فناوری

چرا هیولا می تواند آینده گیم ایران را تغییر دهد؟

عرضه بازیای ویدیویی به صورت رسمی و از سمت ناشران اونا هیچ وقت به درستی در ایران انجام نشده و به طور مشخصی دلیل اینجور مشکلی نبود قانون کپی رایت در ایرانه.

کنسولای بازی و نسخه فیزیکی بازیا اکثراً از راه کشورای حاشیه خلیج فارس (اونم به صورت غیرقانونی) وارد می شن و آمار فروش اونا در ایران هم، به نام همون کشورها ثبت می شه.

نبود پشتیبانی رسمی باعث شده تا خیلی از خریداران موقع روبرو شدن با مشکلی، امکان رابطه برقرار کردن با سازندگان اون کنسول یا ناشرین بازی رو نداشته باشن و در خیلی از موارد، ضررهای مالی خیلی زیادی رو متحمل شن.

چندی می شه که هیولا (hayoola.com) به عنوان یه پلتفرم دیجیتالی پخش بازیا شروع به کار کرده و در اولین قدمای خود، با توافقی با شرکت لهستانی ۱۱Bit Studios، بازیای این شرکت رو به صورت رسمی و با قیمتی مناسب در ایران عرضه می کنه.

در ادامه به بررسی این نکته می پردازیم که به چه دلیل اینجور کارایی کمک زیادی به حضور رسمی کمپانیای بازی سازی و عرضه کننده کنسول می کنه.

سرزمین نا شناخته ها

به گفته دایرک، تا سال ۱۴۰۰ تعداد کاربران بازیای ویدیویی در ایران به ۴۲ میلیون نفر می رسه.

طبق گزارش مرکز تحقیقات بازیای دیجیتال (برقرارِک)، پیش بینی می شه تا سال ۱۴۰۰، تعداد کاربران بازیای ویدیویی در ایران به بیشتر از ۴۲ میلیون نفر برسه. این موضوع به این معناست که ایران با در نظر گرفتن جمعیت جوون و علاقه مند به فناوریای دیجیتال، بازار بسیار مطلوبی واسه فعالیت غولای بازی سازی هستش.

الان و به دلیل نبود حضور این کمپانیای بزرگ در ایران و نبود بستری رسمی واسه عرضه بازیا و امتحان موثر بودن بازار ایران، شرکتای بازی سازی به طور کامل از وضعیت بازار گیم کشور ما بی اطلاع هستن و میشه به نبود حضور اونا در ایران حق داد.

حضور هیولا به عنوان بستری که از عرضه بازیای ویدیویی با رعایت حقوق مولف پشتیبانی می کنن، می تونه شروع خوبی واسه امتحان بازار ایران به وسیله کمپانیای خارجی باشه. در همین شرایط فعلی که هیولا در ماه های ابتدایی تاسیس خود هست، پیشرفتایی در ایجاد اینجور بستری انجام شده.

مثلا، قراره در آینده ای نزدیک دیگه بازی بزرگ ۱۱Bit Studios یعنی Frostpunk هم روی هیولا منتشر شه و شاید در آینده ای نچندان دور باید منتظر حضور بازیای مهمی از دیگر ناشرین خارجی در هم باشیم.

سفارشی واسه ایران

شایدً اطلاع دارین که قیمت بازیا روی پلتفرمای دیجیتال موفقی مثل استیم، در مناطق جور واجور و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی اون کشور، فرق داره. مثلا، نسخه روسی بازیا در استیم قیمتی شدیدا ارزون تر از نسخه اروپایی و آمریکای شمالی اونا دارن.

اون دسته از گیمرهای ایرونی که بازیا رو به صورت اصلی خریداری می کنن، بیشتر وقتا مجبورند بهای نسخه ای که با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم اروپا و آمریکا قیمت گذاری شده رو بپردازند که الحق و با در نظر گرفتن قیمت فعلی دلار، هزینه های سنگین و غیر معقولی رو روی دست اونا می ذاره.

قبل از این گفتیم که بازار بازیای ویدیویی در ایران، بازاری نامعلوم س. حال اگه این مهم با جفت و جور شدن و پیشرفت بستری مانند هیولا اتفاق بیفته، ناشرین شک نداشته باشینً واسه حضور موفق و موثر در کشورمون، تلاش می کنن تا بازیا رو با قیمتی مناسب با وضع مالی کاربران بازیای ویدیویی در ایران عرضه کنن، اتفاقی که الان در مورد بازیای خارجی سرویس هیولا و قیمت مناسب و ارزون تر اونا نسبت به نسخه های دیگه پلتفرما، اتفاق افتاده.

چرخه ای که می تونه کامل شه

محمود صادقی قبل از این به تاثیر مثبت کپی رایت روی بازی سازی داخلی اشاره کرده بود.

الان بازیای خارجی با وجود مشکلات زیاد خریداران فت و فراوون در بازارها یافت می شن. اما مبحث اصلی اینجاس که به دلیل نبود عرضه رسمی این بازیا، تقریباً کنترل کردن اونا از نظرهای مختلفی غیر ممکنه.

قبل از این پیش اومده که نیرو انتظامی یا بنیاد ملی بازیای رایانه ای تلاشای واسه جمع آوری بازیای غیر مجاز بکنه اما بیشتر این تلاشا به خاطر بازار غیر رسمی و نیمه زیرزمینی بازیای ویدیویی در ایران با نتیجه نچندان خوبی همراه بوده.

جدا از اینا، ایران عضو هیچکدام از کنوانسیونای بین المللی مربوط به حق افزایش نیس و همین موضوع باعث شده تا ناشرین بخش فرهنگ و هنر که گروه های خیلی از جمله بازی سازان رو شامل می شه، واسه عرضه آثار خود در سطح جهانی با مشکلات زیادی روبرو باشن.

اینم بگیم، وزیرپیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدرضا صالحی امیری قبل از این بارها به تصویب قانون کپی رایت در کشور واسه پیشرفت در بخش فرهنگ و  هنر اشاره کرده بود و محمود صادقی به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در ماه های گذشته، تلاشای زیادی رو واسه تصویب این قانون در کشور انجام داده.

بستری مانند هیولا پیش زمینه ای واسه حضور بازیای ویدیویی خارجی به صورت رسمی در کشور ما هستش. حضور قانونی بازیا باعث می شه تا بشه جلوی فروش اونا رو با قیمت غیر واقعی رو گرفت، تاثیرگذاری رده بندیای سنی رو بیشتر کرده و در آخر از حضور رسمی ناشرین خارجی واسه درآمد زایی و پیشرفت صنعت بازی سازی داخلی استفاده کرد.

هیولا و روزای روشن

ساختمون یوبی سافت در ابوظبی؛ اتفاقی که روزی می تونه در یکی از شهرهای ایران اتفاق بیفته.

راه تازه ای که با تاسیس هیولا شروع شده باید با پشتیبانی بیشتر کاربران و پشتیبانی متداوم پیشرفت دهندگان اون ادامه پیدا کنه. کشیده شدن پای ناشران و بازی سازان خارجی به ایران، چه در اتفاقای مانند TGC و چه واسه فروش بازی هاشون در پلتفرمایی مثل هیولا می تونه شروع اتفاقات خوبی باشه که دورنمای اون به جز رعایت درست حقوق گیمرهای ایرونی و آسون تر شدن بازی خریدن و بازی کردن اونا، حضور پررنگ تر بازی سازان ایرونی در بازارهای جهانی در آخر پیشرفت بازی سازی ایرانه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *