آموزشی

برند (Brand) یا نام تجاری چیست؟

برند (Brand)، نمانام یا نام تجاری‏: یه نام ، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگه ایه که مشخص کننده خدمات یا محصولی خاص باشه که به وسیله اون از دیگر اجناس و خدمات مشابه جدا می شه.
یه نام تجاری یا برند قوی میتونه نقش راهبردی گسترده تری رو تو یه کار و کاسبی اجرا کنه. اسمای تجاری علاوه بر تسلط به سهم بازارهای هدف، گزینه هایی رو واسه رشد کار و کاسبی بوجود میاره و ضمن جذب، حفظ کارکنان ماهر و مستعد ارزش خود رو در پیش ذی نفعان بهتر می کنن.

عنوان قانونی برند، نشون تجاری و برابر فارسی کلمه برند، نمانام است.

تعریف عمومی برند

یا نمانام کلا یه سری از برداشتای ذهنی، احساسی، منطقی و برتری هاییه که مشتری نسبت به یه محصول و یا خدمات براساس نام برند اون در بین اجناس مشابه قائل می شه!
در واقع برند یه فرم معنی داره، جمع کل احساسات و برداشت هاییه که تموم مخاطبان احتمالی(مشتریان بالقوه) و مشتریان الان شما تو ذهن و قلب خود، درباره شما حس می کنن!

تداعی مفاهیم (مانند: کیفیت و سرعت ) و ایجاد رابطه با تصاویر و نمایه ها از امتیازات و فواید یه برنده که دراصطلاح به اون زبون برند می گن.

طوری کیفیت رابطه برند است که مبنای اراده کردن واسه خرید اون

اراده کردن

تو ذهن مشتری واقع می شه!

تعریف برند از دیدگاه متخصصین تحلیل رفتار مشتری

، یعنی همون چیزیه که مخاطب یا مشتری  با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با اون به شکل ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) اون  ویژگیای اونو تو ذهن و قلب خود تداعی می کنه.

برند یعنی آگاهی و شناخت مشتری از محصول یا خدمات شما، برند شناختیه که مشتری آگاهانه یا ناخودآگاه هنگام خرید از محصول یا خدمات شما داره.

راهنمای بازار یابی، تبلیغات و روابط عمومی واسه مدیران؛ بری کالن

از جایگاه کار و کاسبی میشه گفت که نام تجاری یا برند: «هر نامیه که مستقیما به دلیل فروش جنسا یا خدمات استفاده میشن.»

نام تجاری یا برند علاوه بر یه نام، همیشه جلوه ای تصویری و چشمی مثل یه لوگو یا نشونه رو هم از خود ارائه میده.
یعنی برند دارای یه نماد (لوگو)، طرح، علامت تجاری (Trade Mark) و… منحصر به فرد و متمایزه، پس میشه تعریف استاندارد نام تجاری یا برند رو به صورت زیر گفت:

نام تجاری یا برند، نام یا نمادیه که با هدف فروش اجناس یا خدمات به کار برده می شه!

جلوه ای چشمی از برند

تعاریف عادی و استاندار برند (Brand):
برند احساس باطنی  ودرونی شخص درباره­ ی یه محصول، خدمت یا شرکته که به این اصطلاحا به اون تداعی ذهنی برند می گن.

برند یه احساس باطنیه، چون هممون برخلاف آخر تلاش خود واسه منطقی بودن، در آخر موجوداتی احساسی و شهودی هستیم.

برند احساس باطنی شخصه، چون در آخر از طرف افراد تعریف می­شه نه از طرف شرکت­ها، بازارها یا به اصطلاح، بیشتر­ ی مردم.هر شخصی نسخه­ ی شخصی سازی شده خود رو از برند خلق می­ کنه.در حالی که شرکت­ ها نمی­ تونن این روند رو کنترل کنن، اونا می­ تونن به وسیله­ ی مخابره و انتقال ویژگی­ هایی که یه محصول رو از محصول دیگه مت مایز می­کنه، بر چگونگی این شخصی سازی  موثر باشن.

وقتی که تعداد کافی آدما به احساس باطنی مشابه می­ رسند، می­توان گفت که شرکت برند داره!

برندینگ چیزی بسیار بالاتر از داشتن یه لوگوه!

چیزی بیشتر از ایجاد یه نام یا لوگوی خاص و قشنگتر واسه یه مخصول یا خدمته، برندینگ یا برندسازی مسیریه که به واسطه اون مشتریان، اجناس و خدمات یه شرکت رو درک و تجربه می کنن.

