فناوری

طلوع کم فروغ ستاره های مرسدس بنز در نمایشگاه خودرو تهران

دومین دوره نمایشگاه بین المللی خودرو تهران با سلطه چینیا، کمرنگ شدن ژاپنیا و بازشدن روزنه امیدی از طرف خودروسازان آلمانی همراه بود.

در نمایشگاهی که با حضور قوی و پر تعداد خودرو سازان چینی همراه بود، اجناس مرسدس بنز تو یه غرفه به طور کامل ساده و ساکت در جوار کامیونای گروه صنعتی ماموت صف آرایی کرده بودن.

ستاره ایران که جای خالی حضورش سال گذشته بسیار محسوس بود، امسال در کنار فولکس واگن، تنها برندای آلمانی حاضر در این همایش تقریبا پر شور بودن.

هر چند در این نمایشگاه هم اجناس پرچمدار مرسدس بنز مثل کلاس S حضور نداشتن اما نمایش نمونه های پایه از سری C و E توجه بازدیدکنندگان رو به خود جلب می کرد.

کاتالوگ ارائه شده به وسیله شرکت در نمایشگاه که خودروای ارائه شده در ایران رو نشون میداد خبر حضور محصولی جدید رو میداد.

اونطور که از دلایل امر بر میاد، با در نظر گرفتن سختگیری قوانین شاید در آینده تماشاگر حضور C 300 Coupe در بازار کشورمون باشیم که واسه عشاق مرسدس بنز که سال هاست اثری از نمونه های اسپرت این برند در ایران ندیده ان، خبر امیدوار کننده ای حساب می شه. 

البته حتی با این وجود هم مسئله قیمت گذاری، مثل چیزی که در مورد مدل E200 روی داد، جای نگرانی داره. در واقع قیمت گذاری زیاد این مدل و نبود عرضه اون در تیراژ بالا باعث شد تا خیلی از مشتریان سنتی سدانای لوکس به خرید ب ام و سری پنج و سری هفت مایل شن.

مرسدس E کلاس عرضه شده به وسیله ستاره ایران که الان فقط در مدل E200 در بازار ایران معرفی شده. از یه موتور ۲ لیتری توربو شارژ استفاده میکرد و توان تولید ۱۸۳ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن بر متر گشتاور داره.

موتور این خودرو در کنار جعبه دنده ۷ سرعته خود می تونه در عرض ۸٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسه همچین در مصرف شهری ۸ لیتر و در جاده ۶٫۵ لیتر برآورد شده.

از دید کارکرد و مشخصات فنی C200 شباهت بسیاری به E200 داره و به لطف آپشنای کمتر نسبت به اتاق E (وزن کمتر) ۰٫۱ ثانیه از E سریعتره.

با تموم زیباییا و جذابیتای کلاس E قیمتی ۷۰۰ میلیون اونم واسه این رده کمی غیر عقلانیه مگه اینکه عاشق اون باشین تا ستاره سه پر هنگام رانندگی جلوی شما بدرخشه.

مشابه این روند چند سال قبل در مورد سی کلاس هم تکرار شد و عرضه کم نمونه های C200 با قیمت زیاد ۴۵۰ میلیونی نتونست رضایت مشتریان ستاره ایران رو تامین کنه.

در واقع بر خلاف اینکه پس از برجام امیدهایی به زنده کردن فعالیت مرسدس بنز در ایران وجود داشت، شرکت ستاره ایران که از زیر مجموعه های ایران خودرو حساب می شه تا الان اقدام موثری هم جهت با عرضه پر تیراژ اجناس جدید و کسب سهم در بازار انجام نداده و از این جهت تقریبا همه سهم بازار خود رو به پرشیا خودرو که اجناس ب ام و رو عرضه می کنه واگذار کرده.

این در حالیه که در سطح جهان مرسدس بنز در مورد بازپس گیری تاج پادشاهی خود در کلاس خودروهای لوکس بسیار موفق عمل می کنه و در سال گذشته میلادی آخرسر موفق شد پس از چند سال شکست عنوان پر فروش ترین برند لوکس جهان در صنعت خودروسازی رو از گروه ب ام و برباید.

با این وجود در بازار ایران در بر پاشنه دیگری می چرخه، مدیران انتخابی ایران خودرو واسه ستاره ایران شور و اشتیاقی نسبت به برگردوندن ستاره های مرسدس بنز به خیابونای ایران از خود نشون نمی دن و صحبتای ضد و نقیضی در مورد دلایل این مطرح می شه.

سخت گیری بیشتر از اندازه مرسدس بنز در مورد شرایط غیر استاندارد سوخت و کمبود مراکز خدماتی یا مسائل مربوط به دولتی بودن ایران خودرو به عنوان مالک ستاره ایران از این جمله ان.

از طرف دیگه مرسدس بنز تمایلی به همکاری با بخش خصوصی واسه حضور در بازار ایران نداره و براساس سیاستای کلی خود، همکاری با خودروسازان پر نفوذ دولتی رو به حضور کم رقم با بخش خصوصی بهتر می دونه.

حالا هم گره کور این مسئله با بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی و زیاد شدن قیمت کم کم یورو همراه شده و شرایط ستاره ایران وهم آلود تر از همیشه به نظر می رسه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *