مزایای رهبری خدمتگزار
اگرچه تحقیقات نشان داده است که رهبری خدمتگزار عمدتا به جای توجه به نتایج سازمانی به افراد و کارکنان توجه مینماید، اما هنوز برخی از دانشمندان ادعا میکنند که میتوان به کمک رهبری خدمتگزار به نتایج سازمانی سودمند دست یافت. برخی از مزایایی که رهبری خدمتگزار به دنبال دارند عبارتند از (آندرسون[1]، 2009):
- خلاقیت و نوآوری
- تمرکز بر ارزشها و مأموریت
- پاسخگویی و انعطاف پذیری
- تعهد به ارائهی خدمات(داخلی و خارجی)
- احترام گذاشتن به کارکنان و در نتیجه دستیابی به وفاداری کارکنان
همچنین رهبری خدمتگزار میتواند بهره وری سازمان را بهبود بخشیده و عملکرد مالی را تقویت نماید. مطالعات بیانگر آن است که بین سبک رهبری خدمتگزار و اعتماد رابطه برقرار است و اعتقاد بر این است که نحوهی ادراک مثبت کارکنان از رهبری خدمتگزار وابسته به اعتمادی است که میبایست از سوی رهبران وجود داشته باشد. در سبک رهبری خدمتگزار، رهبر به زیردستان و کارکنان خود اعتماد داشته و در نتیجه کارکنان نیز به رهبران و مدیران خود اعتماد خواهند داشت (جوزف و وینستون[2]، 2005). رهبری خدمتگزار این پتانسیل را دارد تا به عنوان یک نیروی متحول کننده باعث افزایش انگیزه کارکنان شود. چالشی که ممکن است در سازمانهای آینده گریبانگیر گردد، توسعهی رهبرانی که در آنِ واحد میبایست هم سیستمهای سازگاری را ایجاد نموده و هم شأن و منزلت افراد را حفظ نمایند. وجود این پارادوکس نیاز مبرم به رهبری خدمتگزار را مبرهن میسازد؛ چرا که در سیستمهای رهبری سنتی، قدرت در دست افراد معدودی بوده و دیگران میبایست از وی پیروی میکردند و این دقیقا نقطهی مقابل رهبری خدمتگزار است. رهبری خدمتگزار بر مبنای خدمت رسانی به تمامی افراد و در نتیجه کل سازمان است (آندرسون، 2009).
2-1-8) رهبری خدمتگزار و رهبری تحول آفرین
رهبران خدمتگزار و تحول آفرین کیفیات و ویژگیهای تقریبا یکسان و مشابهی دارند. با مطالعه در این دو سبک رهبری مشخص میشود که هر دو این سبکهای رهبری ریشه در مفهوم رهبری کاریزماتیک دارند. این مفهوم که برای اولین بار توسط «وبر» مطرح شد بر صفات و ویژگیهای خاص رهبر که ناشی از شخصیت کاریزمای او است، تأکید دارد. با مقایسه این دو سبک رهبری مشخص میشود که هر دو بر تشویق افراد، ارزش گذاردن به افراد، شنود مؤثر، مربی و معلم بودن و توانمندسازی دیگران تأکید دارند. در واقع، بر اساس تئوریهای مذکور بیشترین شباهت را میتوان در توجه فردی و تأکید بر توانمندسازی دیگران مشخص نمود. هر دو سبک بر چشم انداز داشتن، شنود مؤثر، توانمندسازی دیگران، ارتباط برقرار کردن، مدل سازی، اقناع و صداقت تأکید دارند.
رهبری تحول آفرین و رهبری خدمتگزار، دو تئوری متضاد و در مقابل هم نیستند؛ بلکه آنها ایدئولوژی های مکمل هستند؛ زیرا هر دو آنها تشکلهای عالی رهبری را معرفی میکنند. اما این دو مفهوم، تفاوتهایی نیز دارند در حالی که هم رهبری خدمتگزار هم رهبری تحولآفرین بر تأکید گذاشتن و نفوذ تأکید دارند، رهبری خدمتگزار به شیوهای غیرسنتی؛ یعنی قرار گرفتن در مقام خدمتگزاری به این تأثیر دست مییابد. رهبری خدمتگزار تأکید بیشتری بر خدمت کردن به پیروان دارد و همچنین آزادی بیشتر و اعتماد بیشتری به زیردستان نشان میدهد. رهبری تحولآفرین بیشتر بر اهداف سازمان تأکید دارد در حالی که رهبری خدمتگزار بر افراد که پیروان او هستند تأکید و تمرکز دارد(استون[3] و همکاران، 2004).
رهبری خدمتگزار همانند رهبری تحول آفرین با استفاده از مکانیزمهای سازمانی مانند پاداش، ارتباطات، سیاستهای سازمانی و شیوهها و روشها باعث ایجاد فرهنگ مولد روانی با ویژگیهای معنوی بودن، شخصی، مولد، منفعل و تمایل به حفظ وضع موجود میشود که این فرهنگ موجب میشود که رهبری خدمتگزار در محیطهای ثابت موفقتر عمل کند و در محیطهای پویا به شکل ناموفقتر از رهبری تحول آفرین عمل کند و این سبک رهبری را برای دوره ثابت و آرامش در سازمان مناسب کند. در مقابل رهبری تحول آفرین، با استفاده از مکانیزمهای سازمانی مانند پاداش، ارتباطات، سیاستهای سازمانی و شیوهها و روشها باعث ایجاد فرهنگ توانمندسازی پویا با ویژگیهای فعال، قوی، پویا و نوآور میشود. این فرهنگ سبب میشود که رهبری تحول آفرین در محیطهای پویا موفقتر عمل کند و در محیطهای ثابت به شکل ناموفقتر از رهبری خدمتگزار عمل کند و این سبک رهبری را برای دورههای بحران یا گذار از وضعیت فعلی و مخصوصا زمانهای ایجاد تغییر مناسب کند.
جدول 2-1) مقایسه ویژگیهای رهبری خدمتگزار و رهبری تحول آفرین (استون و همکاران، 2004)
ویژگیهای رهبری خدمتگزار | ویژگیهای رهبری تحول آفرین |
تأثیرگذاری | نفوذ مطلوب یا کاریزماتیک |
چشم انداز | چشم انداز |
اعتماد | اعتماد |
اعتبار و شایستگی | احترام |
تفویض اختیار | تقسیم ریسک پذیری |
صداقت و درستکاری | درستکاری |
الگوسازی و مشخص بودن | الگوسازی |
خدمت | انگیزش الهام بخش |
تعهد به اهداف | نظارت |
ارتباطات | ارتباطات |
امتناع | ابراز احساسات |
پیشگام بودن | تحریک هوشی |
قدردانی از دیگران | امتناع |
تشویق دیگران | حلال مشکلات |
آموزش و تعلیم دادن | ملاحظات شخصی |
شنود مؤثر | توجهات فردی |
آموزش | |
شنود مؤثر |