سرگذشت کیم جونگ اون؛ رهبر کره شمالی تا به امروز چه مسیری را طی کرده است

در ۵۰ سال گذشته دنیا دیگه به تنشای عجیب کره شمالی که در آخر به جایی هم نرسیده ان عادت کرده. اما این تنشا در دوره زمامداری کیم جونگ اون رهبر ۳۳ ساله این کشور شدت و خشونت بیشتری به خود گرفتن. در دوران حکومت چند ساله اون کره شمالی ۵ آزمایش هسته ای انجام داده. آخرین بار یکشنبه گذشته این کشور میخواس به طور پنهونی یه موشک دیگه رو آزمایش کنه که دقایقی بعد از پرتاب منفجر شد.

هر چند این این رهبر جوون توجه بسیاری رو به خود جلب کرده اما اطلاعات زیادی در مورد اون در دست نیس.
در ادامه هر اون چه که از این رهبر جوون میدونیم رو به شما میدیم.

کیم جونگ اون در ۸ ژانویه سال ۱۹۸۲، ۱۹۸۳ یا ۱۹۸۴ به دنیا اومده

والدین اون رهبر قبلی کره شمالی کیم جونگ ایل و همسرش کو یونگ هی بودن. اون یه داداش بزرگ تر به نام کیم جونگ چول و یه آبجی کوچیک تر به نام کیم یو جونگ داره.
هر چند تاریخ رسمی تولد کیم جونگ اون سال ۱۹۸۲ اعلام شده اما خیلی از گزارشا ادعا کردن که تاریخ تولد ایشون به دلایل سمبلیک تغییر داده شده مثلا به خاطر این که سال ۱۹۸۲ ۷۰اُمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ و ۴۰اُمین سالگرد تولد کیم جونگ ایل عنوان می شه..

با این وجود در فهرستی که تازگیاً وزارت خزانه داری آمریکا در مورد افراد تحریم شده منتشر کرده تاریخ تولد کیم جونگ اون ۸ ژانویه ۱۹۸۴ اعلام شده.

کیم جونگ اون در دوران کودکی در کنار مادرش

در این دوره کره شمالی تحت حاکمیت کیم ایل سونگ بود که از ایشون با عنوان «رهبر بزرگ» یاد می شه.
در حالی که کیم جونگ ایل وارث رهبری کره شمالی بود، رهبری کیم جونگ اون در آینده بسیار غیرمحتمل به نظر می رسید.

کیم جونگ اون واسه تحصیل به سوییس رفت

ایشون با اسم مستعار «پاک اون» و به عنوان بچه یکی از کارمندان سفارت کره شمالی در سوییس به مدرسه بین المللی انگلیسی زبانی در شهر گوملیگن (Gümligen) نزدیک بِرن رفت. همکلاسیای کیم جونگ اون ایشون رو پسری بسیار ساکت که بیشتر وقت خود رو در خونه می گذرونه توصیف کردن البته بعضی هم گفتن که ایشون پسر شوخ طبعی بوده.

مارکو ایمهوف، از همکلاسیای جونگ اون در این مدرسه میگه: ” ایشون بسیار خنده دار بود و همیشه سوژه خوبی واسه خندیدن به حساب می رفت”.

یکی دیگه از همکلاسیش در این باره میگه: “اون حس شوخ طبعی جالبی داشت. حتی با بقیه دانش آموزان و حتی کسایی که از کشورای دشمن کره شمالی اومده بودن هم رابطه خوبی برقرار می کرد.
بحثای سیاسی در مدرسه ما ممنوع بود… ما در مورد فوتبال بحث می کردیم و نه سیاست”.

کیم جونگ اون عاشق بسکتبال و عاشق مایکل جوردن بود

بر طق گزارشا در زمونه ای که کیم جونگ اون جوون در سوییس درس می خواند دیواره های اتاقش پوشیده از عکسای مایکل جوردن بودن. هر چند ایشون تنها ۵ یا ۶ سال داشت و کمی چاق بود اما در بازی بسکتبال مهارت خاصی داشت.

یکی از همکلاسیش به نام نیکولا کوواچویچ در این باره اینجور میگه: “اون یه بازیکن فوق العاده رقابتی و بازیساز بود. اون کارای عجیب ای انجام می داد”.

مارکو ایمهوف هم در این باره گفته: “اون از باختن متنفر بود. بردن واسه ایشون بسیار اهمیت داشت”.

هم اینکه ایشون مجموعه ای فوق العاده از کفشای ورزشی مارک نایک داشت.

