«عروس دریایی»؛ حقایقی شگفت انگیز درباره خطرناک ترین موجود آبزی دنیا

دنیای زیر آب مملوء از موجودات حیرت انگیزه. اما عروس دریایی که به چتر دریایی هم مشهوره، مطمئنا یکی از زیباترین و حیرت انگیزترین موجودات آبزی هستش و با اون ظاهر ظریف و خیال انگیزه بی جهت نیس که از اون به عنوان «عروس دریا» یاد می کنیم.
این زیبارویان آبزی نه مغز دارن، نه قلب و نه حتی چشم، اما یکی از خطرناک ترین موجودات دنیا هستن. در ادامه به چند حقیقت باحال و خواندنی درباره این موجودات منحصر به فرد می پردازیم.

۱- یه نوع عروس دریایی هست که می تونه یه آدم بالغ رو از پای درآورد

عروسای دریایی جعبه ای (box jellyfish) رو خطرناک ترین موجود آبزی دنیا می دونن. این عروس دریایی شکلی مکعب مانند داره و معمولاً در آبای دور و بر استرالیا و هند-اقیانوسیه پیدا میشه. بازوهای این موجود پوشیده از نیشایی سمیه. فقط چند گونه از عروسای دریایی هستن که نیش اونا واسه آدما کشنده س اما نیش این موجودات می تونه ایست قلبی یا مرگ فرد رو فقط در عرض چند دقیقه به دنبال داشته باشه.

۲- بدن عروسای دریایی تقریباً به طور کامل از آب تشکیل شده

تنها حدود ۵ درصد از بدن عروسای دریایی از پروتئینای ساختاری، ماهیچه و سلولای عصبی ساخته شده و ۹۵ درصد اونو آب تشکیل میده. جهت مقایسه، خوبه بدونین که بدن آدما تا ۶۰ درصد از آب تشکیل شده.

۳- ادرار کردن روی جای نیش عروسای دریایی تأثیری در آرامش درد نداره

یه باور عادی اینه که اگه کسی رو عروسی دریایی نیش بزنه، کس دیگه ای با ادرار کردن روی جای نیش می تونه درد اونو آرامش دهد. اما این باور به طور کاملً اشتباهه. به گفته کارشناسان، اگه عروسی دریایی ای شما رو نیش زد، بهترین کار اینه که با دقت و احتیاط همه نیش هاش رو با موچین از پوست تون جدا کنین و محل نیش رو در آب داغ فرو ببرین. اگه بدن فرد عکس العمل شدیدی به نیش نشون بده یا فرد بیهوش شه، فوراً باید اونو به دکتر برسونین.

۴- عروسای دریایی ماهی نیستن

عروسای دریایی یه جور ماهی نیستن. ماهیا موجوداتی مهره دار هستن که در آب زندگی می کنن و از راه آبشش هاشون تنفس می کنن. اما عروسای دریایی جزء موجودات بی مهره هستن، یعنی هیچ ستون فقراتی ندارن و اکسیژن درون آب رو از راه پوست شون جذب می کنن.

۵- بیشتر از ۶۰ هزار عروس دریایی در فضا وجود داشته

در سال ۱۹۹۱، بیشتر از ۲ هزار پولیپ عروس دریایی درون یه سفینه فضایی به فضا فرستاده شدن تا چگونگی عکس العمل اونا در محیط بی جاذبه مورد آزمایش قرار گیرد. این عروسای دریایی در فضا تولید مثل کردن و از اونا بیشتر از ۶۰ هزار عروس دریایی دیگه به وجود اومد، اما عروسای دریایی ای که در فضا پرورش پیدا کرده بودن بعد از برگشت به زمین، کارکرد درستی نداشتن.

یکی دیگر از مطالب سایت :
جی پی اس گارمین

۶- بیشتر از ۲۵ نوع عروس دریایی خوراکی هست

از این عروسای دریایی در جفت و جور سالاد یا ترشی استفاده می شه و بعضی آدما که تجربه خوردن این موجودات رو داشتن می گن که عروسای دریایی مزه ای شور دارن و از نظر قوام، مثل رشته های نودل هستن.

۷- یه نوع از عروس دریایی رو نامیرا می دونن

عروسای دریایی Turritopsis dohrnii رو نامیرا می دونن، چون می تونن دوباره به یه کلونی پولیپ (موجودات زنده یدونه ژنومی) تبدیل شن. با گذروندن سالای عمر عروس دریایی، این موجود در آخر در کف دریا آروم میگیره و تبدیل به پولیپ می شه.
این پولیپا تخم ریزی می کنن و از اونا عروسای دریایی جدیدی به وجود میاد که از نظر ژنتیکی برابر هستن.

عروسای دریایی Turritopsis dohrnii اگه آسیب ببینن یا گرسنه بمونن، هر زمان که اراده کنن می تونن تبدیل به پولیپ شن و در آخر عروس دریایی ای جدید و برابر از نظر ژنتیکی تولید می کنن.

۸- عروسای دریایی رو در همه اقیانوسا میشه پیدا کرد

از اونجایی که عروسای دریایی جریانای آبی اقیانوس رو دنبال می کنن، اونا رو در هر نوع اقیانوسی میشه پیدا کرد.
این موجودات هم در آبای گرم مناطق استوایی می تونن رشد کنن و هم در آبای سرد مناطق شمالی کره زمین. عروسای دریایی در انتهای اقیانوس و در نزدیکی سطح آب رؤیت شدن.

۹- یه فسیل ۵۰۵ میلیون ساله هست که نشون میده عروسای دریایی از قبل از دایناسورها وجود داشتن

از اونجایی که عروسای دریایی هیچ استخوانی نداره، سخت میشه از عروسای دریایی دوران باستان، فسیل پیدا کرد.
اما در سال ۲۰۰۷، یه فسیل عروس دریایی حفظ شده در ایالت یوتای آمریکا کشف شد که قدمت اونو بیشتر از ۵۰۵ میلیون سال می دونن. این درحالیه که دایناسورها از حدود ۲۴۵ میلیون تا ۶۶ میلیون سال قبل روی کره زمین زندگی می کردن، یعنی عروسای دریایی دست کم از ۲۵۰ میلیون سال قبل از دایناسورها وجود داشتن.

۱۰- عروسای دریایی از دیگر موجودات آبزی تغذیه می کنن

عروسای دریایی معمولاً از گیاهان کوچیک، میگوها یا ماهیا تغذیه می کنن. این موجودات با به کار گیری بازوهایشان شکار خود رو قبل از خوردن اون بیهوش می کنن.

۱۱- بعضی از گونه های عروس دریایی زیست تاب هستن

موجودات زیست تاب آنایی هستن که از خود نور تولید می کنن. بعضی عروسای دریایی هم این توانایی رو دارن و یه نور داخلی تولید می کنن.

ناظمی نیا

Next Post

اولین نرم افزار حسابرسی جامع و کاربردی

د تیر 21 , 1400
در عصر حاضر شاهد این هستیم که برنامه های مالی و حسابداری در کارخانه های تولیدی و شرکت ها بسیار پیچیده تر از گذشته در حال گسترش است و به تبع آن رسیدگی و حسابرسی فعالیت های مالی این مراکز، نیز امری سخت و زمان بر خواهد بود. بدین منظور […]