– طبقه بندی مشتریان بر اساس وفاداری
به زعم گوستافسون و همکاران[1](2005) با توجه به وفاداری مشتریان میتوانیم آنها را به صورت زیر دستهبندی کنیم:
مشتریان احتمالی[2]: مشتریان احتمالی، خریداران بالقوه محصولات هستند که احتمال خرید آنها وجود دارد.
مشتریان معمولی[3]: هنگامی که خریداران بالقوه یا مشتریان احتمالی، اقدام به خرید یک محصول میکنند به مشتری معمولی تبدیل میشوند. مشتری معمولی کسی است که حداقل یکبار اقدام به خرید یا معامله کرده است.
مشتری دائمی[4]: مشتری دائمی کسی است که مرتب اقدام به خرید میکند. هدف بازاریابی تبدیل مشتری معمولی به مشتری دائمی است.
حمایتکنند[5]: حمایتکننده کسی است که به غیر از خرید دائمی، از شرکت ، محصولات و خدمات آن پشتیبانی میکند.
مشتری وفادار متعصب(هوادار)[6]: هوادار کسی است که به غیر از خرید دائمی و دفاع از خرید خود، تصویر مثبتی از شرکت ، محصولات و خدمات آن در اذهان دیگران نیز ایجاد میکند.
در بازاریابی، هواداری لفظی و عملی این گروه به عنوان یک منبع گرانبها به حساب میآید.
در بازاریابی برای مشتریان احتمالی و معمولی، جذب مشتریان جدید از اهمیت زیادی برخوردار است و در بازاریابی برای مشتریان دائمی، حمایتکنندهها و هواداران، ایجاد و افزایش رابطه در جهت حفظ مشتریان از اهمیت ویژهای برخوردار است (هریسون، 2001).
[1] -Prospect
[2]– Customers
[3]-Client
[4]-Supporter
[5]– Advocate
[6]– Knox