آموزشی

بک لینک چیست؟ چگونه بک لینک بگیریم که جریمه نشویم؟

هممون زیاد شنیده ایم که بک لینک یه قسمت مهم از سئوی یه وب سایته و می تونه رتبه اونو زیاد کنه، اما می دونین که بک لینک سازی چیجوری باید انجام شه و تاثیر اون تا چه حده؟ این نوشته رو بخونین تا بیشتر در این باره بدونین.

بک لینک

«کارتون رو شروع کنین؛ مردم خودشون متوجه کیفیت کار شما می شن و به سمتتان میان.»

اینجور تصوری شاید در گذشته محلی از اِعراب داشت، اما در بازار پر از حریف عصر حاضر و به خصوص در دنیای بازاریابی دیجیتال نمی تونه جایگاهی داشته باشه.

دیجیتال

در جهانی که رقابت در هر میدون ای که فکرش رو بکنین در اون موج می زنه، باید فعال باشین و نه پشیمون؛ و در جهان آنلاین این یعنی که باید استاد و قهرمون سئو باشین.

تولید و منتشر کردن محتوای جذاب و کاربردی می تونه بهترین قدم واسه شروع باشه، اما کافی نیس؛ مردم واسه به کار گیری اون محتوای جذاب و کاربردی در مرحله اول باید بتونن سایت شما رو پیدا کنن؛ پس باید راه رو واسه اونا صاف کنین و علائم مناسبی رو در مسیرشون قرار بدین.

این به اصطلاح راه سازی و هدایت در فضای مجازی به «لینک»، لینک و بازم لینک تعبیر می شه. به هرحال، لینک ً همون چیزیه که مردم رو از موتورهای جستجو، سایتا و شبکه های اجتماعی جور واجور به سمت سایت شما هدایت می کنه و دقیقاً واسه همینه که هر گوشه از اینترنت، از وبلاگا گرفته تا پستای شبکه های اجتماعی، پر از لینکه. وجود این لینکا امتیازات و منافع مختلفی رو واسه سایت شما به ارمغان می آورد، پس در این مطلب تلاش می کنیم تا شما رو با معنی چیزی به نام «بک لینک» و بک لینک سازی آشنا کنیم.

مقاله در رابطه: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیه؟

بخش اول: آشنایی با بک لینک

به زبون ساده، وقتی که یه سایت به یه سایت دیگه لینک میده، یه «بک لینک» ساخته شده. به بک لینک، inbound link یا لینک «ورودی» هم می گن، چون باعث می شه که مردم «وارد» سایت شما شن. External link یا لینک خارجی هم یکی دیگه از عناوین بک لینکه و وجه تسمیه اون هدایت کاربران به «خارج» از وب سایتیه که در اون هستن. بک لینک یکی از عناصر مهم در سئو حساب می شه.

مثلاً به لینکی که در آخرین جمله پاراگراف بالا به کلمه «سئو» اضافه کردیم توجه کنین. این یه لینک داخلیه، اما اگه همین لینک رو به یه سایت معتبر دیگه می دادیم، در اینصورت گوگل این لینک رو به عنوان رأی اعتماد مدیروب به سایت مزبور در نظر می گرفت و هرچه تعداد اینجور لینکایی واسه یه سایت بیشتر باشه، ارزش و اعتبار اون در پیش گوگل بیشتر می شه. باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که «کیفیت» اینجا حرف اول رو می زنه و پس همه لینکا ارزش برابری ندارن. درواقع، دریافت چند بک لینک باکیفیت از منابع مناسب از هزاران بک لینک از سمت وب سایتای اسپم بهتره.

حالا به دو سؤال مهم جواب می دیم:

چی کیفیت بک لینک رو تعیین می کنه؟

به طورکلی، یه بک لینک باکیفیت دارای مشخصه های زیره:

  • لینک فالو (dofollow) باشه و نه nofollow؛
  • در میان محتوای سایت منبع قرار داده شده باشه؛
  • انکر تکست (anchor text) یا متن لینک به طور کاملً طبیعی به نظر برسه.

چه سایتی واسه گرفتن بک لینک مناسبه؟

وب سایتی که:

  • با محتوای لینک در رابطه باشه؛
  • اعتبار بالایی داشته باشه.

حال تک تک این موارد رو به طور خلاصه توضیح می دیم:

۱٫ تناسب و رابطه بک لینک

منبعی که از اون بک لینک می گیرین به اندازه خود یه لینک مهمه. درواقع، گوگل زرنگ تر شده و روزگار بک لینک گرفتن از وب سایتای بی ربط و نشستن به این امید که جایگاه بهتری در یافته های جستجو به دست بیارین به سرآمده س.

مثلا، اگه در مورد طراحی وب فعالیت می کنین، لینک در رابطه لینکیه که از وب سایتی گرفتین که مضمون اون با طراحی وب و زیرساختای اون همخوانی داره (مثلاً مباحث بازاریابی و فروش یا سئو) و نه وب سایتی که موضوع اون چیزی مثل باغبانیه.

رابطه لینک به وسیله متن لینک، محتوای متن دور و بر لینک و بقیه لینکای خارجی موجود در اون صفحه تعیین می شه.

با به کار گیری لینکای در رابطه، نه فقط گوگل رو خشنود می کنین، بلکه به دلیل تناسب محتوای دو سایت لینک دهنده و گیرنده لینک، مشتریان بالقوه بهتر و مناسب تری رو هم به دست میارید.

۲٫ اعتبار سایت

با داغ تر شدن بازار رقابت، فقط داشتن لینکای در رابطه کافی نیس، بلکه به داشتن بک لینک از وب سایتای بسیار معتبر یا وب سایتایی نیاز دارین که گوگل به خاطر ارزش محتوا و لینک هاشون به اونا اعتماد داره.

مثلا، شاید سایتای خبری مطرح زیاد به کار و کاسبی شما ربطی پیدا نکنن، اما اگه از اونا بک لینک بگیرین اعتبار بالایشون می تونه به سایت شمام سرایت کنه.

واسه آزمایش ارزش بک لینک هر سایت می تونین Domain Authority اونو در بررسی کنین. Domain Authority شاخصیه که به وسیله سایت مطرح Moz ایجاد شده و بسته به تعداد و کیفیت لینکای هر سایت واسه اون یه امتیاز (از ۱ تا ۱۰۰) در نظر میگیره.

مقاله در رابطه: پیج آتوریتی یا Page Authority چیه و چه تأثیری در سئو داره؟

۳٫ لینکای فالو و نوفالو

نوفالو

بک لینکا به طور پیش فرض «فالو» هستن، یعنی از دید گوگل مهمن و می تونن بر رتبه سایت اثر بذارن. از طرف دیگه، لینکای «نوفالو» (nofollow) رو داریم که گوگل واسه اونا هیچ ارزشی قائل نیس.

بک لینکای شبکه های اجتماعی، نظرات وبلاگا و بک لینکای ویکی پدیا همه نوفالو هستن. هم اینکه، گوگل صاحبان وب سایتا رو مجبور می کنه تا با اضافه کردن تگ نوفالو (”rel=”nofollow) به لینکای اسپانسر شده یا پولی، همکاری تجاری خود رو افشا کنن.

طبیعتاً ازآنجایی که فقط لینکای فالو ارزش سایت منبع رو به سایت لینک شده انتقال میدن، پس واسه بهبود سئوی وب سایتای خود باید به دنبال گرفتن بک لینکای فالو باشین. با این وجود، اینکه فقط لینکای فالو داشته باشین می تونه از دید موتورهای جستجو عجیب به نظر برسه. درواقع، لینکای نوفالو هم می تونن به طور غیرمستقیم بر رتبه شما اثر بذارن.

مثلا، یه بک لینک نوفالو از یه سایت پرمخاطب می تونه روش خوبی واسه معرفی وب سایتتون باشه. درواقع، بک لینکای نوفالوی مناسب می تونن منبع با ارزشی واسه تولید ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) باشن.

۴٫ محل قرار گرفتن لینک

لینکای Contextual یا بافتی لینکایی هستن که تو یه مقاله جاسازی می شن. ارزش سئوی این لینکا نسبت به لینکای فوتر یا نوار جانبی سایت به مراتب بیشتره، چون خواننده علاقه مندی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتری داره می تونه خیلی راحت روی اونا کلیک کرده و از محتوای مشابه استفاده کنه. این به نوبه خود باعث کاهش بانس ریت (bounce rate) یا اندازه پرش می شه و از دید گوگل به معنی تناسب سایت شما با محتواست.

