خرید موتور برق خانگی

کولر گازی (اسپلیت) که یکی از رایج ترین سیستم­ های HVAC برای ساختمان­ های مسکونی، اداری و تا حدودی تجاری به شمار می رود، سال های زیادی است که در کشور مورد توجه خریداران قرار گرفته است. بواسطه آن که این سیستم از دو یونیت جداگانه تشکیل شده است، آن را اسپلیت (Split) به معنای دو پارچه نیز می نامند.

یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت شامل کمپرسور و کندانسور) که در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می ­شود و یونیت داخلی (هوارسان شامل شیر انبساط، اواپراتور هوایی و فن دمنده) که داخل ساختمان و عمدتاً بر روی دیوار تعبیه می­ گردد.

نوع دیگری از یونیت های داخلی کولر گازی وجود دارد که به شکل ایستاده و در ظرفیت های بالاتری طراحی و تولید می شوند

سیکل کاری اسپلیت ها همان سیکل تبرید تراکمی است. در این سیستم مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی از طریق خط لوله مسی به سمت یونیت داخلی هدایت شده و پس از عبور از شیر انبساط وارد کویل سرمایش DX (اواپراتور هوایی) می­ شود. از سوی دیگر، جریان هوای اتاق وارد یونیت داخلی شده و از روی کویل عبور می کند. سپس بعد از کاهش دما مجدداً درون فضای اتاق­ دمیده می شود.

ساختار سیستم کولر گازی (اسپلیت)

این در شرایطی است که برای تأمین هوای گرم مورد نیاز توسط کولر گازی از شیوه معکوس کردن جهت گردش جریان مبرد در سیکل کاری (هیت پمپ) استفاده می شود. چنانکه جریان بخار داغ خروجی از کمپرسور را به جای عبور از کندانسور، وارد اواپراتور (کویل DX یونیت داخلی) کرده تا منجر به افزایش دمای هوای عبوری از روی کویل گردد.

انواع کولر گازی

کولر گازی (اسپلیت) بر اساس نحوه کنترل ظرفیت کمپرسور (کنترل دور) در دو نوع مختلف به بازار عرضه می شود:

  • کولر گازی معمولی (دور ثابت)
  • کولر گازی اینورتر دار (دور متغیر)

در نوع معمولی، بعد از آن که دمای اتاق تا نقطه تعریف شده توسط کاربر (Set Point) کاهش یافت، با توجه به سیگنال ارسالی به وسیله ترموستات، کمپرسور خاموش شده و مجدداً با گرم شدن هوای اتاق، روشن می گردد. در حالی که در نوع اینورتردار کولرهای گازی، تا زمانی که فن های دمنده در حال کار هستند (کولر روشن است)، کمپرسور خاموش نمی شود، بلکه دور آن تا مادامی که دمای اتاق بالا نرفته، به حداقل می رسد. این چنین تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور به مراتب کمتر شده که علاوه بر کاهش مصرف برق، باعث افزایش طول عمر کمپرسور و کاهش صدای کارکرد یونیت خارجی نیز خواهد شد. به همین علت، کولرهای گازی اینورتردار با قیمت بالاتری در بازار به فروش می­ رسند.

مزایا و معایب کولر گازی

با توجه به تنوع بسیار سیستم های  HVAC امروزی، مناسب ترین انتخاب برای هر پروژه، منوط به شناخت کامل نحوه عملکرد این سیستم ها و ویژگی­ های آن­ها نیز می ­باشد. لذا مزایا و معایب کولر گازی را می­ توان در مقایسه با سایر سیستم­ های مشابه (داکت اسپلیت / VRF / ترکیب مینی ­چیلر و فن ­کویل / ترکیب چیلر مرکزی و فن ­کویل) مورد بررسی و ارزیابی قرار داد:

 

