فناوری

هدست واقعیت مجازی Vive آمده تا نجات بخش HTC باشد

در کنگره جهانی موبایل، شرکت تایوانی HTC در آخر نسخه پایانی هدست واقعیت مجازی Vive رو در اختیار اصحاب رسانه و علاقمندان به تکنولوژی گذاشت و قیمت اونو هم مشخص کرد؛ قیمتی ۸۰۰ دلاری که واسه یه هدست، کمی بیشتر از اندازه گران به نظر می رسه.

اما کیفیت بسیار بالای تجربه کاربری این هدست رو شاید بشه توجیه مناسبی واسه قیمت اون دونست. از طرفی، پس از داشتن یه تجربه مطلوب با این هدست، اینجور حسی به شما دست میده که اچ تی سی تموم توان خود رو واسه بهینه سازی اون انجام داده و در حال تبدیل شدن به شرکتی تک محصولهه؛ شرکتی که می خواد فقط یه هدست عالی رو به دست کاربر برسونه.

البته اگه با محصول کار کرده و تجربه کاربری مطلوبی که داره رو امتحان کنین، مشکلی با تک-محصوله شدن تایوانیا دارین و بلکه از اون استقبال هم می کنین.

htc-vive-mwc-2016-03-w600

بعیده بتونین فردی که با این هدست کار کرده رو پیدا کنین که بتونه از نقصای اون واسه تون بگه. کافیه هدستای پیشرفته از طرف آکیلس، سامسونگ و حتی ال جی رو امتحان کنین تا این موضوع رو درک کنین. پس از بر سر گذاشتن همین هدست هاست که چند دقیقه ای باید صرف کنین تا فهمیده باشین چه خبره و زاویه دید و لنزها، چیجوری تنظیم می شن.

کمی که با این هدستا کار کنین و بازم نتونین لنزها رو به شکل درست در برابر چشم خود بذارین، به این نتیجه می رسید که شاید بدون اینکه خبر داشته باشین، چشماتون ضعیف شدن و بهتره به چشم دکتر مراجعه کنین.

وایو اما اینجور نیس. خیلی راحت تنظیم می شه و نمی تونین کیفیت چیزی که در برابر خود می بینین رو باور کنین. در میان هدستای واقعیت مجازی، اینکه بتونه تجربه همه جانبه تری به وجود آورد موفق تره و این دقیقا همون اتفاقیست که با هدست وایو از اچ تی سی واسه تون رخ میده.

نکته ای که در هدستای واقعیت مجازی دیگه به اونا توجه نمی شه، تعامل با جهان بیرون از هدسته. در وایو سیستمی تعبیه شده به نام «Chaperone» که حالت یه نگهبان واسه شما رو داره. کافیه هنگام بر سر داشتن این هدست قدم بزنین و به یه جسم، مثل یه دیوار، نزدیک شید تا این سیستم فعال شه و به وسیله دوربین جلوی هدست، چیزی که در برابرتان قرار داره (و به طرفش می رید) و احتمال برخورد با اونو دارین، درون هدست و در پنجره ای، واسه تون به نمایش گذاشته شه. این یه ویژگی بسیار جذابه که شما از خارج کردن هدست از سر در مواقع تکراری بی نیاز می کنه.

این وسط موبایلا (آیفون یا اندروید) خوب می تونن به وسیله بلوتوث با وایو هماهنگی برقرار کرده و در صورت دریافت تماس، قادر هستین با هدست خود به اون جواب  بدین. کلا این ایده هم در کنار سیستم «Chaperone»، به شما کمک می کنه تا بتونین کمتر هدست رو از سر خارج کرده و در واقع کمتر از جهان مجازی تون فاصله بگیرین.

کنترلرهای Vive با اینکه کمی بزرگ به نظر می رسن اما عملکردی عالی دارن و خوب می تونن حرکت دستان شما رو تشخیص بدن. اینم بگیم که اچ تی سی، سال گذشته نمونه اولیه این هدست رو در اختیار پیشرفت دهندگان گذاشت اما تجربه کاربری نسخه پایانی، با نمونه اولیه اصلا قابل مقایسه نیس و شاید بشه گفت تاخیرهایی که شرکت تایوانی در عرضه این محصول داشته، حالا تا حد زیادی قابل پذیرش هستن.

از دید HTC، هدست Vive محصولیه که باید به موفقیت دست پیدا کنه. جدا از نیاز اچ تی سی به داشتن یه محصول برنده، تجربه کاربری Vive از ریفت برتره و می تونه دنیایی دیگه رو در برابر چشم افراد نمایش دهد. شاید در نگاه اول قیمت ۸۰۰ دلاری واسه این هدست از رقبا گران تر به نظر برسه اما هیچ بعید نیس که HTC حاشیه سود خود از این محصول رو پایین هم آورده باشه تا بتونه اینجور تجربه ای رو با این قیمت به دست علاقمندان به تکنولوژی واقعیت مجازی برسونه.

htc-vive-mwc-2016-20-w600

لوگوی Vive هم جذاب به نظر می رسه و حتی شانس تبدیل شدن به یه نماد مثل «استیم» رو داره. از طرف دیگه یکی از نکات مثبت محصول مورد بحث، اینه که اچ تی سی در ازای ۸۰۰ دلار یه پکیج کامل رو در اختیار مشتری قرار میده و البته خبر میده که این پکیج واسه آدمایی مناسبه که از کامپیوترای شخصی پرقدرت بهره مند هستن. بیراه نیس اگه تصور کنیم که آینده ای روشن در برابر اچ تی سی و Vive هست.

کنگره جهانی موبایل رو میشه مکانی دونست اچ تی سی در اون تعهد خود به تکنولوژی واقعیت مجازی و آینده همین فناوری رو به نمایش گذاشته. می خواین تعهد اچ تی سی رو به واقعیت مجازی سبک سنگین کنین؟ کافیه سری به غرفه این شرکت در کنگره جهانی موبایل بارسلون بزنین تا ببینین که این شرکت موبایل ساز، تقریبا تلفن هوشمندی با خود به این اتفاق نیاورده. حتی پسورد وای-فای این غرفه هم براساس نام هدست Vive تنظیم شده.

شاید درست نباشه از این پس شرکت تایوانی اچ تی سی رو به عنوان یه سازنده موبایل بشناسیم. شرکت مورد بحث، تموم تلاش خود رو استفاده کرده و همه منابع اش رو درگیر بهبود و برتر ساختن Vive از رقبا کرده. درسته که در آینده هم می تونیم تماشاگر ارائه موبایلای جور واجور از طرف این شرکت باشیم، ولی تجارت موبایلای اندرویدی واسه اچ تی سی و یه سریای دیگه از شرکتای خوش نام بخش موبایل عالی نبوده و حالا بیراه نیس اگه بگیم که تایوانیا آینده خود رو در واقعیت مجازی جستجو می کنن. حال و با نگاهی به کارکرد بسیار مطلوب Vive، میشه گفت اچ تی سی راه مناسبی رو واسه حرکت آینده خود برگزیده س.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *