روش های تشخیص عطر و اسانس اصل از تقلبی و فیک

تشخیص عطر و اسانس اصل

کلمه اسانس را کلا به روغن های معطر میگویند و کلمه ی عطر به هر نوعی از روغن های ، ادوپرفیوم ها ، معطر ، ادوتویلت ها ، ادکلن ها و یا هر ماده معطری میگویند. عطرها از لحاظ غلظت ماده معطر (اسانس) به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:
1. اولین دسته عطر یا اسانس معطر خالص هست که 50 تا 90 درصد دارای اسانس خالص می باشد و به صورت روغن معطر و با اسم اسانس یا عطر خالص توزیع می گردد. این نوع عطر دارای ماندگاری بسیار بالا و پخش بوی بسیار پایین است.
2. دومین دسته اسانس با غلظت پرفیوم که 15 تا 40 درصد از آن اسانس یا عطر خالص است و دارای برچسب با عنوان parfum ، perfume و یا extrait de parfum هست و سازمان عطر سازی جهان (ایفرا) غلظت استاندارد را 20 درصد اعلام کرده است.
3.سومین دسته اسانس با غلظت اسپریت دوپرفیوم (ESِdP) 15 تا 30 درصد از آن اسانس یا عطر خالص است و برچسب روی عطر با عنوان Esprit de Parfum می باشد و به طور معمول مورد استفاده قرار نمی گیرد.
4. دسته چهارم اسانس با غلظت ادوپرفیوم (EdP) که 10 تا 20 درصد از آن اسانس یا عطر خالص است و بر روی عطر برچسب با عنوان Eau de Parfum ، millésime و یا eau de perfume قرار میگیرد و سازمان عطر سازی جهان (ایفرا) غلظت معمول را 15 درصد اعلام کرده است و دارای ماندگاری و پخش خوبی می باشد .
5. دسته پنجم : عطر با غلظت ادوتویلت (EdT) که بین 5 تا 15 درصد از اسانس یا عطر خالص برخوردار است و بر روی عطر با عنوان eau de toilette مشخص می شود و سازمان عطرسازی جهان (ایفرا) غلظت معمول را 10 درصد اعلام نموده است.
6. دسته بعدی عطر با غلظت ادکلن (EdC) بین 3 تا 8 درصد از اسانس یا عطر خالص برخوردار است و بر روی عطر برچسب با عنوان eau de cologne مشخص می شود و سازمان عطر سازی جهان (ایفرا) غلظت معمول را 5 درصد اعلام کرده است. در کشور ما متاسفانه به تمامی عطرهایی که اسپری می شوند ادکلن گفته می شود که اشتباه است.
7. دسته آخر عطر با غلظت ادوفرش که بین 1 تا 3 درصد از اسانس یا عطر خالص می باشد و بر روی عطر با عنوان eau de fraiche مشخص می شود.این غلظت اسانس برای بادی اسپلش ها و افترشیو ها می باشد.
عطر و اسانس به دو روش تولید میشود:
1. روش مصنوعی: در حال حاضر به دلیل آسان بودن و مقرون به صرفه بودن روش مصنوعی اکثر شرکت های تولید کننده این روش را انتخاب کرده اند. این روش از طریق تولید ترکیبات آلی انجام می شود.
2. روش طبیعی : در این روش از طریق استخراج روغن به روش تقطیر، استخراج سیال، استخراج با حلال، به روش پولکی و استخراج اتانول انجام می گردد.
روغن موجود در عطرها در واقع همان عطر رقیق نشده است که دارای دوام و ماندگاری بالایی می باشد. به این روغن ها ، روغن های اساسی عطر میگویند. روغن های اساسی عطر به جهت دارا بودن غلظت بالا و بویایی آنها ،به مقدار کمی در تولید عطر استفاده می شوند. گاهی اوقات مشاهده شده که غلظت بعضی از عطرها بسیار بالاست که این بخاطر همین ترکیب روغنهای اساسی با عطر است. مانند Eau de perfume غلظتش مابین 7%تا 15%است.

تفاوت عطر و اسانس

روغن های اساسی که در عطرها به کار رفته می روند دارای قدمت طولانی هستند. نیاز است تا سالها با تلاش فراوان این روغن های خاص ساخته و تولید شوند. اصطلاح اسانس که به تازگی رواج پیدا کرده کاملا با عطر تفاوت دارد.
به پارافین موجود در عطر،اسانس میگویند. اسانس فاقد پختگی است و از طریق مواد شیمیایی به دست می آید. هزینه اسانس ها بسیار پایین است اما عطر به این صورت نیست. در حال حاضر بیش از 200 کمپانی در جهان مشغول به ساخت اسانس هستند. کمپانی های تولید کننده اسانس، کاملا اسانس ها را مشابه عطرها می سازند به صورتیکه کسی نمی تواند اسانس را از عطر تشخیص دهد. این شرکت ها اجازه ندارند نام عطر بر روی اسانس ها بنویسند. آنها اسانس های خود را با کدهایی که از روی عطرها برمی دارند نامگذاری می کنند. پس عطر با اسانس یکسان نیست و سعی کنید آنها را باهم اشتباه نگیرید.

یکی دیگر از مطالب سایت :
معلومات عن موقع أكو وب العربي

ناظمی نیا

Next Post

بلبرینگ | اطلاعات جامع خرید بلبرینگ، فروش بلبرینگ با تضمین قیمت

ی آبان 23 , 1400
کاربرد بلبرینگ محدود به صنعت خاصی نمی شود. فرقی نمی کند شما مکانیک باشید یا یک مهندس ساختمان و یا تکنسین متالورژی؛ اگر قصد خرید بلبرینگ را دارید، بهتر است کمی بیشتر در مورد بلبرینگ ها بدانید. پس در ادامه با ما همراه باشید. تاریخچه بلبرینگ تاریخچه بلبرینگ به زمان […]