  • مزایای کولر گازی:
  1. بر خلاف سیستم های داکت اسپلیت، امکان کنترل مستقل دما در اتاق یا فضاهای مختلف ساختمان وجود دارد. به طوری که به ازای تعداد یونیت های داخلی نصب شده در ساختمان، می توان شرایط دمایی متفاوتی را متناسب با سلیقه و نیاز افراد ایجاد نمود. همان طور که در صورت استفاده از سیستم VRF و یا فن کویل نیز چنین شرایطی فراهم می باشد.
  2. کولر گازی سیستم سرمایش و گرمایش مستقلی را (مانند کولر آبی و پکیج آب گرم) به لحاظ کنترل مصرف برای هریک از واحدهای ساختمان ایجاد می­ کند. در حالی که در صورت استفاده از سیستم هایی مانند چیلر مرکزی، VRF و دیگ آب گرم، چنین امکانی وجود نخواهد داشت.
  3. همانطور که پیش تر ذکر شد، از این وسیله می توان در هر منطقه ای که جریان برق وجود ندارد و یا ضعیف است استفاده کرد؛ از کاربردهای موتور برق یا مولد الکتریکی می توان به استفاده در ویلاها و خانه های دور افتاده، کارگاه هایی که نیروی برق شهری به تنهایی قادر به تأمین انرژی الکتریکی لازم برای به کار انداختن دستگاه های آنها نیست، مزارع و کشتزارهایی که درو، نشا و خرمنکوب محصول در آنها به صورت مکانیکی و در زمین کشاورزی صورت می گیرد و همچنین تأمین برق مورد نیاز پمپ های آبرسانی جهت آبیاری زمین های زراعی، هیئت های مذهبی که نیازمند مولدی پرتابل و قابل حمل هستند، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مراکز امنیتی، بانک ها و موسسات مالی، دیتا سنترها و پایگاه های ذخیره داده، تأمین روشنایی مورد نیاز برای کاربردهای مثل مراسم مختلف و بسیاری کاربرد دیگر اشاره نمود.

     

    موتور برق با چند نوع سوخت کار می کند؟

    انتخاب موتور برق (یا مولد الکتریکی و یا ژنراتور پرتابل) به پارامترهای متفاوتی وابسته است؛ پارامترهایی مانند کاربرد و تعداد ساعات استفاده از آن، سوخت مصرفی، اندازه فیزیکی و حتی قیمت آن که هریک از این عوامل به تنهایی در انتخاب موتور برق مناسب دخیل هستند؛ با این حال بهتر است بدانید در حالت کلی موتورهای برقی با سه نوع سوخت کار می کنند :

    1 – گاز

    2 – بنزین

    3 – گازوئیل

بهار و تابستان زمان مناسب برای لذت بردن از هوای سرد بدون یخبندان است، برای بیرون رفتن، برای لذت بردن از دیدن گل‌ها و شکوفه‌ها و همچنین خرید سیستم‌های خنک‌کننده هوا مثل کولر گازی و اسپلیت. در این فصل بازار فروش سیستم‌های تهویه مطبوع و همچنین کار تکنیسن‌های نصب این گونه سیستم‌ها گرم است و برخی از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این گونه سیستم‌ها پیشنهادات ویژه‌ای برای مشتریان خود دارند.

اگر از استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع به هر دلیلی خسته شده‌اید و قصد دارید جستجو برای یافتن سیستم‌ تهویه مطبوع  جدیدی را برای منزلتان شروع کنید، ممکن است بخواهید بر روی کولرهای گازی یا اسپلیت تمرکز کنید.  معمولا سیستم‌های تهویه مطبوع دارای دو بخش جداگانه می‌باشند که یک بخش آن در فضای داخل منزل و دیگری در فضای باز قرار می‌گیرد. اجزای تشکیل دهنده این سیستم‌ها شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است.  در این بخش به برخی مزایایی که استفاده از چنین سیستم هایی به همراه دارد، اشاره می‌شود، توجه به این ویژگی‌ها می‌تواند در تصمیم شما برای انتخاب این سیستم‌ها و استفاده از آنها تاثیرگذار باشد:

