افزایش شمار متقاضیان تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد

شمار خواهندگان تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد با در نظر گرفتن هزینه بالای تحصیل دکتری در بیرون مرز کشور به دلیل نوسانات شدید ارزی در نیمه اول سال ۹۷، رو به افزایش بوده و این دلیل شده که دانشگاه آزاد امروزه بیشتر از ۵۲ هزار دانشجوی دکتری داشته باشه.

تحصیل دوره دکتری دانشگاه آزاد امروزه بیشتر از ۶۰ میلیون تومن هزینه داره.
هر چند این هزینه رقم قابل توجهیه، اما یادمون نره که مافیای کنکور در ایران دلیل شده تا بعضی از دبیرستانای پایتخت، واسه ۴ سال تحصیلی مقطع متوسطه، تقریبا همین رقم رو از والدین درخواست کنن!

دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۹۳ با در نظر گرفتن درخواست رو به تزاید داوطلبان واسه ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی، ظرفیت پذیرش دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری خود رو پیشرفت داده. بالاترین ظرفیت پذیرش مربوط به سال ۹۵ بود که تراکم پذیرش باعث بروز اختلافاتی در سیستم آموزشی بعضی از واحد‌ها شد.

از بهار سال ۹۶ با هدف ارتقای کیفیت و ایجاد نظم آموزش، یه برنامه ریزی گسترده‌ تدوین و به اجرا گذاشته شد و اولین قدم، تدوین روش نامه دوره دکتری بود که در تیرماه ۹۶ به واحد‌های دانشگاهی ابلاغ شد، هم اینکه با اصلاح ساختار، شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سطح سازمان مرکزی و واحد‌ها راه اندازی شد که منشاء تصمیماتی مهم بود.

یکی از این اقدامات، دستورالعمل برگزاری آزمون کامل بود که از مراحل مهم دوره دکتری به عنوان بالاترین مقطع تحصیلی کشوره، گفت: در شرایط الان تعداد دانشجویان مقطع دکترای تخصصی ۵۲ هزار و ۶۰۰ نفره. با در نظر گرفتن اینکه این آزمون پایان دوره آموزشی و آزمایش کامل دروس و توانایی داوطلب واسه ورود به فاز تحقیقاتیه، پس برگزاری دقیق و با برنامه اون خیلی خیلی مهمه، از طرف دیگه توجه به اینکه تموم دانشجویان واحد‌های جور واجور دانشگاهی یه مدرک واحد از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت می‌کنن، هم سطح کردن آزمون مورد توجه و نیازه.

برگزاری آزمون هم سطح و استاندارد در دوره دکتری

برگزاری یه آزمون هم سطح و استاندارد در جهت ارتقای ارزش مدارک تحصیلی دانشگاه و پذیرش بهتر علم ­آموختگان در مجامع داخلی و خارجی و مراکز اجرایی موثر میشه. براساس دستورالعمل مصوب آزمون کامل، در هر استان با راه ­اندازی کمیته برگزارکننده و کمیته های تخصصی که با مشارکت استادان واحد‌های اون استان تشکیل می‌شه، مبادرت به جفت و جور سوال با وجود بررسی اطلاعات و دونسته‌های کامل دانشجو شده و مراحل اجرای آزمون‌های کتبی و شفاهی تحت نظر کمیته های برگزاری دنبال می‌شه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
بلندترین موج جهان در چیکامای پرو

آزمون قبلی واسه ۱۷ هزار و ۶۵۸ داوطلب در تیرماه برگزار شد، پس از برگزاری آزمون، تیم‌های نظارت و آزمایش موثر آموزشی، آزمایش دقیق از مشکلات و رقابت‌های این آزمون به عمل آوردن که مهمترین رقابت، نبود کنترل دقیق شرایط و مدارک دانشجویان ورود به آزمون کامل بود.

سطح مشکل‌ها در آزمون دکتری به حد ۲۵ درصد آزمون قبلی رسیده

در آزمون کامل دی ماه ۹۷ که در هفته‌های گذشته و جاری انجام شد، حدود ۱۰ هزار و ۵۸۰ داوطلب شرکت کردن، البته در هر ۲ آزمون تیم‌های نظارت و آزمایش سازمان با حضور در استان‌ها یه به یه پرونده‌های دانشجویان و شرایط برگزاری آزمون رو بررسی کرده و گزارشی کامل ارائه کردن. با در نظر گرفتن تذکرات و هماهنگی‌های قبلی در آزمون جاری، حالا خوبیش اینه نقائص و شرایط داوطلبان و شرایط برگزاری با کیفیت به مراتب بهتر برگزار شد که سطح مشکل‌ها به حد ۲۵ درصد آزمون قبلی رسید.

این موضوع یکی از تحولات مهم کیفی بود که با مشارکت کلیه روسا و معاونان آموزشی و استادان صاحب نظر واحد‌های دانشگاهی به اجرا گذاشته شد که شک نداشته باشینً اثرات اون در پیشرفت موقعیت علم آموختگان دانشگاه مطرح میشه.

در ادامه این اقدام، با در نظر گرفتن ملزومات طرح پایش آزاد و نیاز‌های تحقیقاتی با همکاری نزدیک بخش‌های معاونت تحقیق و فناوری و آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، پذیرفته شدگان در آزمون کامل فعلی واسه اولین بار با ورود و ثبت نام در سامانه پایش آزاد (تحقیق موثر کامل شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی) عناوین رساله‌های خود رو در مورد‌های ثبت شده در سامانه که تناسب قطعی با نیاز‌های کشور داره، انتخاب کرده و اینجوری تغییر بزرگی در اجرای طرح‌های تحقیقاتی نافع و به درد بخور ورداشته می شه.
سامانه طرحای پژوهشی دانشگاه آزاد در این در دسترسه.

ناظمی نیا

Next Post

اولین نرم افزار حسابرسی جامع و کاربردی

د تیر 21 , 1400
در عصر حاضر شاهد این هستیم که برنامه های مالی و حسابداری در کارخانه های تولیدی و شرکت ها بسیار پیچیده تر از گذشته در حال گسترش است و به تبع آن رسیدگی و حسابرسی فعالیت های مالی این مراکز، نیز امری سخت و زمان بر خواهد بود. بدین منظور […]