۵٫ انکرتکست

انکرتکست همون کلمه یا عبارت قابل کلیکیه که واسه لینک دادن از یه صفحه به صفحه دیگه مورد استفاده قرار گرفته و می تونه شامل یکی از این موارد باشه:

  • عین کلید واژه؛
  • کلید واژه به همراه متن دیگه؛
  • نام سایت (متن شامل نام برند)؛
  • نشانی سایت؛
  • عبارات کلی مثل «اینجا کلیک کنین».

ازآنجایی که کلمات کلیدی انکرتکست نشون دهنده موضوع صفحه لینک شده هستن، پس این پتانسیل رو دارن که اثر زیادی بر رتبه بندی شما داشته باشن. البته نکته مهمی که باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینه که زیاده روی و استفاده همیشگی از عین کلید واژه واسه همه انکرتکستا غلطه؛ بلکه باید کاری کنین که گوگل هیچ وقت با بررسی بک لینکاتون احساس نکنه که به دنبال سوءاستفاده هستین.

اما دقیقاً چقدر زیاده روی حساب می شه؟

با اینکه هیچ قانون استانداردی در این رابطه وجود نداره، اما نمودار زیر که میانگین به کار گیری شکلای جور واجور انکرتکست رو نشون میده می تونه ملاک خوبی واسه رعایت تعادل در این مورد باشه:

بخش دوم: آماده سازی سایت واسه بک لینک سازی

واسه موفقیت در بک لینک سازی باید از سایت خودتون شروع کنین. اگه سایت شما کند باشه، جابجایی در اون آسون نباشه یا ایراد فنی داشته باشه، تجربه مثبتی واسه بازدیدکننده رقم نمی خوره و با در نظر گرفتن حساسیت گوگل به تجربه کاربران، رتبه مناسبی رو در یافته های جستجو کسب نمی کنین. یادتون باشه که بهترین تاکتیکای بک لینک سازی هم نمی تونه محتوا و ساختار ضعیف سایت شما رو پوشش بده. با در نظر گرفتن روش هدف دارای زیر می تونین بهترین نتیجه رو از کمپین بک لینک سازی خود دریافت کنین:

۱٫ سرعت وب سایتتون رو زیاد کنین و ایرادهای فنی اونو برطرف کنین

به این منظور:

  • ازآنجایی که دامنه توجه کاربران اینترنت معمولاً به اندازه ماهی قرمز و مقدار تحمل و صبرشون واسه بازشدن یه صفحه کمتر از ۵ ثانیه س، به کمک ابزارهایی مانند وسیله گوگل، بهینه سازیای لازم رو بکنین.
  • واسه اطلاع از مشکلات و ایرادات فنی هم می تونین از گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل (قسمت Crawl Errors) کمک بگیرین.
  • مشکلات

مقاله در رابطه: افزایش سرعت سایت و ۲۳ راه حلی که باید درباره اون بدونین

راه حل

۲٫ ساختار سایت خود رو تقویت کنین

هرچه سازمان دهی ساختار یا معماری سایت شما بهتر باشه، ارزش بک لینکا در بخشای جور واجور اون بهتر پخش می شه. به این منظور باید به جای ساختار سنتی از ساختار سیلو (Silo Structure) استفاده کنین.

از پایهً سیلو یکی از فوت وفنای سئو و به معنی گروه بندی محتوای در رابطه به صورت سازماندهی شده و منظمه. البته تنظیم و اجرا طرحی که در اون همه مطالب به صورت سیستماتیک گروه بندی و به هم لینک شده باشن کار آسونی نیس، اما امتیازات زیادی واسه سئوی سایت شما داره. اینجا واسه درک بهتر این ساختار، یه نمونه ساده از سیلو رو ذکر می کنیم:

www.yourwebsite.com (صفحه اصلی سایت)

www.yourwebsite.com/topic1 (موضوع اصلی اول یا به اصطلاح «سیلو»)

www.yourwebsite.com/topic1/subtopic1 (یکی از زیرعنوانای سیلوی اول)

www.yourwebsite.com/topic1/subtopic2 (یکی دیگه از زیر عنوانای سیلوی اول)

www.yourwebsite.com/topic2 (موضوع اصلی یا سیلوی دوم)

www.yourwebsite.com/topic2/subtopic1 (یکی از زیرعنوانای سیلوی دوم)

و این روند به همین ترتیب ادامه پیدا می کنه.

ساختار سیلو روشی واسه شکافتن و تقسیم بندی ایده اصلی یا کلید واژه به بخشای مختلفه. اینجور ساختاری به شما این امکان رو میده تا عمق هر موضوع رو بشکافید و به همه کوئریای (عباراتی که کاربر جستجو می کنه) مربوط به اون جواب بدین.

برخلاف ساختار سنتی وبلاگا که همه مطالبشان براساس تاریخ انتشار مرتب می شه، سیلو ساختار منطقی تری داره و ایندکس کردن سایت رو واسه گوگل آسون تر و واسه شما مفیدتر می کنه. تصویر زیر مقایسه ساختار سنتی و ساختار سیلو رو نشون میده:

مثلاً اگه سایت اجناس بهداشتی دارین می تونین این ایده اصلی رو به بخشای لوازم شوینده و پوشیدنیای بهداشتی و این گروه ها رو هم به زیرگروهایی مانند نقد و بررسیا و صفحات آموزشی تقسیم کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در زمان شروع بک لینک سازی روش «سیلوی برعکس» کارکرد بهتری داره. در این حالت یه مقاله کامل می نویسید که به طور کاملً جنبه اطلاع رسانی داشته و پتانسیل بالایی واسه گرفتن لینک داره. این مقاله همه بک لینکا رو دریافت می کنه و بعد ارزش بک لینک رو از راه لینکای داخلی در سراسر سایت پخش می کنه.

بیشتر بدونین: ۹ نکته مهم و لازم سئو واسه کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو

۳٫ روی آیتمای لینک پذیر سرمایه گذاری کنین

سرمایه گذاری

منظور از آیتمای لینک پذیر صفحه یا مجموعه صفحاتیه که وب سایتای دیگه طوری نسبت به لینک دادن به اونا تمایل پیدا می کنن. واسه تولید این دسته از سرمایه های کاربردی می تونین از مقالات کامل و یا حتی ابزارهایی استفاده کنین که واسه کاربران هدفتون به درد بخور به نظر می رسن، مثلاً یه دیکشنری تخصصی یا ابزاری واسه دریافت بررسی سایت.

به خاطر ایده گرفتن واسه تولید آیتمای لینک پذیر می تونین از روشی موسوم به روش آسمون خراش استفاده کنین. در این روش، اول وب سایتایی که واسه کلید واژه هدف شما بهترین رتبه ها رو در صفحه یافته های جستجو دارن پیدا می کنین و محتوای اونا رو به زیر ذره بین می برید، بعد با تولید محتوای بهتر، کامل تر و خاص تر تلاش می کنین تا از اونا سبقت بگیرین.

بخش سوم: روش هدف دارای بک لینک سازی

ساختن بک لینک زمان بره و مشاهده یافته های اون به زمان زیادی بیشتری نیاز داره؛ پس لازمه که به جای اتلاف وقت روی کارایی که با احتمال خیلی کم بر رتبه سایت اثر می ذارن به سراغ تاکتیکایی برید که زودتر به ثمر می شینن.

Moz بررسیایی رو در مورد مؤثرترین روش هدف دارای بک لینک سازی انجام داده که با اینکه ۱۰۰ درصد قابل استناد نیس، اما اطلاع از یافته های اون خالی از لطف نیس:

یادتون باشه که تنوع یکی از کلیدهای موفقیت در بک لینک سازیه؛ پس همه تخم مرغ هاتون رو تو یه سبد نذارین . اگه منبع همه بک لینکاتون برابر باشه، گوگل مشکوک می شه.

در این قسمت به بهترین و مؤثرترین تاکتیکای بک لینک سازی می پردازیم:

– ارسال پست مهمون در وبلاگای دیگه

نوشتن مطلب به عنوان نویسنده مهمون در بقیه وبلاگا هنوزم یه تاکتیک بسیار مؤثره. البته در سال ۲۰۱۴ میلادی از گوگل خبر رسید که ایام شکوه و جلال وبلاگ نویسی مهمون به سرآمده، اما این فقط در مورد پستای بی کیفیت نمونه داره؛ یعنی همون مطالبی که نویسنده های بی نام و نشون با پرداخت مبلغی به صاحب وبلاگ و فقط با هدف درج بک لینک خودشون منتشر می کنن یا هدفشون فقط بهبود سئو هستش و بس. منتشر کردن اینجور پستایی نقض رو قوانین کیفی گوگل مبنی بر ممنوع بودن خرید و فروش بک لینکه.

یکی از بهترین امتیازات وبلاگ نویسی به صورت مهمون، امکان به ثمر نشستن سریع اون به محض انتشار بک لینکه. هم اینکه، برخلاف تبلیغات که ً فشار بر مردم واسه خرید اجناس و خدمات جور واجور حساب می شه، وبلاگ نویسی به عنوان مهمون یکی از راه هدف دارای بازاریابی درون گرا (Inbound) است که از محتوایی که به کام مخاطب هدف خوش میاد هم جهت با اهداف بازاریابی و فروش استفاده می کنه؛ پس وقتی که محتوا اثر خود رو میذاره و مخاطب روی بک لینک شما کلیک می کنه، احتمال خرید محصول یا دست کم، اشتراک ایشون در فهرست ایمیل مارکتینگ شما به مراتب بیشتر میشه.

اما واسه شروع وبلاگ نویسی به عنوان مهمون و به دست آوردن یافته های مطلوب چیکار باید کرد؟ به این منظور به نکات زیر توجه کنین:

  • وبلاگای بخش فعالیت خودتون که نویسنده مهمون می پذیرن رو با جستجو در گوگل پیدا کنین.
  • ً به دنبال وب سایتایی باشین که Domain Authority اونا بیشتر از ۳۰ باشه و اجازه درج لینکای فالو با انکرتکست در متن محتوا رو میدن.
  • اگه سایتی هست که خوانندگان فعال و دنبال کنندگان زیادی در شبکه های اجتماعی داره، اما لینک هاش نوفالوه، از نوشتن مطلب واسه اون صرف نظر نکنین؛ چون که حتی اگه بک لینکای اون ازنظر سئو ارزشی نداشته باشه، اما دست کم خود و وب سایتتون رو معروف تر می کنین.
  • با ارائه نمونه کار، ساختار محتوا و اثبات توانایی و جدیت خود به شکل یه متن کوتاه و به درد بخور، صاحب سایت رو راضی کنین.

– به کار گیری روابط عمومی (PR) دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال و وبلاگ نویسی مهمون از جهات زیادی با همدیگه همپوشانی دارن، اما در شرایطی که وبلاگ نویسی بیشتر روی دریافت بک لینک تمرکز می کنه، روابط عمومی دیجیتال از دو جهت فرق داره:

  • روابط عمومی به دنبال رابطه سازی و شکل گرفتن پیوندهای عمیق و بلندمدته؛ یعنی باید تلاش کنین تا با طرف مقابل رابطه نزدیک تری برقرار کنین. مثلاً می تونین در شبکه های اجتماعی جور واجور با ایشون و مطالبی که منتشر می کنه تعامل داشته باشین و براش نظر بذارین.
  • روابط عمومی به دنبال افزایش آگاهی نسبت به برند و بعد بک لینک سازیه؛ هدف روابط عمومی دیجیتال قرار گرفتن پیام شما در برابر تعداد بیشتری از مردمه و فارغ از فالو یا نوفالو بودن لینکا، امتیازات بلندمدت اون لینکه که اهمیت بیشتری داره. مثلاً شاید لینکای سایت بسیار پرطرفدار و معتبر Forbes نوفالو باشه، اما محبوبیت و اعتباری که از راه ارسال مطلب در اون می تونین پیدا کنین می تونه آخرسر به بک لینک سازی طبیعی برسه.

واسه به کار گیری روابط عمومی دیجیتال در راه ساختن بک لینک، مراحل زیر رو دنبال کنین:

  1. هدف خود رو دقیقاً مشخص کنین؛ مثلاً افزایش آگاهی نسبت به یه محصول جدید یا بیشتر شدن مشترکان ایمیل.
  2. زاویه ای از هدفتون پیدا کنین که ارزش خبری داشته باشه؛ شرکت یا محصول شما چی در چنته داره که بتونه به ژورنالیستا انگیزه بده تا روی داستان شما تمرکز کنن؟ فقط به توضیح هدف خود اکتفا نکنین، بلکه یه داستان جذاب بسازین؛ درباره تشکیل ایده خود، یک یا چند ویدیو، اینفوگرافیک یا مطلب جفت و جور کنین.
  3. قبل از معرفی، با ژورنالیستا رابطه نزدیک تری بسازین.
  4. یه معرفی جذاب جفت و جور کنین؛ اطمینان پیدا کنین که معرفی شما با بخش فعالیت طرف مقابل هماهنگه.

اگه درخواستتون رد شد، فیدبک بگیرین و به دنبال بهبود روشای خود باشین. درهرصورت از پرورش رابطه ها دست ورندارید، چون که هر رابطه ای می تونه به روابط بیشتری برسه که می تونه راه اقدامات بعد شما رو هموارتر کنه.

– لینک گذاری در صفحات منبع

صفحه منبع یا منبع (Resource Page)، صفحه ای مجموعه ماننده که شامل اطلاعات، مطالب و لینکای کاربردی مربوط به زمینه فعالیت وبسایته. اینجور برگه هایی به سه دلیل می تونن منبع فوق العاده ای واسه بک لینک باشن:

  • این صفحات موضوعی هستن و پس مخاطبان متناسب و مرتبطی رو راهی سایت شما می کنن.
  • بعضی از صفحات منبع به روشنیً از بازدیدکنندگان میخوان که لینکای پیشنهادی خود رو ارسال کنن؛ پس لزومی نداره که واسه گرفتن بک لینک به دنبال روشای پیچیده یا شک برانگیز باشین. این صفحات به لینک نیاز دارن و تموم کاری که باید بکنین اثبات ارزش وب سایتتون واسه درج در اوناس.
  • بک لینکا در میان محتوا قرار داده می شن.

واسه موفقیت در به کار گیری این روش باید بدونین که کدوم صفحات منبع می تونن ارزش وقت و توجه شما رو داشته باشن؛ پس اینجا هم ً به دنبال امتیاز Page Authority بیشتر باشین و با یه پیام کوتاه و به درد بخور و با ایجاد رابطه و اثبات خود، درخواستتون رو مطرح کنین.

بیشتر بدونین: ۹ روش آسون واسه لینک سازی هدف دار

– به کار گیری عنوان برند خود در وب سایتایی که به شما لینک نداده ان

این روش هدف دار بیشتر واسه وب سایتایی کاربرد داره که سابقه و جایگاهی دارن و نام اونا در بخش فعالیتشون تا حدی شناخته شده. در این حالت به سراغ وب سایتایی می رید که نام سایت یا برند شما رو در مقالات خود ذکر کردن، اما به شما لینک نداده ان. پس از صفر شروع نمی کنین و فقط لینکی که به خودتون تعلق داره رو احیا می کنین.

واسه پیدا کردن اینجور مواردی می تونین از کوئری زیر استفاده کنین:

“برند مورد نظر” -نشانی سایت یا وب سایتای خودتون -نشانی شبکه های اجتماعی یا نشانی دیگه وب سایتای مورد توجه

با جستجوی عبارت بالا در گوگل و با به کار گیری علامت منها، نشانی سایت یا وب سایتای خودتون و شبکه های اجتماعی رو، از نام برند یا نام مورد نظر مستثنا می کنین. هم اینکه می تونین با مراجعه به سایت   اطلاع رسانی از راه ایمیل رو واسه این کوئری فعال کنین تا به صورت روزانه یا هفتگی از ذکر عنوان برندتون در سایتای دیگه اطلاع پیدا کنین.

فقط به دنبال وب سایتای معتبری باشین که خالی از محتوای اسپم بوده، Domain Authority بالا دارن و اندازه تعامل کاربراشون زیاده.

– به کار گیری اینفوگرافیک

اینفوگرافیکا این پتانسیل رو دارن که مریضی بارترین اطلاعات رو به یه محتوای چشم نواز و جذاب تبدیل کنن. به هرحال این واقعیت که ۹۰ درصد از اطلاعات به شکل تصویر وارد مغز ما می شه خوب نشون میده که ما ذاتاً تصاویر گرافیکی رو به متن ترجیح می دیم. هم اینکه، احتمال لایک گرفتن و به اشتراک گذاری اینفوگرافیکا سه برابر بیشتر از بقیه شکلای جور واجور محتوا هستش.

– بک لینک سازی با اصلاح لینکای شکسته

با رشد اینترنت و تغییر و تحولات وب سایتا، تعداد لینکای شکسته هم بیشتر می شه. وجود لینک شکسته ابداً واسه سئو خوب نیس و تجربه کاربری رو هم تحت اثر قرار میده. بک لینک سازی از راه کمک به اصلاح لینکای شکسته، به تمایل و نیاز مدیران وب به اصلاح کارکرد همه لینکای وب سایتشان وابسته و دست کم سه مرحله داره:

  1. بررسی و پیدا کردن لینکای شکسته؛ به کار گیری یکی از افزونه های گوگل کروم به نام می تونه در این مورد کارگشا باشه. این افزونه همه لینکای صفحه مورد نظر رو بررسی می کنه و لینکای شکسته رو با رنگ قرمز مشخص می کنه.
  2. پیدا کردن یا تولید محتوایی که پتانسیل پر کردن خلأ لینک شکسته پیداشده رو داشته باشه.
  3. تماس و راضی ساختن طرف مقابل.

از این روش یه موقعیت برد-برد ایجاد میشه، چون که هم به اصلاح لینکای شکسته بقیه کمک می کنین و هم خودتون بدون هیچ هزینه ای بک لینک به دست می بیارین.

– درج بک لینک در دایرکتوریای محلی و تخصصی

بک لینک در دایرکتوریای آنلاین تخصصی و محلی می تونه کار و کاسبی شما رو در برابر دید مشتریان بیشتری بذاره؛ اما قبل از ثبت نام و اضافه کردن نشانی وب سایتتون به فهرست این دایرکتوریا، باید دقت عمل به خرج بدین. پس، اول با به کار گیری الکسا مقدار ترافیک ماهانه و مبدأ بازدیدکنندگان دایرکتوری مورد نظر رو مشخص کنین.

موقع جستجو واسه بهترین دایرکتوریا همیشه یادتون باشه که کیفیت بر کمّیت مقدمه، پس به سراغ دایرکتوریایی برید که:

  • صفحه ای واسه کار و کاسبی شما در اونا هست، اما خالیه؛
  • رقبای شما در اونا هستن؛
  • در جستجوی موبایل رتبه های بالاتری دارن؛
  • موبایل

  • واسه کلمات کلیدی اصلی مورد نظر شما رتبه های بالاتری دارن.

– بقیه روش هدف دارای بک لینک سازی

تاکتیکای بک لینک سازی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرن در مقایسه با روش هدف دارای بالا یا خطر بیشتر و یا اثر کمتری دارن. بااین حال، تا وقتی که در اجرای این روش هدف دارا به بیراه س نرید و از راه های درست استفاده کنین می تونین واسه تنوع بخشیدن به منابع بک لینکای خود از اونا بهره بگیرین. به هرتقدیر، همونجوریکه قبلاً هم ذکر شد، همیشه بک لینک از منابع جور واجور طبیعی تر به نظر می رسه و احتمال جریمه شدن به وسیله گوگل رو کمتر می کنه.

۱٫ خرید لینکای پولی

وبلاگایی که در ازای یه مبلغ مشخص حاضرن که بک لینک شما رو در نوار جانبی شون قرار بدن کم نیستن، اما با اینکه گرفتن بک لینک از این روش آسونه، اما به سه دلیل بهتره که به سراغ این روش نرید:

  • خطر بالا: بک لینکا براساس نوع دریافتشان به سه دسته تقسیم می شن: کلاه سفید (روش درست و بدون احتمال جریمه)؛ کلاه خاکستری (کمی خطر داره)؛ و کلاه سیاه (خطر بالایی داره و نقض رو رهنمودهای گوگله). لینکای پولی نمونه تموم نمای اون چیزی که گوگل به عنوان تعریف می کنه حساب می شن و پس در جایی بین روشای کلاه سیاه و کلاه خاکستری قرار می گیرن.
  • هزینه زیاد بدون تضمین اثر: قیمت درج بک لینک در وبلاگای پربازدید بسیار بالاست و بر خلاف هزینه ای که صرف می کنین، ضمانتی واسه کسب نتیجه وجود نداره.
  • قیمت

  • ناهماهنگی و عجیب بودن بک لینکا: طبیعتاً کسی که با دریافت پول از شما بک لینک تون رو در وبلاگ خود درج می کنه همین کار رو واسه بقیه هم می کنه. در نتیجه، چه بسا سایت شما در میان لینکای مشکوکی قرار بگیره که گوگل نظر مثبتی نسبت به اونا نداره. پس با اینکه سایت شما منطقی س، اما به خاطر وب سایتای مجاورتان امکان جریمه شدن شما کم نیس.

۲٫ به کار گیری رپرتاژ آگهی

معروفیت و ارزش رپرتاژ آگهی کم کم در حال افوله، اما دلیلش این نیس که رپرتاژ آگهی ذاتاً چیز بدیه، بلکه به دلیل زیاده روی بازاریابا و اسپم کردن فضای مجازی با محتوا و لینکای بی کیفیته.

بااین وجود، این روش هنوزم تا حدی می تونه به رشد سایت شما کمک کنه. پس اگه به دنبال به کار گیری رپرتاژ آگهی هستین، اول اطمینان پیدا کنین که چیز با ارزشی واسه به اشتراک گذاشتن دارین (مثلاً یه وسیله اینترنتی استثنائی یا عرضه یه محصول خاص) و بعد به سراغ تولید محتوا برید. اگه در مورد نوشتن رپرتاژ آگهی تجربه خاصی ندارین بهتره که این کار رو به نویسنده هایی محوّل کنین که با سبک و راه و روش مخصوص این نوع از محتوا آشنایی دارن.

۳٫ نشونه گذاری اجتماعی (Social Bookmarking)

کیفیت و کمیت ترافیک ارجاعی که ارسال لینک در وب سایتایی مانند Reddit، Digg و StumbleUpon جذب می کنه، دیگه مانند گذشته نیس. درواقع، اگه فقطً از این روش استفاده کنین فقط بانس ریت وب سایتتون بیشتر می شه. به هرحال اگه اسپم نباشه، نشونه گذاری اجتماعی ضرری رو متوجه شما نمیکنه، اما واسه به دست آوردن یافته های بهتر، فقط از سایتایی استفاده کنین که با مخاطبان هدف شما تناسب دارن. مثلا، ثبت لینک وبلاگ آموزش آشپزی یا پوشاک در پلتفرمای تصویر محور مانند پینترست بهتر میشه.

۴٫ لینک گذاری در دایرکتوریای عمومی

دایرکتوریای عمومی لینک وب سایتای جور واجور رو جمع آوری و اونا رو دسته بندی می کنن. مشکلی که این دایرکتوریای عمومی دارن اینه که بیشتر اونا فقط با هدف بک لینک سازی ایجاد شده و ً کاربرد خاصی واسه کاربران ندارن. هم اینکه، گوگل هم نسبت به این وب سایتا شدت عمل و سختگیری بیشتری به خرج میده.

مشکلی

بخش چهارم: ۵ باید و نباید درباره بک لینک سازی

به همون ترتیبی که واسه موفقیت در هر فعالیتی باید از بعضی از اقدامات دوری و نکات خاصی رو حتماً پیاده کنین، موقع برنامه ریزی واسه بک لینک سازی هم لازمه که به باید و نبایدهای خاصی به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اینجا به پنج مورد از مهم ترین اونا می پردازیم:

برنامه ریزی

باید بک لینکای متنوعی داشته باشین

در یکی از مطالعاتی که با بررسی یه میلیون نتیجه از جستجوهای گوگل در سال ۲۰۱۶ انجام شد این طور نتیجه گیری شد که فقط گرفتن بک لینک از یه منبع خاص نمی تونه بهترین اثر ممکن رو داشته باشه؛ پس باید از منابع و روشای متنوعی استفاده کنین. البته تأکید بر این نکته مهم هم خالی از لطف نیس که هر لینکی نمی تونه باعث رشد سایت شم”