جونگ اون جوون بعد از تموم کردن دوران مدرسه در سوییس واسه آموزش نظامی به کشورش برگشت

بعد از برگشت به کره شمالی، کیم جونگ اون همراه با داداش بزرگ ترش به دانشگاه نظامی کیم ایل سونگ ملحق شدن. یه سریای دیگه هم می گن که این دو در سال ۲۰۰۷ وارد مدرسه مهندسی ساخت و ساز پدرشون شدن.

با مرگ پدر، کیم جونگ اون به سرعت مراتب نظامی و سیاسی رو یکی پس از دیگری گذروند هر چند در هر دو بخش تجربه چندانی نداشت. ایشون به سرعت به ژنرالی چهار ستاره، نایب رییس کمیسیون مرکزی نظامی حزب کارگر کره شمالی و عضو کمیته مرکزی حزب تبدیل شد.

یه سرود ملی خاص با عنوان «رد پاها» به افتخار کیم جونگ اون در کره شمالی میگن

این سرود شباهت بسیاری به سرودهای تبلیغاتی دوران شوروی قبلی داره.
در این سرود از مردم خواسته می شه که «ردپاها [دستورات] ی ژنرالمان کیم» رو دنبال کنن. بخشی از این سرود بدین توضیح است: “ردپاها، ردپاها… صدای یه آینده نورانی رو بیشتر از قبل پخش می کنه… بوم، بوم،بوم، اونه، ردپاها”.

خیلی از مردم کره شمالی کیم جونگ اونو نسخه جوون کیم ایل سونگ «رهبر بزرگ» خود می دونن

کیم شباهت زیادی به بابابزرگ خود داره و این شباهت رو میشه خیلی راحت در چگونگی کوتاه کردن موها، شکل صورت و اخلاق و رفتار ایشون دید.

بعضی از گزارشا حاکیه که ایشون واسه شباهت بیشتر به پدربزرگش حتی دست به جراحی پلاستیک هم زده اما خونواده رهبر کره شمالی به این گزارشا عکس العمل شدیدی نشون داده و اونا رو شایعه و «چرندیاتی سخیف و کثیف از طرف رسانه های سودجو » اعلام کردن. آژانس خبری رسمی کشور کره شمالی در این باره گفته: ” این گزارش کذب… که به وسیله دشمنان منتشر شده یه عمل جنایت آمیز کریه س که حزب، کشور، ارتش و مردم هیچ وقت اونو تحمل نمیکنن”.

کیم جونگ اون بدون این دست اون دست کردن بعد از مرگ پدرش به عنوان «رهبر بزرگ» رسید

وقتی که کیم جونگ ایل در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۱ در اثر سکته قلبی درگذشت، کیم جونگ اون جوون فرماندهی چهارمین ارتش بزرگ جهان، یه زرادخانه هسته ای بزرگ و تسلط مطلق بر کره شمالی رو از ایشون به ارث برد.

کیم جونگ اون تونست جای داداش بزرگترش کیم جونگ چول رو به عنوان جانشین پدر بگیره که پدرش از ایشون به عنوانی انسانی ضعیف النفس و «زنباره» یاد کرده بود. بر  پایه بعضی شایعات داداش دیگش کیم جونگ نام هم مخالف سیاستای برادرش بوده و از ایشون انتقاداتی داشته.

ایشون در سن ۳۰ سالگی قدرت رو در کره شمالی به دست گرفت و به عنوان جوون ترین رهبر یه کشور در جهان شناخته شد.

بعضی می گن که عمه و دایی کیم جونگ اون در واقع قدرت اصلی در این کشور بودن

کیم کیونگ هوی، عمه کیم جونگ اون و شوهرش جانگ سونگ تائِک از مورد اعتمادترین مشاوران اون به حساب می اومدن که هر دو ۶۶ سال سن داشتن. براساس گزارشا این دو از طرف کیم جونگ ایل مامور شده بودن که ارتش کشور رو کنترل کرده و به رهبر جوون کمک کنن که جایگاه خود رو در زمونه ای که در حال کسب تجربه س سفت کنه.

در نشست حزب کارگر کره شمالی این دو در کنار هم می نشستن. انگار مهم ترین وظیفه این دو تحکیم جایگاه اون به عنوان رهبر کشور در میان فرماندهان عالی رتبه ای بوده باشه که بهش اعتماد کافی نداشتن.

یکی دیگر از مطالب سایت :
جواب کامل همه مراحل بازی کلماتیک

اما در آخر دسامبر سال ۲۰۱۳ ایشون دستور اعدام دایی خود و خونواده اش رو به بهونه تلاش واسه کودتا صادر کرد

در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۳، کیم جونگ اون دستور اعدام دایی اش، جانگ سونگ تائِک رو صادر کرد.
ایشون متهم شده بود که قصد داشته از راه کودتای نظامی قدرت رو در کره شمالی به دست بگیره.
بعضی از گزارشا نشون دهنده اون هستش که کیم جونگ اون بدون این دست اون دست کردن دستور پاکسازی خونواده ایشون رو هم صادر کرده.

با این وجود سفیر کره شمالی در بریتانیا این موضوع رو رد کرده و ادعا کرده که تنها جانگ سونگ تائِک بعد از محاکمه تیرباران شده.

کیم جونگ اون با یه سردسته گروه های پیشاهنگی ازدواج کرده و شاید دو بچه داره

رهبران کره شمالی در مورد نزدیکان قوی و یا خونواده خود زیاد صحبت نکرده و روابطشون رو پنهونی نگه می دارن اما کیم جونگ اون بیشتر همسرش رو در کنار خود داره و به عکاسان اجازه میده از اونا عکس بگیرن.

رسانه های کره شمالی در ماه جولای گذشته اعلام کردن که ایشون با ری سول جو که خواننده و عضو گروه پیشاهنگی بوده ازدواج کرده اما کسی از تاریخ دقیق ازدواج اونا اطلاعی نداره.

سرویس امنیتی کره جنوبی عقیده داره که این دو شاید در سال ۲۰۰۹ با هم ازدواج کرده و خیلی زود هم صاحب بچه شده ند. براساس بعضی گزارشا، ری سول جو در سال ۲۰۱۲ اولین بچه خود رو هم به دنیا آورده که بسیاری جنسیت اونو دختر اعلام کردن.

هم اینکه ادعا شده که ایشون در سال ۲۰۱۵ دومین بچه خود رو هم به دنیا آورده.

کیم جونگ اون در دیدار با دنیس رودمن، ستاره قبلی بسکتبال تیم شیکاگو بولز خاطرات کودکی خود رو زنده کرد

به نظر می رسه همه خونواده کیم جونگ اون طرفدار تیم شیکاگو بولز هستن. پدر اون کلکسیونی از تموم بازیای مایکل جوردن مخصوصا بازیایی که واسه تیم شیکاگو بولز انجام داده بود داشت. در سال ۲۰۰۱ کیم جونگ ایل تلاش کرد جوردن رو تشویق کنه که سفری به کره شمالی داشته باشه که با جواب منفی ایشون همراه بود.

کیم جونگ اونم در دوران کودکی عاشق مایکل جوردن بوده و اتاقش رو از پوسترهای ایشون پر کرده بود. عکسی از کیم جونگ چول هم هست که ایشون رو با لباس شماره ۹۱ تیم شیکاگو بولز که واسه دنیس رودمن بود نشون میده.

تازگیاً شرایط واسه رهبر جوون کره شمالی خوب پیش نرفته

براساس گزارشا در سال ۲۰۱۳ تلاشی واسه ترور کیم جونگ اون انجام شده.
سرویس امنیتی کره جنوبی اعلام کرده که دیکتاتور جوون بعد از این که یه ژنرال چهار ستاره رو سقوط درجه داد هدف حمله افراد ناراضی در داخل کره شمالی قرار گرفته.

کیم جونگ اون، شایدً به دلیل تحکیم پایه های قدرت خود، تازگیاً سیاستای از روی دشمنی ای رو در پیش گرفته، همه مسیرهای ارتباطی خود با دولت کره جنوبی رو مسدود کرده و همسایه اش کره جنوبی و آمریکا رو به جنگ اتمی تهدید کرده. پدر و پدربزرگش هم همیشه این دو کشور رو تهدید می کردن اما این تهدیدات هیچ وقت جنبه عملی به خود نگرفت.

کیم جونگ اون بازم به سیاستای از روی دشمنی خود در قبال کره جنوبی و غرب ادامه میده تا اینجوری پایه های حکومت خود رو سفت کنه

بر خلاف تحریمای فلج کننده، کره شمالی در دوران زمامداری کیم جونگ اونم بازم به آزمایش موشکای بالستیک و جنگ افزارهای اتمی ادامه میده. در سال ۲۰۱۲ این کشور اولین ماهواره خود رو به فضا پرتاب کرد و از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون ساخت موشکای بالستیک و تسلیحات هسته ای در این کشور سرعت بیشتری گرفته.

در سال ۲۰۱۳ کره شمالی سومین آزمایش هسته ای خود و اولین مورد در دوران زمامداری کیم جونگ اونو به انجام رساند. در آوریل سال ۲۰۱۵ هم یه ژنرال آمریکایی اخطار داد که کره شمالی در حال تقویت موشکای با توانایی حمل کلاهک هسته ای خوده که می تونن به سواحل غربی کشور آمریکا هم برسن.

آزمایشای موشکی و تحریمای بین المللی در سال ۲۰۱۶ هم بردوام بودن

در ۵ ژانویه سال ۲۰۱۶، کره شمالی پنجمین آزمایش هسته ای خود و دومین آزمایش هسته ای دوران رهبری کیم جونگ اونو به انجام رساند. مقامات پیونگ یانگ ادعا کردن که این آزمایش در واقع آزمایش یه بمب هیدروژنی مینیاتوری بوده.

در جواب به این آزمایش، رهبران جهان شدیدا اونو محکوم کرده و خواهان افزایش فشارها بر پیونگ یانگ شدن. حتی چین که بزرگ ترین حامی کره شمالی هستش هم مخالفت خود رو با این آزمایشای هسته ای اعلام کرده.

این واقعه با آزمایشای موفقیت آمیز موشکای بالستیک دیگری در دریای ژاپن همراه بود. هم اینکه در این سال کره شمالی پرتاب یه موشک بالستیک از زیردریایی رو با موفقیت آزمایش کرد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۶، کیم جونگ اون خود شخصاً بر پنجمین و بزرگ ترین آزمایش هسته ای کشورش نظارت داشت. براساس بعضی گزارشا قدرت انفجار  حاصل از این کلاهک هسته ای بسیار قوی تر از بمبی بود که به هیروشیما اصابت کرد.

با آزمایشای اخیری که این کشور در این مورد انجام داده بعضی از کارشناسان می گن که تا سال ۲۰۲۰ کره شمالی می تونه بمبایی با توانایی حمل کلاهک هسته ای بسازه که قادر میشه با اونا خیلی راحت خاک آمریکا  آمریکا رو مورد هدف بذاره.

ترور کیم جونگ نام، داداش ناتنی کیم جونگ اون در فرودگاه مالزی باعث شد که همه ایشون رو مسئول این ترور بدونن

در ۱۳ فوریه سال ۲۰۱۷، داداش ناتنی کیم جونگ اون در فرودگاه کوالالامپور مالزی مسموم شده و به قتل رسید. در حالی که همه انگشت اتهام رو به سمت کیم جونگ اون گرفته بودن، پلیس مالزی برخلاف مخالفتای مقامات کره شمالی جسد مقتول رو کالبدشکافی کرده و اسم یکی از مقامات بلندپایه سفارت کره شمالی و آدمایی از ملیتای دیگه رو در کنار دو زن، که به نظر می رسید واسه اجرای ترور استخدام شده بودن، به عنوان شک دارین اصلی این قتل اعلام کرد.

در ماه مارس ۲۰۱۷، بعد از این که دولت مالزی به طور رسمی مقامات کره جنوبی رو به طراحی نقشه ترور کیم جونگ نام متهم کرد روابط دو متحد قبلی به تیرگی گرایید. در نتیجه کره شمالی خروج شهروندان مالزیایی از این کشور رو ممنوع اعلام کرد و مالزی هم در جواب به این فرمون، ورود شهروندانش بدون نیاز به ویزا به کره شمالی رو لغو کرد.

در دوران زمامداری دونالد ترامپ تنش میان کره شمالی و آمریکا به بیشترین حد ممکن رسیده

دونالد ترامپ بدون این دست اون دست کردن بعد از ورود به کاخ سفید، کره شمالی رو بزرگ ترین تهدید واسه آمریکا نامید. ایشون سیاست گفتگوی دیپلماتیک و «صبر هدف دار» دولت باراک اوباما در قبال کره شمالی رو تقبیح کرده و خلع اسلحه اتمی فوری این کشور رو خواهان شد و امکان حمله نظامی پیشگیرانه در صورت اطاعت نکردن رهبر کره شمالی به درخواستای بین المللی رو محتمل اعلام کرد.

در جواب به این تهدید رو، کیم جونگ اون یه موشک بالستیک دیگه رو همزمان با سفر مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا، به کره جنوبی آزمایش کرد که با موفقیت همراه نبود. بعد از این که آمریکا تهدید کرد در صورت ادامه این آزمایشا، کره شمالی با «عکس العمل بسیار شدید بین المللی» مواجه می شه، رهبر کره شمالی اعلام کرد که جنگ هسته ای نزدیک الوقوع میشه.

ناظمی نیا

Next Post

افزایش شمار متقاضیان تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد

د تیر 21 , 1400
شمار خواهندگان تحصیل در دوره دکتری دانشگاه آزاد با در نظر گرفتن هزینه بالای تحصیل دکتری در بیرون مرز کشور به دلیل نوسانات شدید ارزی در نیمه اول سال ۹۷، رو به افزایش بوده و این دلیل شده که دانشگاه آزاد امروزه بیشتر از ۵۲ هزار دانشجوی دکتری داشته باشه. […]