خدمات تکنیکی ارتباطی را مانند تهیه گزارش و مقالات ویژه برای رسانه های گروهی،تهیه و تدوین خبرنامه ها و ارتباط با رسانه های گروهی ارائه می دهند.تمامی تصمیمات استراتژیک توسط هیأت مدیره و دست اندرکاران روابط عمومی که نقش در این مورد ندارند و. تنها وظیفه ایجاد ارتباط در خصوص تصمیماتی که توسط هیأت رئیسه اتخاذ شده است به آنها محول می شود(کاتلیپ و همکاران،۱۹۸۴ به نقل از حبیب زاده ۱۳۸۱ ، ۷۱-۷۰).
نقش و جایگاه روابط عمومی در نظریه های مدیریت:
همان گونه که هر انسانی برای استمرار حیات خویش نیاز به همکاری،ارتباط و جلب پشتیبانی انسان هاای دیگر دارد.سازمان ها و موسسات نیز مجبورند برای ادامه زندگی به برقراریرابطه با دیگران- وجلب پشتیبانی و تبلیغ آنان بپردازند تا شرایط ناهموار حرکت خود را به سوی اهدافشان هموار کنند.روابط عمومی به مشابه زبان موسسات و آن اندامی است که سازمان ها برای ترغیب ،تشویق و جلب حمایت دیگران به آن نیاز دارند(اقتداری،۱۳۷۰ ، ۵۱).
جدول شماره۲ : نقش های روابط عمومی وکابرد های استراتژیک آنها
دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir |
کاربرد استراتژیک | نقش استراتژیک |
در اینجا وقتی که راهبرد های رفع مشکلات را تشریح می کنند راه حل های مناسب را انتخاب می کنند نمود ندارند.کارشناسان و دست اندرکارن روابط عمومی زمینه های ارتباطات را فراهم کرده و برنامه های مربوطه را اجرا می کنند بدون آنکه از اهدف اصلی و نتایج مورد نظر آگاهی داشته باشند. | ۱- تکنسین ارتباطات : ایجاد زمینه های ارتباطی سازمان در موضوعات مرتبط |
هدف کلی ارائه، اطلاعات مناسب به مدیریت و گروه های مخاطب است تا بر اساس آن در خصوص منافع طرفین تصمیم گیری می کنند | ۲-تسهیل کننده ارتباطات:ایفای نقش مرتبط مضر و میانجی بین سازمان و گروه های اجتماعی مرتبط با سازمان با اتخاذ سیستم ارتباط دوجانبه تسهیل |
به دست اندرکاران روابط عمومی به عنوان بخشی از سازمانی از گروه مدیرت استراتژیک نگریسته می شود که در تنظیم و کنترل سیاست های استراتژیک دخالت دارند. اینجا نقش کارشناسانی که در حوزه ارتباطی بین سازمان و محیط فعالیت می کنند شکل می گیرد | ۳- تسهیل کننده تصمیم گیری:همکاری با سایر مدیران و تشریح و رفع مشکلات سازمان |
روابط عمومی عمومی ممکن است به شکل بخش مستقل جدای از جریان،اصل عمل کند.کارشناسان روابط عمومی ممکن است گاهی با مدیران ارشد سازمان همکاری کنند(به عنوان مثال در موقعیت بحرانی) | ۴- متخصص اجرایی: به مشکلات و راه حل هایی روابط عمومی همانند مقام عالی سازمان نگاه می کنند. کارشناسان مشکلات روابط عمومی را تشریح کرده برنامه های مرتبط را تدوین و اجرا می کنند مدیران ارشد ممکن است در اینجا نقش غیر اجرایی داشته باشد. |
(کاتلیپ ، ۱۹۸۴ به نقل از حبیب زاده ، ۱۳۸۱ ، ۷۲ -۷۱).
نظریه سیستم ها:
در سیستم باز یک بخش موثر مدیریت که به سازمان کمک می کند تا با عوامل خارجی وداخلی هماهنگ و همسویی پیدا کند،تلاش های تطبیقی و ارتباطی سازمان یعنی روابط عمومی آن است فلسفه پیدایش روابط عمومی در مدیریت جدید در حقیقت بر چنین برداشتی از مدیریت استوار است.مدیری که وسعت دید داشته و و مجموعه نگر است و سازمان را به عنوان یک واحد مستقل،کلی ویکپارچه نگاه می کند که متاثر از عوامل خارجی و داخلی است سعی می کند با ارتباط با این عوامل متغیر سازمان را به پیش ببرد.سازمان هر قدر مستقل به نظر برسد در حقیقت در یک رشته ارتباطات مرئی و نامرئی که دارای تاثیرات متقابل بر یکدیگر هستند درگیراست.
از دیدگاه علم ارتباطات گرایش ها و طرز تفکرهای هر یک از این گروه ها نسبت به سازمان و جلب پشتیبانی و تفاهم آنها در تقویت احساس همبستگی و علاقه مندی که از طریق اجرای یک رشته تدابیر ارتباطی و فنون و روش های تبلیغی دیگر کسب می گردد برای ادامه حیات سازمان موثر است.
نیروهای خارجی و عوامل بیرونی سازمان عبارتند از:
ارائه کنندگان مواد اولیه
خریداران محصولات یا استفاده کنندگان خدمات سازمان
رقبا