* تاریخچه تبلیغات بازرگانی در ایران * قسمت دوم

سال 1376 به عمل آمد که نکته حایز اهمیتی است ]تاریخچه آگهی در مطبوعات کودک و نوجوان ایران[ ـ ظاهراً تا بیست سال پس از آغاز انتشار نشریه­ های کودک و نوجوان در ایران آگهی در آنها نبوده است و تا پا گرفتن و جدی شدن بحث آگهی در این نشریه­ ها هم حدود 35 سال وقت صرف شده است.

طبق تحقیق مرحوم منصور حسین­زاده اولین آگهی در نشریه­ های کودک در سال 1326 «مجله بازی کودکان» مشاهده شده است. این آگهی شامل یک شعر و متنی خطاب به پدران درباره صندوق پس­انداز ملی بوده است. مجله­های دولتی در سالهای قبل از انقلاب هیچ­گاه به فکر آگهی نیفتادند. نشریه­های خصوصی کوچک هم توانی برای این امر نداشتند چرا که میزان توفیق در جذب آگهی نسبت مستقیمی با تیراژ نشریه­ها داشت. تنها «کیهان بچه­ها» و «اطلاعات دختران و پسران» پس از تأسیس در سال 1335 نسبت به درج آگهی کوشیدند «تا سال 1340 هیچ­گاه حجم آگهی در این نشریه­ها از صددرصد فراتر نرفت. در سالهای 1340 تا 1350 به حدود هشت درصد رسید و اما پس از سال 1355 مجدداً کاهش یافت. پس از انقلاب این امر تا مدتی متوقف شد، اما به مرور پای آگهی­ها به نشریه­ ها باز شد. کیهان بچه­ ها، همچنان عکس شاگرد اولیها و تبلیغات نوشت ­افزار و اسباب­بازیها را چاپ می­ کند، اما مجله­های رشد (پیک) همچنان بی ­اعتنا به آگهی هستند ـ سلام بچه­ها، پوپک، شاهد نوجوان، نهال انقلاب و خیلی نشریه­های دیگر هنوز آگهی ندارند.

مطبوعات کودکان و نوجوانان در طول تاریخ هفتاد ساله خود همواره به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم می­شده ­اند. مجله­های دولتی به طور کلی فارغ از چرخه طبیعی اقتصادی و نظام عرضه و تقاضا اداره می­ شود. تیراژ مجله و قیمت مجله در هر حال ثابت است. خواه هشتاد درصد تیراژ مرجوع شود. خواه در هفته اول، تیراژ یک ماهنامه به فروش برسد. در چنین نشریه­هایی اگر صحبت از آگهی هم باشد چندان با اهداف متعارف بخش آگهی منطبق نخواهد بود. هدف یا آب و رنگ دادن به مجله است.

جبران درصدی از ضرر ناشی از نبود خواننده و یا تأمین منبع درآمد دیگری برای دولت و یا احیاناً تأمین درآمدی برای برخی از قبال دریافت درصدی از درآمد آگهی گروهی دیگر از نشریه­ ها، وابسته به مؤسسه ­های بزرگ مطبوعاتی (خواه یا خصوصی) هستند. در اینجا معمولاً نظام مشخص و جا افتاده­ای برای آگهی وجود دارد و به طور وسیع به جذب آگهی پرداخته می­ شود که از آن میان بخش کوچکی هم سهم نشریه کودک و نوجوان می­ شود. گروه سوم هم نشریه­های کوچک خصوصی هستند که یا از ابتدا قید کسب آگهی را زده ­اند و یا مظلومانه برای کسب آگهی این سوء و آن سوء می­دوند و کمتر به نتیجه می­رسند.

ثبت آگهی

با مروری اجمالی بر نشریه­های کودک و نوجوان به روشنی در می­یابیم که مسأله آگهی و تبلیغات در آنها به هر دلیلی، هیچ­گاه جدی نبوده است. علاوه بر ضعف نشریه­ها در جذب آگهی، یکی از دلایل که متولیان نشریه­های کودک و نوجوان را از بحث آگهی دور کرده است. ضررهای آگهی­های تجاری و ناسالم است، اینان بیم داشته اند که کالاهای آگهی شده از کیفیت و سلامت مورد نظر برخوردار نباشد و به سلامت مخاطب لطمه بزنند و یا بازیها و کتابهای تبلیغ شده متضمن برخی بدآموزیها باشد.

در این باره باید گفت در یک نظام جذب آگهی ایده­آل، حضور کارشناسان روان­شناسی و تعلیم و تربیت قطعی است و می­توان از این طریق از درج آگهی­های غیرسالم جلوگیری کرد و یا با بیان و زبان مناسب از بدآموزیها و هنرهای تربیتی آگهی کاست. نکته دیگر اینکه باید به مرور به مخاطب فهماند که این مطالب که در صفحه­های ویژه و با حاشیه و حال و هوای مخصوص در نشریه درج شده، مطالب اصلی نشریه نیست، بلکه به عنوان آگهی از سوی سازندگان کالا در نشریه درج شده است. (سلطانی، 1377، 100)

پیش از به وجود آمدن وسایل ارتباط جمعی، تبلیغات بازرگانی در ایران خصوصیات خود را داشت. فروشنده­های دوره­گرد، در کوچه­ها با صدای بلند ویژگی­های کالا را اعلام می­کردند و مردم را به طرف خود جلب و جمع می­کردند. فروش دیگری که در ایران مرسوم بوده، بازارهای موقتی بود که با توجه به روزی که برپا می­شد، به همان نام خوانده می­شد مثلاً یکشنبه بازار، جمعه بازار و … (و البته این بازارها هنوز هم در برخی مناطق به ویژه شمال کشور برگزار می­گردد). این بازارها هیأت مدیره­ای داشتند که ریش سفیدان روستا بودند و برای سرگرمی و تفریح افراد مسابقاتی ترغیب می­دادند و جایزه برنده را از کالاهای زینتی بازار انتخاب می­کردند. عده­ای دیگر به نام فروشندگان بسیار از دهی به ده دیگر و از شهری به شهر دیگر می­رفتند و محصولات یک مکان را به مکان دیگری می­بردند. این عده با تبلیغ در مورد کالاهایشان، مشتری جلب می­کردند. کار فروشندگان بسیار مستلزم دوری از خانواده بود که گاه تا چند ماه و یا یک سال طول می­کشید.

 

ناظمی نیا

Next Post

روش‌های کاملا کاربردی برای داشتن یک حال خوب

د دی 13 , 1400
دوست دارید که حال خوب داشته باشید؟ مدام از خودتان می‌پرسید که چرا حال‌تان بد است و باید چه کار کنید که حال‌تان خوب بشود؟ می‌خواهید از راز و رمزهای چنین اتفاقی خبردار بشوید؟ قبل از هر چیزی، بهتر است بدانید که حال خوب یک هدف نیست، یک نتیجه است. […]