نام تجاری یا برند نام نمادیه که سازمان اونو با هدف ارزش آفرینی واسه ذی نفعان خود به کار می بره، اما مشخصه که معنی نام تجاری یا برند بالاتر از یه نام و نشون تصویریه. یه نام تجاری یا برند تشکیل شده از خیلی از عناصر مثل حکایتایی که با اون تداعی می شن، خاطرها و تجربیات آمیخته با این نام تو ذهن افراد، ویژگیای استفاده کنندگان، موقعیت مکانی مراکز خرید و حتی قیمته و آمیزه ای از همه این عناصر یه نام تجاری یا برند رو ایجاد می کنن. یکی از بهترین تعاریف نام تجاری از طرف grander & levy در سال ۱۹۵۵ ارائه شد:

قیمت

نام تجاری یا برند نمادی پیچیده ایه که دامنه متنوعی از ایده ها و ویژگیایی رو در بر میگیره. نام تجاری یا برند نه فقط با به کار گیری آهنگ خود و معنی و معنی کلمه ای، بلکه مهمتر ازش به کار گیری هرعاملی که در طول زمان طوری با اون ترکیب و درجامعه به صورت هویتی اجتماعی و شناخته شده کرده یافته، با مشتری سخن میگه.
هرچند خیلی از اندیشمندان و محققان، تصاویر دیگری رو هم بر اون اضافه کردن، این تعریف از وجود نام تجاری تا الان بی حریف مونده.

محصول چیزیه که در کارخانه تولید می شه و نام تجاری یا برند اون چیزیه که مشتری خریداری می کنه!

یعنی، برند چیزی نیس که شما می­گویید، بلکه چیزیه که اونا(مشتریان)می­می گن!!

استفان کینگ (Stephan King)

برند یه جور ازمُثُل افلاطونیه، مفهومی از که از طرف جامعه واسه شناسایی طبقه­ ی خاصی از چیزها استفاده می­­شه.
واسه توضیح مُثُل افلاطون، هر وقت که ما کلمه«اسب»رو می­شنویم، موجودی باشکوه با چهار پا، دمی بلند و یالی که بر گردن عضلانی آویزانه، نشون قدرت و وقار، و این که شخصی می­تونه فاصله­های طولانی بر پشت اون سوار شه رو ترسیم می­کنیم.اسب­های جور واجور ممکنه با هم متفاوت باشن، اما در اذهان خود هنوز «اسب بودن» همه­ ی آنهارا تشخیص می­بدیم.

از جنبه­ ی دیگه به رابطه می­نگریم، وقتی که بخش­هایی که یه اسب رو می­سازند در کنار هم می­گذاریم، کل مجموعه به اندازه کافی متمایزه تا این که ما به اسب فکر کنیم، نه به گاو یا دوچرخه.

  به چه دلیل یهو بحث برند و اسمای تجاری این قدر داغ  شد؟

ایده­ ی برند دست کم به حدود ۵۰۰۰ سال قبل بر می­ شه، پس به چه دلیل حالا بحث برند و برندینگ اینجور مسئله مهمی شده؟

  واسه اینکه به همون اندازه که جامعه ما از اقتصاد براساس تولید انبوه  به طرف اقتصاد براساس سفارش­ی سازی انبوه حرکت کرده، حق انتخاب­ های خرید ما زیاد شده و چند برابر شده!

اقتصاد

ارزش برند ها در اینه که آدم امروز از دید اطلاعات غنی و از دید زمان فقیر شده!!

در نتیجه روش­ ی قدیمی ما در  قضاوت اجناس، با مقایسه ­ی ویژگی­ها و امتیازات، دیگه کارساز و عملی نیس!
شرایط از طرف رقبایی بدتر شده که ویزگی ­های همدیگه رو به محض اینکه وارد بازار می­ شه، تقلید می­ کنن و با پیشرفت­های اتفاق افتاده در روند ساخت و تولید، بحث کیفیت رو به رقابت میکشن؟!!

برند، ابزاریست واسه ایجاد فرق بین شما رقبایتان!

  امروزه ما انتخاب­های خود رو بیشتر مبنی بر ویژگی­ های ظاهری قرار می­بدیم، محصول به چه شکلی به نظر می­ رسد؟ در کجا به فروش می­ رسد؟ چه آدمایی اونو می­ خرند؟ا گر اونو بخریم، به چه«گروه و دسته ای»می ­پیوندیم؟ هزینه و قیمت محصول، چی درباره مطلوبیت اون بیان می­ کنه؟ افراد دیگه درباره­ ی اون چی می­ می گن؟ ودر آخر، کی اونو تولید می­ کنه؟

چون اگه بشه به سازنده اطمینان کنم، می­ توانم اونو الآن بخرم و بعدا درباره ­ی محصول نگران شوم!!

تو یه کلام، به جای آزمایش ویژگی­ ها ومزایای اون، مقدار اعتمادی که مشتری نسبت به محصول احساس میکنه، یعنی برند اون تعیین می کنه که این محصول یا محصول دیگری رو واسه خرید انتخاب کنه!!