انعطاف پذیری

یکی از مزیت‌های مهمی که کولر گازی و اسپلیت دارد این است که شما می‌توانید اتاق‌هایی را که مد نظر دارید تا در آنها از این سیستم‌ها استفاده کنید، انتخاب کنید. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید فقط در اتاق کودک و یا در اتاق نشیمن و یا در اتاق‌هایی که فاقد جریان هوا یا سیستم تهویه هستند، این سیستم را نصب کنید.

جمع و جور بودن

کولر گازی و اسپلیت بهترین گزینه‌ی سیستم‌های تهویه هوای مطبوع برای خانه‌های کوچک، آپارتمان‌ها و فضاهای کوچک و جمع و جور است. از آنجایی که کمپرسور در فضای بیرونی منزل قرار می‌گیرد، بخش داخلی سیستم به راحتی در یک فضای جمع و جور قرار می‌گیرد. چنانچه فضای منزل شما هم کوچک است و برای انواع دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع به اندازه کافی فضا ندارید، استفاده از این گزینه‌ها می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما و منزلتان باشد.

مقرون به صرفه بودن

کولر گازی و اسپلیت نسبت به انوع دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع ارزان‌تر می‌باشد، به این دلیل که شما همزمان برای خرید و نصب آن هزینه می‌کنید. علاوه بر این، از آنجایی که برای هر اتاق از یک ترموستات استفاده می‌شود این امکان را به شما می‌دهد میزان خنکی فضای اتاق را تنظیم و در نتیجه میزان مصرف انرژی را کاهش دهید. علاوه بر این، با استفاده از این سیستم، بعد از رسیدن به دمای دلخواه، کولر با استفاده از اینورتر هوشمند در حالت بهینه‌ی اقتصادی کار می‌کند و از روشن و خاموش شدن‌های مرتب و بی بازده دستگاه جلوگیری می‌شود که این نیز در کاهش مصرف انرژی تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

 

نصب آسان

برخلاف سیستم تهویه مطبوع سنتی، اسپلیت‌ها نیازی به استفاده از لوله‌های طولانی ندارند. نصب این سیستم تنها نیاز به ایجاد حفره‌هایی در دیوار برای قرار دادن لوله‌های مسی و سیم کشی دارد. واحد داخلی اسپلیت را هم می‌توان 100 فوت بالاتر از کمپرسور که در فضای بیرونی قرار دارد، نصب کرد که این دست شما را برای نصب باز می‌گذارد.

عملکرد آرام و بی سروصدا

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که  سروصدای محیط اطراف آزارتان می‌دهد و به دنبال آرامش هستید، یه این نکته توجه داشته باشید که کولر گازی و اسپلیت به اندازه‌ای آرام کار می‌کنند که شما می‌توانید آن را در یک مهدکودک نصب کنید. از آنجایی که بخش‌های پر سروصدا معمولا در فضای بیرونی قرار می‌گیرند، بخش داخلی سیستم به اندازه کافی آرام کار می‌کند. در انواع مدرن‌تر این سیستم‌ها، حتی بخش‌های  خارجی نیز عملکرد نسبتا آرامی دارند.

 

یکی دیگر از مطالب سایت :
برای عالی بودن از رنگ پودری استفاده کنید

ناظمی نیا

Next Post

اتو مخزن دار چیست ؟ و بهترین مدل اتو بخار مخزن دار تفال

س بهمن 21 , 1399
شاید تا چند سال پیش هیچ صحبتی از اتو مخزن دار نبود و همه از اتو بخارهای معمولی استفاده می کردند ، مطمئنم همین الان هم برای خیلی ها سوال است ، اتو مخزن دار چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟ و چه فرقی با اتوهای معمولی میکند ؟ همچنین […]