تکنیک فروش: به مشتریان خود حق انتخاب بدهید

Elevated View Of Multi Colored Arrows In The Centre Of White Maze

افزایش مشتری و فروش، بازاریابی اینترنتی

فوت وفن فروش: به مشتریان خود حق انتخاب بدین

سعید رهبری

۱۲

۰

۵ ۰۰۱۳

فوت وفنای بسیار متفاوتی واسه راضی کردن مشتریان به خرید هست. ما هم در یکی از مطالب قبلی خود به بررسی تعدادی از این راهکارها پرداختیم (ده روش موثر واسه قبولوندن مشتری به خرید). اما شاید آسونترین و موثرترین تکنیکی که واسه گرفتن مشتریان بیشتره، تکنیکی به نام “اما شما آزاد هستین” باشه. یافته های ۴۲ تحقیق جور واجور روانشناسی (روی ۲۲,۰۰۰ نفر) نشون میده که این فوت وفن می تونه شانس اینکه از مشتری خود جواب مثبت بشنوین رو دو برابر کنه. کافیه به خوندن ادامه بدین تا بفهمین این فوت وفن دقیقاً چیجوری کار می کنه. البته فقط اگه تمایل دارین.

روانشناسی

فهمیدین که الان چه کاری کردم؟ بله، از فوت وفن “اما شما آزاد هستین” روی شما استفاده کردم. اگه بخوایم این فوت وفن رو خیلی ساده توضیح بدیم: اول شما درخواستی می کنین، بعد حق انتخاب داشتن مخاطب خود رو به رسمیّت می شناسین. اینطوری آزادی عمل داشتن مخاطب شما باری دیگه تائید می شه و شما به صورت غیر مستقیم به مخاطب خود می گین که اصلا حق اون واسه جواب منفی دادن رو تهدید نمی کنین. حتماً فیلم ماتریکس رو دیدین. اگه یادتون باشه، این فیلم هم دربارۀ مفهومی مشابه صحبت می کرد. کافیه به آدما حق انتخاب (یا شاید بگیم توهم حق انتخاب) بدین تا کاری که شما می خواین رو بکنن. یعنی به اونا بگید که چه تصمیمی به نفعشونه، اما بازم تصمیم رو به عهدۀ خود اونا بذارین.

کلماتی که واسه رسوندن آزادی مخاطب استفاده می کنین خیلی مهم نیستن. براساس یه تحلیل روانشناسی که امسال به وسیله کریستوفر کارپنتر چاپ شد، شما می تونین به انتهای درخواست خود هر کدوم از دو عبارت “اما به روشنی لزومی به اینکار نیس” یا “اما شما آزاد هستین” رو اضافه کنین و هر دو به یه اندازه موثر هستن – به خصوص وقتی که اینکار رو به صورت روبرو و کلامی انجام بدین.

البته فکر می کنم روشن باشه که نباید همیشه از این فوت وفن استفاده کنین، چون که ممکنه اینطور به نظر برسه که شما دچار مشکل روانی شدین (هی عزیزم، می تونی آشغالهارو بیرون ببری؟ البته تو آزاد هستی که بگی نه!) اما وقتی بحث بر سر تصمیمای مهم باشه، به رسمیت شناختن توانایی فرد مقابل در اراده کردن می تونه حس قدرت بیشتری به اون بده (و در آخر اون در جهتی که شما می خواین حرکت می کنه). من شخصاً فهمیدم که این کار حتی بروی بچه های سرتق هم جواب میده. پس قدرت اونو دست کم نگیرید.

اراده کردن

در آخر اگه دوست دارین بیشتر در مورد انتخاب و تاثیر اون بروی مشتریان بدونین، پیشنهاد می کنم مطلب دیگه ما در این مورد (انتخابای کاربران رو محدود کنین!) رو بخونین. منتظر نظرات شما در مورد حق انتخاب کاربر و تاثیر اون بروی بازاریابی دیجیتال یه برند هستیم.

دیجیتال