رویکردهای مختلف برای ارزیابی کیفیت گزارشگری مالی
افزون بر پیشنهاد شماره 8 و متن اصلاح شده استاندارد شماره 61، رویکردهای متفاوت دیگری به کیفیت اصول حسابداری و گزارشگری مالی وجود دارد. این رویکردها را میتوان به دو گروه تقسیم کرد: 1) رویکرد نیازهای استفادهکننده و 2) رویکرد حمایت از سرمایهگذار/ سهامدار. رویکرد نیازهای استفادهکننده تمرکز بر مسائل مرتبط با ارزشیابی دارد. رویکرد حمایت از سرمایهگذار/ سهامدار بر مسائل مرتبط با نحوه اداره شرکت و مباشرت تاکید دارد.
الف) رویکرد نیازهای استفادهکنندگان[1]
در این گروه، کیفیت گزارشگری مالی برمبنای سودمندی اطلاعات مالی برای استفادهکنندگان، تعیین میشود. چارچوب نظری هیئت استانداردهای حسابداری مالی نمونه اولیهای از این مدل است. هیئت در بیانیههای مفهومی استدلال میکند که کیفیت میباید برحسب اهداف کلی گزارشگری مالی، یعنی فراهمکردن اطلاعات سودمند برای استفادهکنندگان جهت تصمیم های سرمایهگذاری، اعتبار و مانند آن تعریف شود. هیئت سپس ویژگیهای کیفی لازم برای تامین اهداف بیان شده را تعریف میکند. طبق مدل هیئت، خصوصیات کیفی شامل مربوطبودن (ارزش پیشبینی، ارزش تاییدکنندگی و به موقع بودن)، اتکاپذیر بودن (رسیدگیپذیری، بیان صادقانه و بیطرفی)، ثبات رویه و مقایسهپذیر بودن است. هیئت تصدیق میکند که این یک ارزیابی ذهنی است و اغلب میباید بین مربوط بودن و اتکاپذیر بودن تعادل برقرار شود(رحمانی، 1381).
رویکرد کمیته جنکینز[2] دقیقاً در راستای مدل هیئت استانداردهای حسابداری مالی میباشد، اما در تعریف نیازهای اصلی استفادهکنندگان به اطلاعات، با شناسایی مفاهیم هفت گانه زیر از آن مدل فراتر میرود:
- تجزیه و تحلیل جداگانه هر قسمت تجاری که فرصتها و ریسک های متفاوتی دارد،
- درک ماهیت فعالیت شرکت،
- کسب و درک دیدگاه و چشمانداز فعالیت،
- درک دیدگاه مدیریت،
- اشاره به نسبی بودن اتکاپذیری اطلاعات در گزارشگری مالی،
- درک عملکرد شرکت نسبت به رقیبان و سایر شرکتها، و
- درک تغییرات مهمی که به سرعت بر شرکت تأثیر میگذارد.
اطلاعات مالی بهمیزانی که یک یا چند نوع از نیازهای استفادهکنندگان بهشرح فوق را تامین کند، مربوط، تصور میشود. کیفیت این اطلاعات سپس براساس سایر ویژگیهای کیفی، مشابه مدل هیئت، یعنی اتکاپذیری و مقایسهپذیری، مورد قضاوت قرار میگیرد. رویکرد استمرار سود نیز بویژه مبتنی بر دیدگاه سرمایهگذاران است. اطلاعات مالی که به سرمایهگذاران در 1) تشخیص سود اصلی از سود غیراصلی و 2) تفکیک اقلام مالی یا نتایج کسب و کارهای فرعی از فعالیتهای اصلی کمک کند، مربوط انگاشته میشود. تمام خصوصیات اطلاعات که برای استفادهکنندگان سودمند درنظر گرفته میشود با هدف نهایی استفادهکنندگان که تعیین ارزش شرکت یا ارزیابی ریسک اعتبار است، ارتباط صریح یا ضمنی دارد.
ب) رویکرد حمایت از سرمایهگذار/ سهامدار[3]
در این گروه، کیفیت اطلاعات مالی بهطور عمده برحسب «افشای کامل و منصفانه» برای سهامداران تعریف میشود. هدف بنیادی برنامه مدیریت سود که توسط لویت[4] رییس کمیته بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) اعلام و به اجرا گذاشته شد، حمایت از سرمایهگذار/ سهامدار است. در این زمینه، کیفیت گزارشگری مالی عبارت است از اطلاعات مالی کامل و شفاف که مانع گمراهی یا ایجاد ابهام برای استفادهکنندگان میشود.
رویکردهایی که در گروه حمایت از سرمایهگذار/ سهامدار طبقهبندی میشود، معیارهای مشابهی برای تعیین کیفیت اصول حسابداری و گزارشگری مالی دارد. معیارهای تعیین کیفیت اصول حسابداری و گزارشگری مالی در هر یک از این رویکردها بهشرح زیر است:
پیشنهاد شماره 8:
- شفافیت موارد افشا،
- درجه تهاجمی یا محافظهکاری اصول حسابداری و براوردهای اساسی.
استاندارد شماره 61 :
- شفافیت، یکنواختی و کامل بودن اطلاعات و موارد افشای حسابداری،
- یکنواختی کاربرد خط مشیهای حسابداری،
- اقلامی که تاثیر مهم بر بیان صادقانه، رسیدگیپذیری، بیطرفی و یکنواختی اطلاعات حسابداری دارد.
کمیته کرک[5]:
- شفافیت روش های افشا،
- محافظهکاری، میانهروی یا افراطیبودن در انتخاب اصول حسابداری،
- نحوه عمل حسابداری مشترک یا خاص است و در اقلیت میباشد.
مدل کمیته بورس اوراق بهادار امریکا برای ارزیابی کیفیت استانداردهای حسابداری بینالمللی:
- شفافیت،
- مقایسهپذیر بودن،
- افشای کامل.
بعضی از معیارهای فوق شبیه معیارهای رویکرد گروه نیازهای استفادهکنندگان است. بههرحال، تفاوت بنیادی بین این دو گروه وجود دارد. رویکرد نیازهای استفادهکنندگان عمدتاً به تامین اطلاعات مالی که برای استفادهکنندگان در تصمیمگیریهای ارزشیابی/ تخصیص سرمایه مربوط باشد، تمرکز دارد، ولی رویکرد حمایت از سرمایهگذار/ سهامدار در پی اطمینان دادن به استفادهکنندگان است که اطلاعات به مقدار ممکن (کفایت اطلاعات) و به شکل شفاف (کامل بودن اطلاعات) ارائه شده است. هدفهای رویکردها، لزوماً مانعهالجمع نیستند و در بعضی زمینهها تقویتکننده یکدیگرند.
[1] . User needs Approach
[2] ـ Jenkins
[3] – Shareholder/ Investor Protection Approach
[4] . Levitt
[5] ـ Kirk