بلندترین موج جهان در چیکامای پرو

شهر ساحلی کوچیکی به نام بندر چیکاما (Puerto Chicama) در شمال غربی کشور پرو، منزلگاه بلندترین و بزرگ ترین موجای دنیاس. اینجا موجا از نقطه تشکیل شون بعضی وقتا مسافتی در حدود ۲٫۲ کیلومتر رو طی می کنن تا در آخر در ساحل بایر این سرزمین آروم گیرند و به صورت موجای شکسته پراکنده شن. مردم این منطقه می گن، هر چند هنوز کسی نتونسته روی موجای ۴ کیلومتری این منطقه، موج سواری کنه اما اینجور موجای بزرگ و باشکوهی در این بندر دیده می شن.

بن هِرگات (Ben Herrgott)، موج سواری استرالیایی در این مورد میگه: “یه عالمه از موجای بی انتها در چیکاما هست.
وقتی از روی یکی از این موجا پایین میای یا اینکه به زمین می خوری، همیشه موجای فراوون دیگری که پشت سر هم میان وجود دارن که میتونی دوباره کارت رو ادامه دهی.”

موجای این منطقه واسه اولین بار در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی به وسیله یه موج سوار اهل هاوایی به نام چاک شیپمن (Chuck Shipman) کشف شدن. این داستان به وقتی برمیگرده که چاک در هواپیما نشسته بود و فهمید که در منطقه ای در راه پرواز هواپیما، موجای بزرگی روی سطح آب و در جهات جور واجور در جریان هستن. اون از خلبان پرواز در مورد موقعیت پرواز اطلاعاتی گرفت و وقتی که به هاوایی برگشت، یه نقشه بزرگ از کشور پرو برداشت و شروع به شناسایی همون منطقه کرد.

بعد به یکی از دوستانش که در پرو زندگی می کرد نامه ای نوشت و اونو از وضعیت ساحل شمال غربی این کشور آگاه کرد.
پبدا کردن این مکان در اول به دلیل راه های بی نام و نشون این منطقه ممکن نبود اما بعدا گروهی از موج سواران تونستن این منطقه رو دقیقا پیدا کنن. از اون زمان بود که چیکاما به محلی بسیار شناخته شده واسه خیلی از موج سواران تبدیل شد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
دلایل پنهانی که سبب می شوند رژیم های غذایی موثر واقع نگردند

موجای این مکان، به شکلای جور واجور مختلفی قابل تفکیک هستن. قسمت خارجی این موجا که به “ملپاسُ” (Malpaso) معروفه، در حدود ۱۵۰ متره. بخش دیگری از این موجا که به جهت داخلی شهر روونه می شن “کیز” (Keys) نام گرفتن و قبل اینکه به بخشای عمیق آب برسن تا ۶۰۰ متر ارتفاع می گیرن. بخش دیگه موجایی معروف به the Point هستن که حدود یه کیلومتر بالاترین درجه می گیرن و از بهترین موجای چیکاما هستن و در آخر از موجای دیگری به نام  “اِل هُمبره” (El Hombre) میشه نام برد .

کم پیش میاد که این موجا به هم وصل شن. وقتی که که ارتفاع یکی از این موجا به حدود ۶ فوت برسه که بسیار هم بعیده، موج سوار می تونه بر اون سوار شه و تا رسیدن به اسکله با همون یه موج به کار خود ادامه بده و در حدود ۳ تا ۵ دقیقه زمان میبره که این کار رو بکنه.

در اول امسال و وقتی که موجای افسانه ای این منطقه به عنوان بلندترین موجای جهان شناخته شدن، دولت پرو مجوز هیچ ساخت و سازی رو تا فاصله یه کیلومتری این ساحل نداد. اینطوری این موجا خیلی راحت می تونن شکسته شن و تا خط ساحلی ادامه پیدا کنن. هم اینکه دولت در صدد اون هستش که ۵ موج دیگه این منطقه رو مورد حفاظت بذاره. دولت پرو امیدواره که بتونه ۱۳۰ نوع از این موجا رو حفاظت کنه.

تصاویر این موجا رو در ساحل چیکاما توجه می کنین

ناظمی نیا

Next Post

افزایش شمار متقاضیان تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد

د تیر 21 , 1400
شمار خواهندگان تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد با در نظر گرفتن هزینه بالای تحصیل دکتری در بیرون مرز کشور به دلیل نوسانات شدید ارزی در نیمه اول سال ۹۷، رو به افزایش بوده و این دلیل شده که دانشگاه آزاد امروزه بیشتر از ۵۲ هزار دانشجوی دکتری داشته باشه. […]